direct naar inhoud van Artikel 7 Algemene gebruiksregels
Plan: Druten-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0225.BPUdrutenoost-1203

Artikel 7 Algemene gebruiksregels

7.1 Strijdig gebruik

Onder strijdig gebruik wordt in ieder geval verstaan:

  • a. het (laten) gebruiken van gronden, gebouwen, bouwwerken en onderkomens ten behoeve van een seksinrichting en/of escortbedrijf, en prostitutie;
  • b. het (laten) gebruiken van vrijstaande bijgebouwen bij een woning als zelfstandige woningen en als afhankelijke woonruimte.
7.2 Parkeren
  • a. Het is verboden te bouwen dan wel het feitelijk gebruik van gronden en/of bestaande bouwwerken te wijzigen indien er niet wordt voldaan aan de gestelde eisen ten aanzien van parkeren, stallen, laden en lossen. Indien een bouwplan daartoe aanleiding geeft, moet ten behoeve van het parkeren of stallen van auto’s in voldoende mate ruimte zijn aangebracht op de bij het bouwplan behorende en daartoe bestemde gronden. De parkeer- en stallingsbehoefte wordt bepaald op de wijze zoals beschreven in Bijlage 1 Nota parkeernormen.
  • b. De ruimte voor het parkeren of stallen van auto’s moet afmetingen hebben die zijn afgestemd op gangbare personenauto’s. Aan deze eis wordt voldaan indien de afmetingen bedragen bij:
    • 1. langsparkeerplaatsen ten minste 1,8 m bij 6 m;
    • 2. haaksparkeerplaatsen ten minste 2,5 m bij 5 m,
    • 3. bij begrenzing aan èèn of aan beide(n) door vaste obstakels (zoals muren), ten minste 3 m bij 5 m;
    • 4. mindervalideparkeerplaatsen. Voorzover die ruimte niet in de lenterichting aan een trottoir grenst, ten minste 3,5 m bij 5 m;
  • c. indien een bouwplan daartoe aanleiding geeft, moet ten behoeve van het laden of lossen van goederen in voldoende mate ruimte zijn aangebracht op de bij het bouwplan behorende en daartoe bestemde gronden.
  • d. Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning verlenen voor het afwijken van het bepaalde onder a t/m c. Het bevoegd gezag neemt hierbij onder andere in overweging of:
    • 1. het bouwplan feitelijk en /of economisch gezien redelijkerwijs zodanig kan worden aangepast dat alsnog wordt voldaan aan de parkeerregels;
    • 2. het belang dat met het voldoen aan de parkeerregels is gediend niet onevenredig wordt aangetast;
    • 3. er op andere wijze in de benodigde parkeer-, stallings-, laad- of losruimte wordt voorzien.
  • e. ruimte(n) voor het parkeren of stallen van motorvoertuigen, bromfietsen en fietsen, voor zover de aanwezigheid van deze ruimten krachtens deze parkeerregels is geëist, dient te allen tijde voor dit doel beschikbaar te blijven. Ander gebruik wordt aangemerkt als strijdig gebruik.