Plan: | Onze Lieve Vrouwedijk 43a te Waalre, Autobedrijf Dereumaux |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0866.BP00165-0201 |
Het beleid voor externe veiligheid is gericht op het beperken en beheersen van risico's voor de omgeving vanwege handelingen met gevaarlijke stoffen. De handelingen kunnen zowel betrekking hebben op het gebruik, de opslag en de productie, als op het transport van gevaarlijke stoffen. Uit het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en de richtlijnen voor vervoer gevaarlijke stoffen vloeit de verplichting voort om in ruimtelijke plannen in te gaan op de risico's in het plangebied ten gevolge van handelingen met gevaarlijke stoffen. De risico's dienen te worden beoordeeld op twee maatstaven, te weten het plaatsgebonden risico en het groepsrisico.
Het doel van onderzoek naar externe veiligheid is om een uitspraak te kunnen doen over eventuele knelpunten op het vlak van externe veiligheid. Met het onderzoek worden risicobronnen in de omgeving van het plangebied inzichtelijk gemaakt, voor zover het plangebied zich binnen hun invloedsgebied bevindt.
Wettelijk kader
Ten aanzien van bedrijven is het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi; oktober 2004) van toepassing. Ten aanzien van transport is de Circulaire Vervoer Gevaarlijke stoffen van toepassing (geactualiseerd juli 2013). Voor buisleidingen geldt het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb, januari 2011). Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
1. Plaatsgebonden Risico (PR)
Dit is een maat voor de kans dat iemand dodelijk wordt getroffen door een calamiteit met een gevaarlijke stof. De gestelde norm is een ten minste in acht te nemen grenswaarde (PR 10-6/jaar) die niet mag worden overschreden ten aanzien van "kwetsbare objecten", alsmede een zoveel mogelijk te bereiken richtwaarde (PR 10-6/jaar) ten aanzien van "beperkt kwetsbare objecten".
2. Groepsrisico (GR)
Dit is een maat voor de kans dat een grotere groep tegelijkertijd dodelijk getroffen kan worden door een calamiteit met gevaarlijke stoffen. De gestelde norm is een oriënterende waarde waarvan gemotiveerd mag worden afgeweken.
Visie Externe Veiligheid
De gemeente Waalre heeft het voornemen om een Visie Externe Veiligheid Waalre vast te stellen. Onderdeel daarvan is een kaart waarop de risicobronnen binnen de gemeente staan aangegeven. Het is een kaderstellend beleidsstuk. Dit betekent dat locale ruimtelijke besluiten en Wabovergunningen vanuit de visie kunnen worden gemotiveerd.
In de conceptvisie is een algemeen verantwoordingskader groepsrisico voor ruimtelijke ont-wikkelingen opgenomen. Vooruitlopend op de vaststelling kan al wel worden geanticipeerd op de visie en bijbehorende kaart.
Voor hoofdtransportassen (A2/A67) geldt het volgende:
Zone I: 0 - 200 meter: binnen deze zone wordt maatwerk geleverd ten aanzien van de ver-antwoording van het groepsrisico.
Zone II: 200 - einde invloedsgebied: deze zone hangt samen met het invloedsgebied voor toxische gassen. Dit is een zone waarbinnen in principe geen beperkingen gelden voor het gebruik. Bij verantwoording kan worden volstaan met de standaard eisen en een algemene ramp bestrijdingsaanpak. In dit gebied is geen nader advies van de Veiligheidsregio nodig.
Voor lokale wegen geldt het volgende:
Op basis van het onderzoek van 14 november 2007 uitgevoerd door de SRE Milieudienst is gebleken dat de risico's als gevolg van deze transporten zeer klein is. Hierdoor kan het af-wegingskader rondom de lokale wegen vereenvoudigd worden toegepast. Gezien de beperkte transporten van gevaarlijke stoffen op lokale wegen is het niet zinvol om verregaande maatregelen te treffen aan de gebouwen rondom deze wegen. Verder is het gezien de soort en aantallen transporten (met name brandbare stoffen en brandbare gassen in zeer beperkte omvang) niet zinvol en brengt het extra kosten met zich mee om verregaande maatregelen te treffen aan gebouwen. In dit gebied is geen nader advies van de Veiligheidsregio nodig.
Bedrijven
Binnen het plangebied zijn geen inrichtingen gelegen die vanwege de aanwezigheid of het werken met gevaarlijke stoffen, beperkingen opleveren voor de omgeving. In de omgeving zijn geen bedrijven aanwezig die vallen onder het Bevi. Bedrijven vormen geen belemmering voor het plangebied.
Transport over de weg
Het plangebied ligt niet binnen 200 meter van de snelwegen A2 en A67. Wegen vormen geen belemmering voor het plangebied.
Transport door buisleidingen
Er bevindt zich geen buisleiding binnen of nabij het plangebied.
Overige risicobronnen
Binnen of nabij het plangebied zijn geen andere risicobronnen aanwezig.
In onderstaande afbeelding is te zien dat de planlocatie niet gelegen is in de nabijheid van bovengenoemde risicobronnen en hun zones. Het te vestigen autobedrijf is niet aangewezen als Bevi- of RRGS-inrichting.
Er bestaan daarom geen belemmeringen met betrekking tot de herontwikkeling van de planlocatie.
Afbeelding 13: EV kaart Waalre