Artikel 3 Wonen
3.1 Bestemmingsomschrijving
De voor "Wonen" aangewezen gronden zijn bestemd voor:
-
wonen, met dien verstande dat het aantal woningen niet meer bedraagt dan het bestaande aantal, dan wel het aangegeven aantal;
-
tuinen en erven.
3.2 Bouwregels
a. Op deze gronden mogen uitsluitend bouwwerken worden gebouwd ten dienste van de in lid 3.1 genoemde doeleinden.
b. Voor het bouwen van gebouwen gelden de volgende regels:
1. Hoofdgebouwen:
a. hoofdgebouwen mogen uitsluitend worden gebouwd in het bouwvlak en met hun voorgevel in de aangegeven voorgevelbouwgrens;
b. de afstand van de niet aangebouwde zijgevel(s) van hoofdgebouwen tot de zijdelingse perceelsgrens dient ten minste 3 m te bedragen, dan wel de bestaande afstand indien deze minder bedraagt;
c. de goot- en bouwhoogte mogen niet meer bedragen dan aangegeven;
2. Bijgebouwen, carports, aan- en uitbouwen:
a. ter plaatse van de aanduiding “bijgebouwen” mogen bijgebouwen, carports, aan- en uitbouwen worden gebouwd;
b. het maximale bebouwingspercentage aan bijgebouwen, carports, aan- en uitbouwen ter plaatse van de aanduiding “bijgebouwen” bedraagt niet meer dan 50 %, zulks met een maximaal oppervlak van 45 m²;
c. bijgebouwen, carports, aan- en uitbouwen dienen tenminste 3 m achter het (verlengde van) de voorgevel van de bijbehorende woning te worden gesitueerd;
d. de bouwhoogte van carports mag niet meer dan 3 m bedragen;
e. de goot- en bouwhoogte van bijgebouwen, aan- en en uitbouwen mag niet meer bedragen dan respectievelijk 3 m en 5 m;
f. voor de voorgevelbouwgrens van een woning is uitsluitend en ten hoogste één uitbouw toegestaan, met dien verstande dat deze:
1. geen grotere (bouw)diepte mag hebben dan 1,5 m;
2. geen grotere goothoogte mag hebben dan 3 m;
3. geen grotere breedte mag hebben dan 45% van de voorgevelbreedte van de woning waartoe het behoort.
c. Bouwwerken, geen gebouwen zijnde:
1. Voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, geldt dat de bouwhoogte niet meer mag bedragen dan 2 m.
3.3 Afwijken van de bouwregels
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
- de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden;
- het bebouwingsbeeld;
- de verkeersveiligheid;
van het bepaalde in:
a. lid 3.2, onder b1a:
ten behoeve van het bouwen met de voorgevel op ten hoogste 3 m achter de aangegeven voorgevelbouwgrens;
b. lid 3.2, onder b1b;
ten behoeve van het bouwen op een afstand van ten minste 1 m tot de zijdelingse perceelsgrens, mits de onderlinge afstand van niet-aaneengebouwde woningen ten minste 2 m bedraagt;
c. lid 3.2, onder b1c
ten behoeve van een grotere goot- en/of bouwhoogte tot maximaal 6 m respectievelijk 10 m;
d. lid 3.2, onder b2b
voor het vergroten van de bebouwde oppervlakte tot maximaal 60 m², mits het bebouwingspercentage niet meer bedraagt dan aangegeven;
3.4 Specifieke gebruiksregels
Onder gebruik in strijd met deze bestemming wordt in ieder geval verstaan het gebruik van de gronden ten behoeve van:
a. het gebruik van bijgebouwen voor bewoning:
b. de uitoefening van bedrijf aan huis;
Artikel 4 Verkeer - Verblijfsgebied
4.1 Bestemmingsomschrijving
De voor “Verkeer – Verblijfsgebied” aangewezen gronden zijn bestemd voor:
a. wegen, straten en paden;
b. parkeervoorzieningen;
c. groenvoorzieningen en water;
d. speelvoorzieningen.
Het gebruik van de gronden en behoeve van reclamedoeleinden is niet toegestaan.
4.2 Bouwregels
a. op deze gronden mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde worden gebouwd ten dienste van de in lid 4.1 genoemde doeleinden;
b. de bouwhoogte van palen en masten mag niet meer bedragen dan 10 m;
c. de bouwhoogte van overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde mag niet meer bedragen dan 3 m.
4.3 Afwijken van bouwregels
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
-
de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden;
-
het bebouwingsbeeld;
-
de verkeersveiligheid;
van het bepaalde in 4.2, onder c, ten behoeve van het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, met een bouwhoogte van niet meer dan 6 m.
