Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Bedrijventerrein de Barrier. Geldrop
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1771.BPBEDRDEBARRIER-VP01

3.1 Stedenbouwkundige inrichting

Ontsluitingsstructuur en parkeren
Conform de uitgangspunten en randvoorwaarden, wordt het nieuwe bedrijventerrein ontsloten vanaf de nieuw gesitueerde rotonde op het Bogardeind, waar ook de aansluiting van de Rijksweg A67 op aangesloten wordt.
 
Het bedrijventerrein wordt ontsloten door middel van één centraal gelegen weg parallel aan het Bogardeind. Deze weg eindigt bij de percelen van het loonwerkersbedrijf op het adres Bogardeind 182 en het Japans restaurant, die ook via het bedrijventerrein worden ontsloten.
Alle bedrijfspercelen sluiten direct dan wel indirect aan op deze centrale ontsluitingsweg.
Parkeren vindt plaats op eigen terrein en aan de centrale ontsluitingsweg. Onder de bebouwing met de bestemming ‘Gemengd’ is een parkeerkelder voorzien. Meervoudig gebruik van de parkeerplaatsen voor de horecagelegenheden en voor de kantoren/bedrijven is mogelijk. Hier zal dan ook naar worden gestreefd.
 
Door de brede profielen en de groene inrichting krijgt het geheel een open karakter.
 
Ten behoeve van eventuele calamiteiten is een langzaamverkeersverbinding noodzakelijk. Deze is mogelijk binnen de bestemming ‘Horeca’.
 
 
Bebouwing
De bebouwing aan het Bogardeind in de nabijheid van het plangebied is bescheiden in schaal en hoogte. Het betreft een oud bebouwingslint met voornamelijk woonhuizen in 1 of 2 lagen met kap op korte afstand van de straat.
Incidenteel komen andere functies voor met bebouwing in een andere schaal en bebouwingshoogte (zoals het hotel aan de overzijde van de straat). Deze bebouwing ligt dan meer op afstand van de straat.
 
De aansluiting op de snelweg zou best gemarkeerd mogen worden door een gebouw dat dienst doet als welkome entree voor mensen die Geldrop binnenrijden.
Geredeneerd vanuit mensen die vanaf de snelweg komen, is een bepaalde hoogte voor dit gebouw wenselijk om te beleven dat hier een entree tot Geldrop ligt. Vanuit het Bogardeind geredeneerd moet de schaalsprong tussen het bebouwingslint en de bebouwing aan de rotonde niet excessief in hoogte worden. Kijkend naar bebouwing in de omgeving, zoals het Golden Tuliphotel met 5 lagen, wordt als bebouwingshoogte voor het gebouw aan de rotonde een bebouwingshoogte van 19 meter voorgestaan: duidelijk belangrijker in de ruimtelijke structuur dan het hotel, maar niet zo hoog dat de aansluiting met bebouwing langs het Bogardeind verloren gaat. Dit gebouw dient op enige afstand van de weg komen te liggen.
Ook voor de overige nieuwe bebouwing aan het Bogardeind wordt gedacht aan bebouwing op enige afstand van de weg in het groen.
De nieuwe bebouwing ten noorden van het markante gebouw aan de rotonde krijgt een hoogte van maximaal 13 meter binnen de bestemming ‘Gemengd’ en maximaal 8 meter binnen de bestemming ‘Horeca’. Hier wordt de overgang naar de bestaande bebouwing langs het Bogardeind gemaakt.
Bedoeling is dat de bebouwing aan het Bogardeind een representatief voorkomen krijgt. Als functie wordt aan kantoorbebouwing gedacht.
 
Ook de bedrijfsbebouwing aan de westzijde van het terrein krijgt een getrapte bebouwingshoogte. Aan de zijde van de interne ontsluitingsweg bedraagt de hoogte maximaal 11 meter, aan de zijde van het spoor is de hoogte maximaal 8 meter.
Aan de zijde van de snelweg is ruimte voorzien voor de bouw van een reclamemast ten behoeve van een fast-food restaurant.
 
Entree bedrijventerrein/Kantorencomplex
De visie voor het gebouw aan de entree van de kern van Geldrop is gebaseerd op een tweetal ruimtelijke en landschappelijke uitgangspunten die uit de analyse van de locatie naar voren zijn gekomen.
  • Behouden en waar mogelijk versterken van het landschappelijke kader.
  • Realiseren van een representatieve entree die wordt begeleid met een hoogwaardige architectuur en inrichting van de openbare ruimte.
Deze uitgangspunten zijn karakteristiek voor de locatie en dienen behouden te blijven in de toekomst.
De bebouwing aan de rotonde op het Bogardeind zou uitgevoerd dienen te worden in een bijzondere bebouwingstypologie. Hierbij is hoogwaardige architectuur en een hoogwaardig inrichtingsniveau van de openbare ruimte gewenst.
Bedrijfsbebouwing en horecagelegenheden
De verschijningsvorm van de bedrijfsbebouwing en horecagelegenheden wordt minder uitgesproken. De architectuur dient evenwel hoogwaardig te zijn. De bedrijfsbebouwing dient vormgegeven te worden in eenduidige volumes.
Groen en water
Ruimte voor groen is vooral voorzien aan de randen van het plangebied:
  • Langs het spoor: insteek is dat ook aan de spoorzijde het bedrijventerrein zich goed presenteert, bij voorkeur geen rommelige onafgeschermde achterkanten langs het spoor.
  • Aan de zuidrand van het plangebied ligt het talud van de Rijksweg A67 waarin boombeplanting staat. Aan de onderzijde van het talud ligt een sloot. Naast deze sloot is een retentievoorziening voor het plangebied voorzien.
  • Eerder is reeds aangegeven dat bij de zuidentree tot Geldrop representativiteit van belang is. Daarom is ook aan de oostrand van het plan groen voorzien.
  • De ruimte die niet wordt benut ten behoeve van ontsluiting, parkeren en bebouwing wordt groen ingericht. Met de groene inrichting tussen de kantoorgebouwen aan de rotonde en tussen de bedrijfsgebouwen wordt een verbinding gelegd tussen het Bogardeind en de groenzone aan het spoor.