Bureau Exante heeft een verkeerskundig onderzoek verricht naar de verkeers- en parkeerbewegingen. Het onderzoek had als doel: inzicht te krijgen in de te verwachten knelpunten op het gebied van verkeerscirculatie, parkeren en school- thuisroutes in de wijk Coevering als gevolg van de nieuwe brede school. Daarvoor is de omgeving en de huidige situatie onderzocht.
De wegen direct rondom het plangebied zijn allemaal gecategoriseerd als erftoegangswegen in hoefijzervorm, waarvan zuiver bestemmingsverkeer gebruik maakt en geen doorgaand verkeer. Dit gegeven maakt de actuele verkeersintensiteit al laag.
Hier is uitsluitend sprake van verblijfsactiviteiten en is de doorstroming van het verkeer van ondergeschikt belang. In deze woonstraten wordt alle verkeer over één rijloper afgewikkeld en geldt een snelheidsregime van 30 km/u. Sturing van verkeer op deze wegen is niet wenselijk om de overlast in deze buurt zo veel mogelijk te beperken. Het verkeer is te verdelen over de wijk door het realiseren van een noordelijke en een zuidelijk ingang van het schoolterrein.
2. Capaciteitsvergelijking tussen de bestaande scholen en de nieuwe Brede school
. De bestaande capaciteit aan scholen op de scholenstrook is:
Anker 11 lokalen
Regenboog 10 lokalen
KDV Pino
De Brede school zal een capaciteit hebben van 21 lokalen (inclusief de lokalen voor de Bron).
Dit betekent dat het verschil met de huidige maximaal te benutten capaciteit van de bestaande 2 schoolgebouwen en kinderdagverblijf op de scholenstrook, marginaal is. Daarbij is relevant dat de peuterspeelzaal op dit moment gevestigd is in de lokalen van 't Anker.
Uit het rapport van Exante blijkt, dat de situatie op dit moment niet leidt tot parkeerproblemen. Op dit moment blijft men ruim onder de ondergrens van het CROW.
Zij constateert eveneens dat de algemene verkeerssituatie rondom de scholen opvallend rustig is.
Daarbij is relevant dat het KDV en de kinderopvang nu ook al op deze scholenstrook functioneren.
Voor het bepalen van de verkeerssituatie heeft Exante zich gebaseerd op de huidige aantallen van de leerlingen van de 3 scholen. Feitelijk betekent dat een toename van het aantal leerlingen op de scholenstrook. Gezien de herkomst van de leerlingen zal het aandeel autoverkeer procentueel gelijk blijven. Dit zal er echter niet toe leiden dat de parkeerkencijfers van het CROW worden overschreden.
Het rapport van Exante had als doel om inzicht te krijgen in de mogelijke knelpunten op het gebied van verkeerscirculatie, parkeren en school- thuisroutes in de wijk, als gevolg van de nieuwe brede school.
Exante heeft als een pakket van eisen geformuleerd:
- het autoverkeer van en naar de school verdelen over de noord- en zuidzijde van de wijk Coevering;
- een of meerdere uitgangen van het schoolterrein aan de westzijde van de scholenstrook, zodat duideljk is waar het verkeer van/naar school zal rijden en daarvoor op de juiste plaatsen voorzieningen treffen.
Exante werkt dit als volgt uit:
- de situering van 20 parkeerplaatsen aan de westzijde;
- 13 parkeerplaatsen ten behoeve van kindcentra;
- 28 parkeerplaatsen voor personeel aan de oostzijde van de scholenstrook, met daarboven een reservering voor 7 extra parkeerplaatsen.
Voor de brede school, inclusief kindcentra, zijn derhalve 61 parkeerplaatsen benodigd (op basis van de gemiddelde parkeernorm van het CROW).
De gewenste extra reservering van 7 parkeerplaatsen welke Exante aangeeft (indien uitgegaan zou worden van de maximale parkeernorm van het CROW) wordt in dit plan toegerekend aan de restcapaciteit die bestaat in de reeds aanwezige haaksparkeerplaatsen aan de John Davisstraat (tussen de Columbusstraat en Magalhaesstraat). Deze parkeervoorzieningen liggen immers op een acceptabele loopafstand van de brede school en blijven gewoon gehandhaafd.
De uitwerking van een parkeervoorziening aan de oostzijde hebben wij niet overgenomen.
De situering op die plaats achten wij namelijk niet functioneel.
Wij ervaren immers dat gebruikers zo dicht mogelijk parkeren nabij de voorziening waarvan zij gebruik maken. Een parkeerplaats aan de oostzijde ligt voor de gebruikers niet op een reeele loopafstand van de ingang van het schoolterrein.
