De huidige bestemming is: “verkeersdoeleinden”. Verkeerskundig worden geen belemmeringen gezien voor de wijziging van deze bestemming.
Een verbreding van de Santheuvel is door de betrekkelijk lage intensiteiten van alle verkeersdeelnemers (voetganger, fiets, auto , OV) nu en naar verwachting in de toekomst niet aan de orde. In dit geval mogen voetgangers gebruik maken van het verplichte fietspad omdat een voetpad ontbreekt. Door het lage aantal passanten is menging van deze verkeersdeelnemers op dit wegvak acceptabel.
Een eventuele verbreding van het wegprofiel van de Santheuvel met bijvoorbeeld een breder fietspad en/of een uitbreiding met een voetpad wordt bovendien toch al geblokkeerd door het aangrenzende perceel. Omdat de daarnaast gelegen perceelsgrens van Neerakker 64 namelijk op dezelfde afstand van de Santheuvel is gelegen als de (nieuwe) perceelsgrens van Neerakker 58.
Ook voor het parkeren en de verkeersdoorstroming vormen geen belemmering. Het aantal bewoners zal immers maar beperkt toenemen. De bewoners hebben geen auto. Personeel en bezoekers hebben behoefte aan zes parkeerplaatsen, zoals in de huidige situatie ook is. De nabij gelegen parkeergelegenheid biedt nog voldoende ruimte voor extra auto’s, waardoor een beperkte toename geen belemmering vormt voor de omgeving.
Ter compensatie voor het verdwijnen van een parkeerplaats in de bestaande parkeergelegenheid zal deze aan de Neerakker op eigen terrein worden aangelegd.