Luchen heeft een heldere ontsluitingsstructuur: vanaf de Geldropseweg is via de nieuwe rotonde de interne ringweg te bereiken waardoor ook binnen de wijk een goede spreiding van verkeer plaatsvindt. De interne ringweg is aan de westzijde van de Wetering geprojecteerd en wordt ook indirect via de Burg. Termeerstraat ontsloten. De smallere woonstraten krijgen een ander profiel dan de hoofdontsluiting. De inrichting van de wegen wordt in overeenstemming gebracht met een maximale geldende snelheid van 30 km/u. De straten zijn overzichtelijk en hebben steeds doorzichten op het groengebied.
De nieuwe brede school, maatschappelijke voorzieningen, appartementen en een kleinschalig bedrijventerrein maken onderdeel uit van de entree. De gebouwen vervullen een belangrijke rol in zowel functie als sfeer en uitstraling van de wijk.
Langzaam verkeer
Naast de hoofdontsluiting voor gemotoriseerd verkeer wordt een fietsstructuur aangelegd. Vanuit beide aansluitingen op de Geldropseweg, bij de Santheuvel West en rotonde Luchen, worden fietsverbindingen met vrijliggende fietspaden gerealiseerd die aansluiten op de fietsroute langs het Eindhovens Kanaal. Deze fietspaden maken deel uit van het regionale fietsnetwerk. De woonstraten zijn zodanig ingericht dat geen vrijliggende fietspaden nodig zijn, fietsers kunnen hier naast het gemotoriseerde verkeer in de straat rijden.
Het kerkpad blijft gehandhaafd op de huidige plek. Dit wordt de wandelverbinding tussen de nieuwe rotonde en de weg Luchen.