Daarnaast kan- wanneer het parkeerterrein aan de westzijde vol is- ook niet snel worden uitgeweken naar het parkeerterrein aan de oostzijde vanwege het stratenpatroon zoals dat in de directe omgeving aanwezig is.
Het plaatsen van de toegang naar het schoolterrein aan de westzijde van de strook hebben wij overgenomen. Dit is ook de meest logische plaats. Daarbij hebben wij vooral ook meegenomen, dat hier een veilige fietsroute kan worden gecreëerd, die aansluit op de aanwezige fietsstructuur binnen de gemeente. Op deze manier willen wij bevorderen dat de modal split ten behoeve van het langzaamverkeer ten behoeve van het gebruik van het langzaamverkeer toeneemt.
Gezien deze afwegingen menen wij dat een parkeervoorziening aan de oostzijde niet gebruikt gaat worden. In feite creëren wij hier dan een overcapaciteit, terwijl aan de westzijde een ondercapaciteit ontstaat. Dit kan er toe leiden dat gebruikers aan de westzijde parkeren in de woonstraten en dit willen wij vermijden.
Wat de parkeervorm betreft bemerken wij bij andere basisscholen, waar haaksparkeervakken zijn, dagelijks conflicten met de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, namelijk schoolgaande kinderen. Omdat dit niet voldoet aan ons streven naar de grootst mogelijke veiligheid voor die groep, hebben wij gekozen voor gescheiden verkeersafwikkeling en- waar dat niet mogelijk is- voor langsparkeren.
Met enkel langsparkeervakken konden wij niet voldoen aan de CROW norm, daarom is de keuze gemaakt voor haaks parkeren in een afgescheiden parkeerruimte.
Daarom hebben wij de keuze gemaakt voor de aanleg van :
een parkeerkoffer voor 48 plaatsen waar haaksparkeren mogelijk is aan de westzijde;
aanleg van in totaal 15 langsparkeerplaatsen in noord en zuid van de scholenstrook.
aanleg van een aparte/ vrijgelegen langzaamverkeersverbinding.
In totaal worden er derhalve 63 parkeerplaatsen aangelegd ten behoeve van de brede school.
Hiermee voldoen wij aan de CROW-norm en aan ons streven naar maximale veiligheid.
Verkeersveiligheid
Om een veilige school-thuisroute te kunnen garanderen voor de kinderen en de bezoekers van de brede school dient het langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk gescheiden te worden. Het vrijliggende fietspad dat op de Columbusstraat aansluit, wordt - bezien vanuit het fietspad- in oostelijke en zuidelijke richting doorgetrokken langs de brede school. Op deze manier kan de kinderen een veilige school-thuisroute worden geboden.
De noodzakelijke parkeervoorzieningen voor gemotoriseerd verkeer zullen eveneens zoveel mogelijk worden gescheiden van het langzame verkeer. Daar waar dat niet mogelijk is zullen de parkeervoorzieningen niet haaks op de rijrichting worden gesitueerd zodat onveilige parkeermanoeuvres zoveel mogelijk worden vermeden.
Het autoverkeer van en naar de brede school zal zoveel mogelijk worden gespreid over de noord- en zuidzijde van de wijk Coevering. Hierdoor blijft de verkeersintensiteit op de verschillende straten op een aanvaardbaar niveau. Om een goede verdeling van de verkeersbewegingen te bereiken zal tevens sprake zijn van een spreiding van de parkeervoorzieningen en meerdere toegangen tot de brede school.
De brede school wordt gesitueerd aan een langzaam verkeersvoorziening welke aansluit op het gemeentelijk fietsnetwerk. Hierdoor wordt het voor een groter aandeel van de leerlingen en ouders interessanter om per fiets naar de brede school te gaan.
Met een spreiding in de aanvangstijden van de verschillende scholen kan de overlast voor de omwonenden zoveel mogelijk worden beperkt en is een betere verdeling van de verkeersbewegingen te bereiken. Door de aanwezigheid van een KDV wordt ook een zekere spreiding in het aantal verkeersbewegingen bereikt door de voor- en naschoolse opvang.
Op basis van de parkeerkencijfers van het CROW dienen de volgende parkeervoorzieningen te worden gerealiseerd:
* In totaal 61 parkeerplaatsen (waarvan 33 voor halen en brengen en 28 voor personeel).
* 150 fietsparkeerplaatsen voor kinderen en 25 fietsparkeerplaatsen voor personeel.
