Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Bedrijventerrein de Barrier. Geldrop
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1771.BPBEDRDEBARRIER-VP01

5.2 Externe veiligheid

Met betrekking tot externe veiligheid en het plangebied de volgende aspecten onderzocht:
  • Snelweg A67;
  • Spoor traject Eindhoven-Weert; LPG tankstation,
  • Bogardeind 176; Doorgaande weg Bogardeind;
  • Hogedruk aardgastransportleiding.
Deze activiteiten zijn risicovol door de soort, de hoeveelheid, de opslag en het transport van gevaarlijke stoffen. Het onderzoek naar de plaatsgebonden en groepsrisico wordt in zijn volledigheid behandeld in bijlage 2 (separaat).
 
Risico’s
 
Snelweg A67
Bij de snelweg moet een veiligheidsafstand van 30 meter in acht genomen worden (gemeten vanaf de rand van de rijbaan). Deze contour reikt (nagenoeg) niet in het plangebied. Het plangebied loopt niet helemaal parallel aan de snelweg waardoor in het oosten enkele meters met de bestemming ‘groen’ binnen de PR contour van de snelweg vallen. Hier wordt niet gebouwd, dus dat is geen probleem.
Het toetsingsgebied van de snelweg bedraagt 200 m. Dit betekent dat het hele plangebied moet worden meegenomen voor het verantwoorden van het groepsrisico.
 
Spoor
In de voorbereidingen op het Basisnet spoor wordt aangestuurd op een veiligheidszone waarbinnen geen nieuwe kwetsbare objecten gerealiseerd mogen worden. Op dit moment is de contour van de grenswaarde voor het plaatsgeboncen risico niet aanwezig. Deze afstand wordt gemeten vanuit het midden van het buitenste spoor. Het Basisnet komt er zeker en voor het spoor in Geldrop zal dan waarschijnlijk een plasbrandaandachtsgebied van 30 m gaan gelden. De afstand van 30 meter is de effectafstand bij een vloeistofplasbrand waardoor de warmtestraling zo groot is dat mensen dood gaan.
Voor dit plan wordt geadviseerd om te anticiperen op het Basisnet en binnen de afstand van 30 meter geen nieuwe (kwetsbare)objecten toe te staan. Hierdoor wordt een zo hoog mogelijk niveau van veiligheid gecreëerd en zal een (mogelijke) toekomstige saneringssituatie worden voorkomen.
De veiligheidsafstand van 30 m reikt tot in het plangebied, bestemd als bedrijfsdoeleinden. Het plangebied begint op 10 m van het midden van het buitenste spoor. Het plan begint met 5 m groen en op 15 m begint de bestemming bedrijfsdoeleinden. Volgens het bestemmingsplan is bebouwing toegestaan op 25 m van het spoor. In de gebieden met de bestemming bedrijfsdoeleinden zullen géén kwetsbare objecten komen. Er moet echter ook getracht worden geen beperkt kwetsbare objecten te vestigen op het achterterrein met bestemming bedrijfsdoeleinden.
Het toetsingsgebied bedraagt 200 m. Dit betekent dat het hele plangebied moet worden meegenomen voor het verantwoorden van het groepsrisico.
 
LPG tankstation, Bogardeind 176
Het LPG tankstation is opgenomen in het Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (RRGS) van de gemeente Geldrop-Mierlo. Een LPG tankstation is een categoriale inrichting volgens het Besluit externe veiligheid inrichtingen waarvoor vaste veiligheidsafstanden gelden. De LPG doorzet van het tankstation is in de milieuvergunning beperkt tot 990 m3/ jaar. Hierdoor is plaatsgebonden risico 35 m rond het vulpunt. Dit ligt buiten het plangebied.
Het invloedsgebied, voor het bepalen van het groepsrisico bedraagt 150 m en loopt over het gehele horecagedeelte van het plangebied en een stukje over het gebied met bestemming bedrijfsdoeleinden. Het groepsrisico is berekend met behulp van de LPG-groepsrisicoberekeningmodule, zie bijlage 4. Het groepsrisico neemt als gevolg van het plan De Barrier niet toe, omdat de geplande nieuwbouw niet meer personen herbergt dan de actuele bebouwing. Het groepsrisico moet wel worden meegenomen bij de verantwoording van het groepsrisico.
 
Bogardeind
Bogardeind is de doorgaande weg in Geldrop waar ook transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Voor belangrijke gemeentelijke wegen geldt dat het plaatsgebonden risico aan de rand van de weg ligt en wederom een toetsingsafstand van 200 m. Ook deze transportas moet men meenemen bij het verantwoorden van het groepsrisico.
 
Conclusie
Burgemeester en Wethouders hebben 22 december 2009 besloten dat het restrisico dat ondanks bovenstaande maatregelen blijft bestaan aanvaardbaar is. De verantwoording van het groepsrisico is opgenomen in bijlage 3.