Artikel 26              Algemene aanduidingsregels

 

26.1      Geluidzone – luchtvaart

26.1.1  Geluidzone - luchtvaart 35 - 40 Ke

Ter plaatse van de aanduiding ‘geluidzone - luchtvaart 35 - 40 Ke’ gelden, ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, de volgende bepalingen met betrekking tot de bouw van geluidsgevoelige gebouwen:

a      Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw:

1        Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw, van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is toegestaan voor zover sprake is van invulling van een open plek in de bestaande, te handhaven bebouwing.

2        Nieuwbouw van woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen is toegestaan, voor zover die dienen ter vervanging van op dezelfde locatie reeds aanwezige bebouwing, niet zijnde geluidsgevoelige bebouwing.

b      Vervangende nieuwbouw:

1        Vervangende nieuwbouw van bestaande woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is toegestaan.

 

26.1.2  Geluidzone - luchtvaart 40 - 45 Ke

Ter plaatse van de aanduiding ‘geluidzone - luchtvaart 40 - 45 Ke’ gelden, ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, de volgende bepalingen met betrekking tot de bouw van geluidsgevoelige gebouwen:

a      Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw:

1        Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw, van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is toegestaan voor zover sprake is van dringend noodzakelijke redenen van grond- of bedrijfsgebondenheid.

2        Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw, van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen, waarbij sprake is van invulling van een open plek in de bestaande, te handhaven bebouwing en nieuwbouw van woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen waarbij sprake is van vervanging van op dezelfde locatie reeds aanwezige bebouwing, niet zijnde geluidsgevoelige bebouwing, is toegestaan, mits:

-         sprake is van reeds geprojecteerde woningen of geprojecteerde andere geluidsgevoelige gebouwen, of

-         sprake is van woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen die dienen ter vervanging van reeds eerder geprojecteerde woningen of geprojecteerde andere geluidsgevoelige gebouwen, mits:

1e     het voorziene aantal geluidgehinderden niet wezenlijk toeneemt;

2e     de geluidbelasting op de uitwendige scheidingsconstructie niet wezenlijk toeneemt.

b      Vervangende nieuwbouw:

1        Vervangende nieuwbouw van bestaande woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is toegestaan.

 

26.1.3  Geluidzone - luchtvaart 45 - 55 Ke

Ter plaatse van de aanduiding ‘geluidzone - luchtvaart 45 - 55 Ke’ gelden, ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, de volgende bepalingen met betrekking tot de bouw van geluidsgevoelige gebouwen:

a      Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw:

Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw, van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is niet toegestaan.

b      Vervangende nieuwbouw:

Vervangende nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is uitsluitend toegestaan, indien:

1      Er geen sprake is van een ingrijpende bestaande stedenbouwkundige structuur;

2      er geen sprake is van een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderden;

3      er geen sprake is van een wezenlijke toename van de geluidsbelasting.

 

26.1.4  Geluidzone - luchtvaart 55-65 Ke

Ter plaatse van de aanduiding ‘geluidzone - luchtvaart 55 - 65 Ke’ gelden, met betrekking tot de bouw van geluidsgevoelige gebouwen de volgende bepalingen ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen:

a      Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw:

Nieuwbouw, niet zijnde vervangende nieuwbouw, van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is niet toegestaan.

b      Vervangende nieuwbouw:

Vervangende nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen is uitsluitend toegestaan, indien:

1      de bestaande te vervangen woningen en andere geluidgevoelige gebouwen op het tijdstip van vaststelling van de geluidzone reeds een hogere geluidbelasting dan 40 Ke ondervonden;

2      er geen sprake is van een ingrijpende bestaande stedenbouwkundige structuur;

3      er geen sprake is van een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderden;

4      er geen sprake is van een wezenlijke toename van de geluidsbelasting.

 

26.1.5    Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd, overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening, het plan te wijzigen en de contouren van de geluidszones te wijzigen, indien hiertoe aanleiding bestaat op grond van gewijzigde wet- en regelgeving


26.2       Luchtvaartverkeerzone

 

26.2.1    Luchtvaartverkeerzone – funnel

Ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone - funnel’ mag de bouwhoogte van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, niet meer bedragen dan:

a      50 m + NAP ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone – funnel 1’;

b      55 m + NAP ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone – funnel 2’;

c       60 m + NAP ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone – funnel 3’.

 

26.2.2    Luchtvaartverkeerzone – IHCS

Ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone - IHCS’ mag de bouwhoogte van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, niet meer bedragen dan 64 m + NAP.

 

26.2.3    Luchtvaartverkeerzone – ILS

a      Ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone - ILS’ mag de bouwhoogte van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, niet meer bedragen dan:

1      31,8 m + NAP ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone – ILS 1’;

2      41,8 m + NAP ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone – ILS 2’;

3      51,8 m + NAP ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone – ILS 3’;

4      61,8 m + NAP ter plaatse van de aanduiding ‘luchtvaartverkeerzone – ILS 4’;

b      Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning verlenen voor het afwijken van het bepaalde onder a voor het bouwen van hogere gebouwen of bouwwerken, geen gebouwen zijnde ten behoeve van de overige bestemmingen van deze gronden,  mits deze geen belemmering opleveren voor het functioneren van het Instrument Landing System van vliegbasis Volkel. Hiertoe dient advies te worden ingewonnen bij de beheerder van het betrokken ILS.

 

26.3       Veiligheidszone- lpg

Op de gronden ter plaatse van de aanduiding ‘veiligheidszone - lpg’ is geen nieuwbouw van (beperkt) kwetsbare objecten, zoals bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen, toegestaan.

 

26.4       Vrijwaringszone – radarverstoringsgebied

Ter plaatse van de aanduiding ‘vrijwaringszone – radarverstoringsgebied’ mag de bouwhoogte van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, niet meer bedragen dan 65 m + NAP.