* Een wachtruimte voor halende en brengende ouders:
- gescheiden van enerzijds de voet- en fietsroutes op openbaar terrein en anderzijds het speelterrein van de kinderen;
- waar ouders hun kinderen veilig kunnen afzetten en op hun kinderen kunnen wachten;
- waar zij hun fiets eenvoudig en snel kunnen stallen (65 fietsparkeerplaatsen)
* Een wachtruimte die direct wordt ontsloten door een langzaamverkeersroute die aansluit op het huidige vrijliggende fietspad over de Columbusstraat.
Bereikbaarheid
De brede school is centraal gelegen in de huidige scholenstrook. Daardoor is de nieuwe school goed bereikbaar vanuit diverse erftoegangswegen (in hoefijzervorm) vanuit noordelijke en zuidelijke richting. Door de centrale ligging zal een goede spreiding optreden in het aantal verkeersbewegingen.
In het navolgende figuur wordt aangegeven op welke wijze de brede school en bijbehorende parkeervoorzieningen per auto bereikbaar zal zijn.
autobereikbaarheid; zwarte lijnen voor rijroutes autoverkeer
De verdeling van het autoverkeer over de wegen rondom het plangebied wordt bereikt door het aanleggen van verschillende parkeerplaatsen ten noorden en ten zuiden van de brede school. Ouders hebben de mogelijkheid om de brede school te benaderen vanuit het noorden en het zuiden, waardoor het verkeer zich automatisch verdeelt over de verschillende wegen. Ouders accepteren slechts een korte loopafstand en zullen zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren. Op deze locaties dienen dan ook de parkeervoorzieningen te worden gerealiseerd om overlast in de buurt te voorkomen. Gemotoriseerd haal- en brengverkeer kiest altijd de kortste weg naar de dichtst bij de ingang gelegen parkeermogelijkheid. Om het gemotoriseerde haal- en brengverkeer niet te concentreren in één straat, zullen er meerdere ingangen van de (brede) school gerealiseerd gaan worden. Personeel van de scholen en kindcentra zal, omdat zij de hele dag parkeren, wel een langere loopafstand accepteren.
In het navolgende figuur wordt aangegeven op welke wijze de brede school voor het langzame verkeer bereikbaar zal zijn.
bereikbaarheid langzaam verkeer: rode lijnen voor fietsers, blauwe lijnen voor voetgangers
Zoals eerder is aangegeven zal er langs de noord- en westzijde van de hele scholenstrook een
langzaam verkeerroute worden aangelegd. Vanaf dit doorgaand fiets- en voetpad wordt het schoolterrein en de daarbij behorende wachtruimte direct ontsloten. De nieuwe fietsverbinding wordt direct aangesloten op de bestaande fietsroute die in de huidige situatie stopt bij de Columbusstraat. De nieuwe fietsverbinding krijgt daarmee een rechtstreekse verbinding met het gemeentelijk fietsnetwerk.
Binnen de bestemming Maatschappelijke doeleinden kunnen zo nodig extra fietsvoorzieningen worden aangelegd waardoor het terrein ook aan de zuidzijde op een veilige manier bereikbaar wordt.
Op deze wijze ontstaan veilige school-thuis-routes voor de kinderen en bezoekers van de brede school.
Spreiding verkeersbewegingen
Doordat de openingstijden van de school verschillen van die van de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf zal er een spreiding van de verkeersbewegingen plaatsvinden, waardoor de overlast voor de omwonenden zoveel mogelijk beperkt wordt.
Wachtruimte
Tussen de nieuwe school en de parkeervoorziening ligt de wachtruimte voor ouders. Deze plek ligt zowel vrij van de doorgaande langzaam verkeerroute als van het parkeren en van het schoolplein.
De ruimte biedt onder de bestaande bomen een aangename plek om te wachten en de kinderen veilig weg te brengen. Tevens is er voldoende ruimte voor het stallen van fietsen.
Parkeren
Het parkeren voor het personeel en de ouders zal worden geclusterd in een parkeervoorziening tussen de bestaande bomen aan de westzijde van het gebied, waar nu nog De Regenboog staat. De parkeervoorziening zal worden omzoomd door lage hagen. Omdat deze parkeervoorziening een noordelijke en een zuidelijke ingang heeft zal het verkeer worden verdeeld over de wijk. De twee parkeerkoffers hebben tezamen een capaciteit van 48 parkeerplaatsen. Planologisch krijgt deze voorziening de bestemming "Verkeer".
Langs de Amundsenstraat en aan de verbindingsweg tussen de Vasco de Gamastraat en de Vespuccistraat
zullen respectievelijk 8 en 7 langsparkeerplaatsen worden aangelegd.
In totaal worden hiermee 63 parkeervakken gerealiseerd waarmee wordt voldaan aan de parkeerkencijfers van het CROW.