direct naar inhoud van 3.1 Vigerend bestemmingsplan
Plan: Noord-Linschoterzandweg 57
Status: ontwerp
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0589.0000160811-0001

3.1 Vigerend bestemmingsplan

Op het perceel is het bestemmingsplan Landelijk gebied Oudewater en Willeskop van toepassing. Dit bestemmingsplan is door de gemeenteraad vastgesteld op 4 juli 2011.

Het perceel heeft in dit bestemmingsplan de bestemming Wonen - 1. Op het perceel is één woning toegestaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0589.0000160811-0001_0004.png"

Uitsnede vigerend bestemmingsplan (bron: www.ruimtelijkeplannen.nl)

Het bestemmingsplan bevat een wijzigingsbevoegdheid om de realisatie van één extra woning mogelijk te maken (artikel 22.7.1). Deze wijzigingsbevoegdheid is gebaseerd op artikel 3.6 lid 1 onder a van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De voorwaarden hiervoor zijn opgenomen in het bestemmingsplan:

  • 1. de bedrijfsvoering geheel wordt beëindigd;
  • 2. de voorkeursgrenswaarde in acht wordt genomen;
  • 3. ten minste 1.000 m² bebouwd bedrijfsvloeroppervlakte ten behoeve van de bedrijfsvoering aanwezig is;
  • 4. de volledige oppervlakte aan bedrijfsbebouwing wordt gesloopt;
  • 5. de woningen binnen het bestaande bouwperceel worden gebouwd;
  • 6. omliggende agrarische bedrijven niet onevenredig in hun bedrijfsvoering worden beperkt;
  • 7. door initiatiefnemer een inrichtingsplan wordt overlegd waarin aangetoond wordt dat de landschappelijke kwaliteit ter plaats wordt versterkt.

Bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid moet een evenredige belangenafweging plaatsvinden, waarbij betrokken worden:

  • 1. de mate waarin de waarden, welke het bestemmingsplan beoogt te beschermen, kunnen worden geschaad;
  • 2. de mate waarin de belangen van gebruikers en/of eigenaren van de aanliggende gronden kunnen worden geschaad;
  • 3. de mate waarin de uitvoerbaarheid is aangetoond, waaronder begrepen de toelaatbaarheid op het gebied van milieu, externe veiligheid, waterhuishouding, ecologie en archeologie;
  • 4. de mate waarin de landschappelijke inpasbaarheid is aangetoond;
  • 5. de mate waarin de verkeerssituatie wordt beïnvloed, waaronder begrepen de gevolgen voor de infrastructuur.