direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Gemeente Heerde, bestemmingsplan Agrarisch Gebied 67e herziening (Kasteelweg 1)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0246.00000856-va01

3.3 Gemeentelijk beleid

Het beleid van de gemeente Heerde is vastgelegd in diverse beleidsstukken. In dit geval zijn de belangrijkste beleidsstukken de 'Structuurvisie Landelijk gebied', de 'Beleidsnotitie wonen in het landelijk gebied', de 'Visie op het wonen en werken in de gemeente Heerde tot 2015 en de 'Welstandsnota'.

3.3.1 Structuurvisie Landelijk Gebied
3.3.1.1 Algemeen

In de Structuurvisie landelijk gebied is het beleid geformuleerd op het buitengebied van de gemeente Heerde. De 'Structuurvisie Landelijk gebied' is op 27 juni 2005 vastgesteld door de raad van de gemeente Heerde. De hoofddoelstelling van de visie is het bieden van de ruimtelijke kaders aan een vitaal en leefbaar platteland, waarin gebiedseigen functies tot hun recht komen en nieuwe ontwikkelingen mogelijk zijn. Dit alles binnen de randvoorwaarden van groen, rust en ruimte.

De bovenstaande hoofddoelstelling is vertaald in enkele subdoelstellingen. Deze doelstellingen bepalen welke kwaliteiten van het landelijk gebied behouden en/of verder ontwikkeld moeten worden. De subdoelstellingen zijn:

  • De kenmerkende landschapsstructuur versterken;
  • Ruimte bieden aan een duurzame landbouw;
  • Het versterken van de sociaal-economische positie van het landelijk gebied;
  • Behoud en ontwikkelen van natuurwaarden;
  • Recreatieve mogelijkheden benutten;
  • Geen 'verstedelijking' van het landelijk gebied;
  • Het behoud, herstel en benutten van cultuurhistorische kwaliteit.

Onderdeel van de structuurvisie is een structuurvisie kaart. Deze kaart kent zes deelgebieden te weten; platteland van de natuur, platteland van de verweving, platteland van de dynamiek, platteland van de landbouw, platteland van de dynamiek met accent landschap en platteland van de rivier. In figuur 3.3 is een uitsnede van de structuurvisiekaart opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0246.00000856-va01_0007.png"

Figuur 3.3. Uitsnede kaart Structuurvisie landelijk gebied (Bron: Gemeente Heerde)

Volgens de vastgestelde Structuurvisie Landelijk Gebied ligt het plangebied in het deelgebied "platteland van de verweving"

3.3.1.2 Platteland van de verweving

Het 'platteland van de verweving' kan worden beschouwd als overgangsgebied van de Veluwe naar het

agrarisch gebied. Het is een gevarieerd landschap met allerlei verschillende functies. Zo zijn er nog enkele agrarische bedrijven, is het een belangrijk woongebied en leent het zich goed voor recreatief medegebruik. In dit deelgebied komen veel functies voor die op voorhand niet in het landelijk gebied thuishoren, maar ook niet in het stedelijk gebied, zoals kwekerijen en maneges. Het deelgebied heeft een belangrijke woonfunctie. De twee grootste kernen (Wapenveld en Heerde) van de gemeente bevinden zich in dit deelgebied en ook het typische woongebied Hoornerveen is er gelegen. Aansluitend aan de bestaande kernen moet ruimte worden gezocht voor nieuwe uitleglocaties voor wonen en werken. In dat kader wordt verwezen naar de 'Visie op het wonen en werken in de gemeente Heerde tot 2015' (zie sub-paragraaf 3.3.2). De woonfunctie wordt in deze deelgebieden gestimuleerd. Voor beleid met betrekking tot de woonfunctie wordt verwezen naar de beleidsnotitie "Wonen in het landelijk gebied" welke in sub-paragraaf 3.3.2. behandeld wordt.

3.3.2 Beleidsnotitie Wonen in het landelijk gebied

De functie wonen is door de veranderingen in de agrarische structuur in het kader van de leefbaarheid van het platteland zeer belangrijk. In de beleidsnotitie 'Wonen in het landelijk gebied' is weergegeven op welke wijze deze functie in stand gehouden kan worden.

De beleidsnotitie 'Wonen in het landelijk gebied' gaat in op vijf verschillende aspecten van wonen te weten:

  • het bouwen van nieuwe woningen;
  • hergebruik van voormalige agrarische bedrijfsgebouwen;
  • de ontwikkelingsmogelijkheden van bestaande woningen;
  • legaliseren bestaande woningen;
  • mogelijkheden voor de realisering van landgoederen.

Nieuwe locaties voor woningen zijn in bepaalde gebieden toelaatbaar indien ze deel uitmaken van een groter integraal plan voor kwaliteitsverbetering waarin inzichtelijk wordt gemaakt welke bijdrage dit integrale plan levert aan de kwaliteit van landschap, cultuurhistorie, ecologie, wonen, werken, recreatie, water en leefbaarheid.

De bouw van een vrijstaande woning, naast de bestaande woning, ter vervanging van de aanwezige noodwoning en de sloop van alle schuren op het perceel voorziet in een aanzienlijke kwaliteitsverbetering in dit gebied.

3.3.3 Welstandsnota gemeente Heerde

De gemeenteraad van Heerde heeft de 'Welstandsnota gemeente Heerde' op 24 mei 2004 vastgesteld. Hierin is het welstandsbeleid van de gemeente Heerde beschreven. In de welstandsnota zijn zowel gebiedsgerichte als algemene welstandscriteria geformuleerd. De welstandsnota kent een gebiedsopdeling. Aan elk deelgebied is een welstandsniveau toegekend. Er wordt onderscheid gemaakt in vier welstandsniveau's, te weten:

  • Welstandsniveau 1, Zware toetsing;
  • Welstandsniveau 2, Reguliere toetsing;
  • Welstandsniveau 3, Soepele toetsing;
  • Welstandniveau 4, Welstandsvrij.

Het plangebied valt onder welstandniveau 4, wat inhoudt dat de locatie welstandsvrij is. In deze gebieden wordt een preventieve welstandsbeoordeling overbodig geacht.

3.3.4 Toetsing van het initiatief aan de gemeentelijke uitgangspunten

Uitgaande van de vervanging van de noodwoning door een vrijstaande woning en de sloop van alle schuren op het perceel wordt een aanzienlijke kwaliteitsimpuls gegeven wordt aan het landschap en aan het erf aan de Kasteelweg 1. De in voorliggend bestemmingsplan besloten ontwikkeling is in overeenstemming met de gemeentelijke beleidsuitgangspunten zoals hierboven verwoord.