direct naar inhoud van 7.2 Resultaat inspraakreacties
Plan: Norgerbrug en omgeving
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.08BP20102220-B001

7.2 Resultaat inspraakreacties

De volgende wijzigingen zijn in het plan aangebracht naar aanleiding van de ingebrachte inspraakreacties:

  • 1. in de toelichting van het bestemmingsplan is de onderbouwing van het woningbouwaantal van 1.200 woningen aangevuld naar aanleiding van de ingebrachte inspraakreacties (o.a. inspreker 13);
  • 2. Naar aanleiding van de ingebrachte inspraakreacties heeft Goudappel Coffeng B.V. de verkeersafwikkeling van de infrastructurele wijzigingen rondom de Norgerbrug onderzocht. Dit heeft geleid tot een gedeeltelijke aanpassing van het tracĂ© N371 naar een enkelbaans. De verbeelding en de bestemmingsplancontour zijn hierop aangepast;
  • 3. Naar aanleiding van het gewijzigde tracĂ© N371, zoals hierboven beschreven, is ook het geluidsonderzoek aangevuld door Goudappel Coffeng B.V.

Toelichting wijziging 2
Ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan zijn door de betrokken overheden de volgende wijzigingen in het plan opgenomen, dit naar aanleiding van de ingediende inspraakreacties:

  • van de verdubbeling van de Balkenweg/N371, tussen de Kloosterveenrotonde en de N371/N373 wordt afgezien. De bestaande weg kan het verkeer ook in de toekomst nog afwikkelen, ook bij de huidige vormgeving als 1x2 strooks weg. Belangrijk is dat bij de kruispunten de afwikkelingsca-paciteit vergroot wordt. Dit wordt gerealiseerd bij de Kloosterveenrotonde en bij de nieuwe turborotonde N371/N373. De verkeersafwikkeling op de Balkenweg/N371 blijkt ook in de toekomst nog acceptabel te zijn bij de verwachte verkeerstoename;
  • er wordt een fietsbrug aangelegd bij de Kloosterveenrotonde, vanaf de Prof. Prakkeweg tot aan de fietspaden in het recreatiegebied Baggelhuizen. Door deze fietsbrug wordt Kloosterveen op een vlotte en veilige manier verbonden met het recreatiegebied, en wordt de oversteekbaarheid en verkeersveiligheid maximaal verbeterd;
  • de nieuw te realiseren Kloosterveenrotonde wordt enkele meters in zuidelijke richting verplaatst, zodat er mogelijkheden ontstaan om de benodigde rijstroken op de rotonde te realiseren. Uitgangspunt daarbij is dat de weg niet dichter bij de woningen wordt gesitueerd;
  • de huidige openingen in de geluidswallen rondom de Kloosterveenrotonde worden zoveel mogelijk dicht gemaakt, zodat de geluidwerende functie ter plaatse versterkt wordt. De doorgang voor fietsers komt te vervallen; fietsers kunnen via de Torenrotonde de fietsbrug naar het Baggelhuizerplas bereiken. Er blijft in de geluidswallen nog een smalle opening over voor voetgangers en voor het hondenuitlaatpaadje.

Het onderzoek naar de verkeersafwikkeling (Dynamisch Verkeersmodel Norgerbrug) en het onderzoek naar de gevolgen voor het geluid (Akoestische Analyse Norgerbrug) zijn als nieuwe bijlagen aan de toelichting toegevoegd.