Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Bedrijventerrein de Barrier. Geldrop
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1771.BPBEDRDEBARRIER-VP01

2.2 Randvoorwaarden en uitgangspunten

Behoefte bedrijfsgrond
De gemeente Geldrop-Mierlo heeft geen uitgeefbaar bedrijventerrein meer. Lokale ondernemers dienen vanaf nu uit te wijken naar terreinen in de aangrenzende gemeenten. Voor het behoud van de werkgelegenheid is het van belang dat lokale ondernemers de mogelijkheid krijgen om te groeien. Dat kan door optimalisering van de bestaande terreinen, maar in sommige gevallen is dat alleen maar mogelijk op een nieuwe locatie. De twee grootste bedrijventerreinen in Geldrop zijn in 2000 en 2003 gerevitaliseerd. Dit heeft nauwelijks ruimtewinst opgeleverd. In Mierlo start in 2010 een revitaliseringstraject voor bedrijventerrein de Smaale. De verwachting is, dat hier een minimale ruimtewinst behaald zal worden. Revitalisering zal de behoefte aan bedrijventerreinen in Geldrop-Mierlo niet doen afnemen.
Binnen het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) zijn afspraken gemaakt over de verdeling van bedrijventerreinen in de regio. Bedrijventerrein De Barrier is opgenomen in het in 2009 vastgestelde Regionale Actieplan Bedrijventerreinen (RAB) en sluit aan bij de visie van de regio.
 
Milieutechnische en planologische randvoorwaarden
De nabijheid van de afrit van de Rijksweg A67 en de doorgaande weg naar het centrum (het Bogardeind) zorgen voor een uitstekende ontsluiting. Het ligt voor de hand om de aansluiting op de snelweg en de toegang tot het bedrijventerrein aan elkaar te koppelen.
De hoofdontsluiting van het plangebied wordt aan de zuidzijde van het plangebied, ter hoogte van een daar aanwezige rotonde gerealiseerd. Maatvoering en situering van deze rotonde, alsook het aansluitpunt naar het bedrijventerrein De Barrier, liggen reeds vast in het inmiddels goedgekeurd en onherroepelijk geworden bestemmingsplan ‘Herziening Bogardeind 2002’. De rotonde is inmiddels aangelegd.
 
Het loonwerkersbedrijf op het adres Bogardeind 182 wordt thans direct op het Bogardeind ontsloten. Uit oogpunt van verkeersveiligheid wordt als uitgangspunt gehanteerd, dat dit bedrijf in de toekomst via het bedrijventerrein De Barrier zal worden ontsloten en niet meer direct op het Bogardeind.
 
In verkaveling zijn kavels van 1.000 m2 tot 5.000 m² mogelijk.
Er dient een bebouwingsvrije zone van minimaal 50 m tot de Rijksweg A67 te worden gehanteerd. Tussen de 50 en 100 m vanaf de Rijksweg A67 is bebouwing mogelijk in overleg met de snelwegbeheerder. In de planopzet wordt ervan uitgegaan dat vanaf 50 m bebouwing mogelijk is. De bebouwingsvrije zone kan naast groenvoorziening in ieder geval benut worden voor ontsluiting en waterberging.
 
Luchtfoto plangebied
           
Ter plaatse van het Japans restaurant komt nieuwbouw t.b.v. horecavoorzieningen. Deze dienen, evenals het loonwerkersbedrijf op het adres Bogardeind 182, via het nieuwe bedrijventerrein ontsloten te worden.
Naast het restaurant is ruimte voorzien voor een fast-foodrestaurant. In het thans geldende bestemmingsplan ‘Geldrop Zuid-West’ heeft het perceel van het Japans restaurant de bestemming Horeca. De bestemming heeft een oppervlakte van circa 5.000 m2 en het bouwvlak binnen deze bestemming heeft een oppervlak van circa 1.800 m2. Dit bouwvlak mag volledig worden bebouwd.
Ten opzichte van de mogelijkheden binnen het thans geldende bestemmingsplan zal er geen extra oppervlak aan horecabebouwing worden toegevoegd. De fast-food restaurant-vestiging valt binnen de huidige mogelijkheden.
 
Het Bogardeind vormt de zuidentree tot Geldrop. Van belang is dat bebouwing zich op het Bogardeind oriënteert en dat deze bebouwing een goede presentatie heeft. Zeker aan de rotonde, waar men vanaf de snelweg komt is representatieve bebouwing van belang.
 
Het gedeelte van de bestaande waterloop dat parallel loopt aan de Rijksweg A67, wordt gehandhaafd. Deze waterloop valt buiten het plangebied van het bestemmingsplan. Aan de zuid- en eventueel westzijde van het plangebied dient een retentievoorziening te worden opgenomen, die niet direct in verbinding staat met de watervoerende sloot langs de Rijksweg A67.
In totaal gaat het om ruim 3 hectare plangebied. Bij een verhardingspercentage van 80% bedraagt de toename van verhard oppervlak 13.330 m². Als gevolg hiervan dient de retentievoorziening ruimte te bieden aan ruim 600 m³ regenwater. Ook dient rekening te worden gehouden met een onderhoudspad van 4 m.
 
De bestaande boombeplanting langs de snelweg blijft zoveel mogelijk behouden.
In de overgang van 2006 naar 2007 zijn afspraken gemaakt tussen de gemeente Geldrop-Mierlo en Provincie Noord-Brabant over de rood-met-groen koppeling. De gemeente heeft toen aangegeven dat zij bezig was met het opstellen van een integrale visie voor het buitengebied.
Er zijn verschillende landschaps- en inrichtingsplannen opgesteld en de gemeente was gestart met het Landschapsontwikkelingsplan De Peel. Inmiddels zijn deze plannen vastgesteld.
De provincie heeft hierop per brief d.d. 23 januari 2007 gereageerd. Zij heeft aangegeven dat ingestemd kan worden met de wijze waarop de gemeente vorm geeft aan de ‘rood-met-groen koppeling’. Bij goedkeuring van een afzonderlijk uitbreidingsplan voor nieuwe stedelijke functies stelt de provincie niet de voorwaarde dat de gemeente moet aangeven op welke wijze de inbreuk op het buitengebied elders in dat buitengebied wordt gecompenseerd. De gelden worden in 2010 concreet ingezet voor het beplantingsplan Gijzenrooi en de aanleg van de Ecologische Verbindingszone Kleine Beekloop.