Plan: | GEMEENTE ASSEN MFA-Pittelo |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0106.04BP20091000D-0001 |
Algemeen
Het plangebied ligt binnen de zone van de A28 (400 m) en de zone van de Maasstraat (200 m). De zone van de Europaweg (200 m) ligt buiten het plangebied. Tevens zijn de overige 30 km/h wegen in de nabije omgeving als niet relevant aan te merken. Gezien het feit dat het plangebied binnen de zonering van de A28 en de Maasstraat ligt, heeft Ingenieursbureau Spreen in opdracht van de gemeente een akoestisch onderzoek verricht. In dit onderzoek is de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai getoetst aan de Wet geluidhinder (zie hieronder).
Wettelijk kader
Bij de realisatie van een school of andere geluidsgevoelige bestemmingen moeten de wettelijke grenswaarden in acht worden genomen. De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai bedraagt 48 dB. Indien deze voorkeursgrenswaarde wordt overschreden moet er onderzoek worden gedaan naar mogelijke bron- en/of overdrachtsmaatregelen. Zijn maatregelen niet mogelijk dan kunnen Burgemeester en Wethouders ontheffing van de voorkeursgrenswaarde verlenen.
Indien met maatregelen niet kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB kan voor geluidsgevoelige objecten in buitenstedelijk gebied een hogere waarde van ten hoogste 53 dB worden vastgesteld en in binnenstedelijk gebied een hogere waarde van ten hoogste 63 dB.
Vanwege het feit dat deze locatie binnen de zone van de A28 is gelegen, dient deze ten opzichte van de A28 als buitenstedelijk gebied te worden aangemerkt. In de Wet geluidhinder is in artikel 1 de definitie van stedelijk gebied aangegeven, namelijk:
stedelijk gebied: gebied binnen de bebouwde kom, doch, voor de toepassing van de hoofdstukken VI en VII voor zover het betreft een autoweg of een autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen de zone langs die autoweg of autosnelweg.
De Maastraat betreft een binnenstedelijke weg waarvoor een hogere waarde van ten hoogste 63 dB kan worden vastgesteld.
De gemeente dient het vaststellen van de hogere waarde met eigen argumenten te motiveren en de vastgestelde hogere waardes zo snel mogelijk in te schrijven in het kadaster.
Verkeersgegevens
Bij de berekening van de geluidsbelasting is uitgegaan van de verkeerssituatie over 10 jaar. De verkeersgegevens (weekdaggemiddelden) van de A28 voor het jaar 2019 zijn door Rijkswaterstaat aangeleverd.
In 2004 is op de Maasstraat een verkeerstelling uitgevoerd. De etmaalintensiteit bedroeg destijds 3.000 motorvoertuigen per etmaal De verkeersintensiteit in 2019 is bepaald door rekening te houden met een autonome groei van 1% per jaar. De voertuigverdeling op de Maasstraat is ontleend aan Sandata van DHV. De gehanteerde verkeersgegevens zijn weergegeven in tabel 1.
Tabel 1: gehanteerde verkeersgegevens
wegvak |
intensiteit weekdaggemiddelde [mvt/etmaal] |
periode |
uurintensiteit [%] |
voertuigverdeling [%] | ||
lv | mv | zv | ||||
A28 | 40.976 | dag | 6,6 | 92,4 | 4,2 | 3,6 |
avond | 3,2 | 95,3 | 2,4 | 2,6 | ||
nacht | 0,9 | 84,9 | 2,6 | 9,6 | ||
Maasstraat | 3.483 | dag | 7,0 | 97,0 | 2,0 | 1,0 |
avond | 2,8 | 97,0 | 2,0 | 1,0 | ||
nacht | 0,7 | 97,0 | 2,0 | 1,0 |
De wettelijke rijsnelheid op de A28 bedraagt 120 km/h. Conform de systematiek van Rijkswaterstaat is voor de lichte motorvoertuigen een werkelijke rijsnelheid van 115 km/h en voor het vrachtverkeer een werkelijke rijsnelheid van 90 km/h gehanteerd. Op de hoofdrijbaan is uitgegaan van ZOAB.
De wettelijke rijsnelheid op de Maasstraat bedraagt 50 km/h. De Maasstraat is grotendeels voorzien van asfalt, waarbij de bocht nabij MFA Pittelo is voorzien van klinkers.
Rekenmodel
Voor het berekenen van de geluidsbelasting is gebruik gemaakt van het rekenprogramma Geonoise 5.43 van DGMR. De wegvakken zijn als harde bodemgebieden in het rekenmodel ingevoerd. Voor de overige gebieden is een bodemfactor van 0,7 gehanteerd, hetgeen betekent dat 70% als zacht en 30% als akoestisch hard wordt verondersteld.
MFA Pittelo bestaat uit twee bouwlagen. De geluidsbelasting is daarom berekend op een hoogte van 1,5 meter en 5,0 meter boven maaiveld.
Toegepaste aftrek conform art. 110g Wgh
De geluidsbelasting ten gevolge van een weg wordt bepaald conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006.
Bij het toetsen van de berekende geluidsbelasting mag conform artikel 110g van de Wet geluidhinder een aftrek worden toegepast vanwege het in de toekomst stiller worden van het verkeer. De toe te passen aftrek is weergegeven in artikel 3.6 van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 en bedraagt:
De wettelijke rijsnelheid op de A28 bedraagt 120 km/h en hiervoor is een aftrek van 2 dB gehanteerd. De wettelijke rijsnelheid op de Maasstraat bedraagt 50 km/h, waarvoor een aftrek van 5 dB is gehanteerd. Deze aftrek is in de berekeningen verdisconteerd in de vorm van een groepsreductie.
Geluidsbelasting
Met bovengenoemd akoestisch rekenmodel zijn de geluidsbelastingen op de gevels van MFA Pittelo berekend.
De geluidsbelasting ten gevolge van de A28 varieert van 34 tot 47 dB (incl. aftrek art. 110g Wgh.) Daar de geluidsbelasting niet meer bedraagt dan de voorkeursgrenswaarde van Lden = 48 dB zijn er met betrekking tot het wegverkeerslawaai van de A28 geen bebouwingsbeperkingen.
De geluidsbelasting ten gevolge van de Maasstraat varieert van 15 tot 45 dB (incl. aftrek art. 110g Wgh.) Daar de geluidsbelasting niet meer bedraagt dan de voorkeursgrenswaarde van Lden = 48 dB zijn er met betrekking tot het wegverkeerslawaai van de Maasstraat geen bebouwingsbeperkingen.
Geconcludeerd kan worden dat de geluidsbelasting van de A28 en Maasstraat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijdt. Er hoeven in dit geval geen isolatiemaatregelen aan de bron of in de overdracht te worden genomen en/of er hoeven geen hogere waarden bij het College van B&W aangevraagd te worden.