Voor een nadere uitwerking van de uitgangspunten verwijzen wij naar hetgeen is opgenomen onder 3.8.3. (verkeer en vervoer) van de toelichting.
Verkeersveiligheid
Om een veilige school-thuisroute te kunnen garanderen voor de kinderen en de bezoekers van de brede school dient het langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk gescheiden te worden. Het vrijliggende fietspad dat op de Columbusstraat aansluit, wordt - bezien vanuit het fietspad- in oostelijke en zuidelijke richting doorgetrokken langs de brede school. Op deze manier kan de kinderen een veilige school-thuisroute worden geboden.
De noodzakelijke parkeervoorzieningen voor gemotoriseerd verkeer zullen eveneens zoveel mogelijk worden gescheiden van het langzame verkeer. Daar waar dat niet mogelijk is zullen de parkeervoorzieningen niet haaks op de rijrichting worden gesitueerd zodat onveilige parkeermanoeuvres zoveel mogelijk worden vermeden.
Bereikbaarheid
Het autoverkeer van en naar de brede school zal zoveel mogelijk worden gespreid over de noord- en zuidzijde van de wijk Coevering. Hierdoor blijft de verkeersintensiteit op de verschillende straten op een aanvaardbaar niveau. Om een goede verdeling van de verkeersbewegingen te bereiken zal tevens sprake zijn van een spreiding van de parkeervoorzieningen en meerdere toegangen tot de brede school.
De brede school wordt gesitueerd aan een langzaam verkeersvoorziening welke aansluit op het gemeentelijk fietsnetwerk. Hierdoor wordt het voor een groter aandeel van de leerlingen en ouders interessanter om per fiets naar de brede school te gaan.
Aanvangstijden
Met een spreiding in de aanvangstijden van de verschillende scholen kan de overlast voor de omwonenden zoveel mogelijk worden beperkt en is een betere verdeling van de verkeersbewegingen te bereiken. Door de aanwezigheid van een KDV wordt ook een zekere spreiding in het aantal verkeersbewegingen bereikt door de voor- en naschoolse opvang.
Parkeer-/wachtruimte
Op basis van de parkeerkencijfers van het CROW dienen de volgende parkeervoorzieningen te worden gerealiseerd:
* In totaal 61 parkeerplaatsen (waarvan 33 voor halen en brengen en 28 voor personeel).
* 150 fietsparkeerplaatsen voor kinderen en 25 fietsparkeerplaatsen voor personeel.
* Een wachtruimte voor halende en brengende ouders:
- gescheiden van enerzijds de voet- en fietsroutes op openbaar terrein en anderzijds het speelterrein van de kinderen;
- waar ouders hun kinderen veilig kunnen afzetten en op hun kinderen kunnen wachten;
- waar zij hun fiets eenvoudig en snel kunnen stallen (65 fietsparkeerplaatsen)
* Een wachtruimte die direct wordt ontsloten door een langzaamverkeersroute die aansluit op het huidige vrijliggende fietspad over de Columbusstraat.
Bereikbaarheid
De brede school is centraal gelegen in de huidige scholenstrook. Daardoor is de nieuwe school goed bereikbaar vanuit diverse erftoegangswegen (in hoefijzervorm) vanuit noordelijke en zuidelijke richting. Door de centrale ligging zal een goede spreiding optreden in het aantal verkeersbewegingen.
In het navolgende figuur wordt aangegeven op welke wijze de brede school en bijbehorende parkeervoorzieningen per auto bereikbaar zal zijn.
autobereikbaarheid; zwarte lijnen voor rijroutes autoverkeer
De verdeling van het autoverkeer over de wegen rondom het plangebied wordt bereikt door het aanleggen van verschillende parkeerplaatsen ten noorden en ten zuiden van de brede school. Ouders hebben de mogelijkheid om de brede school te benaderen vanuit het noorden en het zuiden, waardoor het verkeer zich automatisch verdeelt over de verschillende wegen. Ouders accepteren slechts een korte loopafstand en zullen zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren. Op deze locaties dienen dan ook de parkeervoorzieningen te worden gerealiseerd om overlast in de buurt te voorkomen. Gemotoriseerd haal- en brengverkeer kiest altijd de kortste weg naar de dichtst bij de ingang gelegen parkeermogelijkheid. Om het gemotoriseerde haal- en brengverkeer niet te concentreren in één straat, zullen er meerdere ingangen van de (brede) school gerealiseerd gaan worden. Personeel van de scholen en kindcentra zal, omdat zij de hele dag parkeren, wel een langere loopafstand accepteren.
In het navolgende figuur wordt aangegeven op welke wijze de brede school voor het langzame verkeer bereikbaar zal zijn.
bereikbaarheid langzaam verkeer: rode lijnen voor fietsers, blauwe lijnen voor voetgangers
Zoals eerder is aangegeven zal er langs de noord- en westzijde van de hele scholenstrook een
langzaam verkeerroute worden aangelegd. Vanaf dit doorgaand fiets- en voetpad wordt het schoolterrein en de daarbij behorende wachtruimte direct ontsloten. De nieuwe fietsverbinding wordt direct aangesloten op de bestaande fietsroute die in de huidige situatie stopt bij de Columbusstraat. De nieuwe fietsverbinding krijgt daarmee een rechtstreekse verbinding met het gemeentelijk fietsnetwerk.
Binnen de bestemming Maatschappelijke doeleinden kunnen zo nodig extra fietsvoorzieningen worden aangelegd waardoor het terrein ook aan de zuidzijde op een veilige manier bereikbaar wordt.
Op deze wijze ontstaan veilige school-thuis-routes voor de kinderen en bezoekers van de brede school.
Spreiding verkeersbewegingen
Doordat de openingstijden van de school verschillen van die van de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf zal er een spreiding van de verkeersbewegingen plaatsvinden, waardoor de overlast voor de omwonenden zoveel mogelijk beperkt wordt.
Wachtruimte
Tussen de nieuwe school en de parkeervoorziening ligt de wachtruimte voor ouders. Deze plek ligt zowel vrij van de doorgaande langzaam verkeerroute als van het parkeren en van het schoolplein.
De ruimte biedt onder de bestaande bomen een aangename plek om te wachten en de kinderen veilig weg te brengen. Tevens is er voldoende ruimte voor het stallen van fietsen.
Parkeren
Het parkeren voor het personeel en de ouders zal worden geclusterd in een parkeervoorziening tussen de bestaande bomen aan de westzijde van het gebied, waar nu nog De Regenboog staat. De parkeervoorziening zal worden omzoomd door lage hagen. Omdat deze parkeervoorziening een noordelijke en een zuidelijke ingang heeft zal het verkeer worden verdeeld over de wijk. De twee parkeerkoffers hebben tezamen een capaciteit van 48 parkeerplaatsen. Planologisch krijgt deze voorziening de bestemming "Verkeer".
Langs de Amundsenstraat en aan de verbindingsweg tussen de Vasco de Gamastraat en de Vespuccistraat
zullen respectievelijk 8 en 7 langsparkeerplaatsen worden aangelegd.
In totaal worden hiermee 63 parkeervakken gerealiseerd waarmee wordt voldaan aan de parkeerkencijfers van het CROW.