Plan: | Tweede partiële herziening bestemmingsplan IJsselstein zuidoost, Hoge Dijk |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0353.201304HogeDijk-Vo01 |
Beoogde ontwikkeling
Binnen het plangebied zullen 10 nieuwe woningen gerealiseerd worden. Woningen zijn op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidsgevoelige functies waarvoor, indien deze gelegen zijn binnen de geluidszone van een gezoneerde weg, akoestisch onderzoek uitgevoerd moet worden. De woningen liggen binnen de wettelijke geluidszone van de wegen A2, N210 (Weg der Verenigde Naties), Utrechtseweg en Baronieweg. Akoestisch onderzoek is op grond van de Wgh noodzakelijk.
Tevens wordt op grond van jurisprudentie en in het kader van een goede ruimtelijke ordening de geluidsbelasting van nabijgelegen 30 km/h-wegen meegenomen in de akoestische beoordeling.
Door Adviesbureau RBOI Rotterdam b.v. is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (d.d. 14-1-2013). Dit rapport is opgenomen in Bijlage 2 .
Resultaten en conclusie
Uit het rapport blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de Baronieweg en de Utrechtseweg sprake is van een aanvaardbaar klimaat aangezien de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden.
Ten gevolge van het verkeer van de niet-gezoneerde Maria Montessoristraat en Ellen Keystraat/Hoge Dijk is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. De geluidsbelasting aan de gevel ligt ruim onder de maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB.
Ten gevolge van het verkeer op de A2 en de N210 wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden. Aan de gevels van de woningen langs de Maria Montessoristraat wordt zelfs de uiterste grenswaarde van 53 dB ten gevolge van het verkeer op de A2 overschreden. Deze gevels dienen uitgevoerd te worden als dove gevels daar waar de geluidsbelasting hoger is dan 53 dB (dus niet op iedere verdieping), zie figuur 4.1.
Figuur 4.1 Aanduiding dove gevels
Wanneer een scherm wordt toegepast hoeven op de begane grond helemaal geen dove gevels toegepast te worden en is sprake van een geluidsluwere buitenruimte.
Vanwege de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het wegverkeerslawaai op de A2 en de N210, is onderzoek gedaan naar mogelijke maatregelen om de geluidsbelasting te verminderen. Geconcludeerd kan worden dat verdere maatregelen niet mogelijk zijn vanwege financiële, stedenbouwkundige en verkeerskundige redenen. De gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt ten hoogste 60 dB exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh en staat het vaststellen van hogere waarden niet in de weg.
Er dient dan ook een Besluit tot vaststelling van hogere waarden te worden voorbereid. Een overzicht van de hogere waarden staat in tabel 4.1.
Tabel 4.1 Ontheffingswaarden
locatie | aantal | ontheffingswaarde[dB] | bron |
Maria Montessoristraat | 2 | 53 dB | A2 |
Ellen Keystraat/Hoge Dijk | 1 | 52 dB | A2 |
2 | 51 dB | A2 | |
5 | 50 dB | A2 | |
Maria Montessoristraat | 1 | 55 dB | N210 |
1 | 54 dB | N210 | |
Ellen Keystraat/Hoge Dijk | 1 | 49 dB | N210 |