direct naar inhoud van 2.3 Verkeer
Plan: Zoeterwoude, Sportcomplex Meerburgerpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0638.BP00005-VAS1

2.3 Verkeer

Inleiding

In deze paragraaf wordt ingegaan op de ontsluitingsstructuur van het sportcomplex en de nieuwe jongerenontmoetingsplaats. Eveneens zal aandacht worden besteed aan het extra verkeer ten gevolge van de nieuwe ontwikkeling en aan het parkeren.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer

Het masterplan Verde Vista Meerburg voorziet onder andere in de aanleg van diverse nieuwe wegen in de Meerburgerpolder. De Meerburgerpolder wordt in de eindsituatie ontsloten vanaf de Stadhouderslaan die via een verbindingsweg over de A4 (de Molentocht) is verbonden met de Willem van der Madeweg. Vanaf de Willem van der Madeweg wordt via de Stadhouderslaan ontsloten naar de Hoge Rijndijk, N11 en de A4. Het sportcomplex en de jongerenontmoetingsplaats worden in de eindsituatie ontsloten via de Molentocht. Voor het langzaam verkeer wordt in aanvulling hierop aan de noordzijde van het plangebied een fietsbrug over de Meerburgerwatering aangelegd, en aan de zuidzijde een fietspad dat de locatie via een tunnel onder het spoor door verbindt met het fietspad langs de N11.

Ontsluiting openbaar vervoer

Nabij het plangebied is een bushalte gelegen langs de Hoge Rijndijk ter hoogte van de Laan de Goede Herder. Hier halteren de openbaarvervoerdiensten in de richtingen Alphen aan de Rijn en Leiden en in de richtingen Leiden en Gouda. Aan de zuidzijde van het plangebied is een busverbinding (busbaan) aanwezig met een halte in bedrijventerrein de Grote Polder. In de toekomst zal de RijnGouweLijn halteren nabij het plangebied.

Verkeersgeneratie

De nieuwe jongerenontmoetingsplaats zal niet leiden tot extra autoverkeer omdat de jongeren te voet of op de (brom)fiets naar de ontmoetingsplaats zullen komen.

Parkeren

Aan de verbindingsweg zal een nieuw parkeerterrein voor het sportcomplex worden gerealiseerd.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer en het openbaar vervoer is goed. Eveneens zal de ontwikkeling niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling of parkeerproblemen. Het aspect verkeer staat de realisatie van het plan dan ook niet in de weg.