direct naar inhoud van 3.8 Verkeer en vervoer
Plan: Dr. Nassaucollege, locatie Quintus
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.02BP20111000I-A002

3.8 Verkeer en vervoer

Uitgangspunt voor de nieuwbouw is dat de school en de sporthal goed bereikbaar zijn en dat de omgeving veilig is. De inrichting van de openbare ruimte is afgestemd op het specifieke mobiliteitsprofiel van een school voor voortgezet onderwijs en een sporthal. De school biedt alleen onderwijs aan leerlingen in de leeftijdscategorie tot circa 18 jaar. Het aandeel van de leerlingen dat zelf met de auto komt, is zeer gering.

De school heeft een omvang van 60 leslokalen. Op grond van de CROW-publicatie 162: "parkeerkencijfers - basis voor parkeernormering", zijn er ten minste 60 parkeerplaatsen nodig voor het personeel. De sporthal heeft een functie voor de school én voor algemene sportactiviteiten. De omvang van de sporthal bedraagt ruim 2.200 m². Er zijn 55 parkeerplaatsen nodig, uitgaande van de norm van 2,5 parkeerplaatsen per 100 m² brutovloeroppervlakte. Voor de school en de sporthal zijn er tezamen 115 parkeerplaatsen nodig. Op het terrein zijn 76 parkeerplaatsen aangelegd, aangevuld met 50 parkeerplaatsen die nog extra kunnen worden benut . Daarmee voldoet het aantal parkeerplaatsen aan de normen.

Voor de stalling van de fietsen van leerlingen, moet worden uitgegaan van 70 fietsenstallingen per 100 leerlingen/leerkrachten. Voor een sporthal (indien deze ook buiten de schoolactiviteiten wordt gebruikt) moet worden uitgegaan van 45 fietsenstallingen per 100 bezoekers. Het schoolgebouw biedt onderdak voor 1.600 leerlingen. Voor de school zijn ruim 1.100 fietsenstallingen vereist. Voor de sporthal is het aantal fietsenstallingen uitgebreid met 500. Daarmee komt het totaal van de fietsenstallingen uit op 1.600 stuks. Ook zijn er 100 brommerplekken voorzien.

De fietsenstallingen moeten van goede kwaliteit zijn, zodat fietsen comfortabel, robuust en veilig kunnen worden gestald . Schade en diefstal moeten worden voorkomen. Fietsenstallingen moeten daarvoor het Fietsparkeur hebben, dit is het keurmerk voor goede fietsenstallingen.

Uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het wenselijk om drukke stromen van autoverkeer te scheiden van drukke stromen van langzaam verkeer. Om deze reden is de entree voor het parkeerterrein gescheiden van de entree voor de fietsers en voetgangers.