direct naar inhoud van 3.5 Geluid
Plan: Bos en Natuurgebied, 47e herziening, Total Tankstation, Kolthoorn Rijksweg A50
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0246.00000855-VA01

3.5 Geluid

Geluidsbelasting

Binnen een straal van 100 meter van het plangebied zijn geen woningen waarvoor bijzondere regels gelden.

Actieplan geluid

In een straal van 100 meter van het plangebied zijn geen woningen met een hogere geluidsbelasting door een provinciale weg. Direct naast het plangebied bevindt zich de Rijksweg A50, deze weg is aangemerkt als 120-km weg.

Zones en stiltegebieden

Binnen een straal van 1.5 kilometer van het plangebied bevindt zich een stiltegebied. Het dichtstbijzijnde stiltegebied is de Noord-Oost Veluwe. Het plangebied ligt niet binnen een geluidszone van een industrieterrein, een spoorweg, een vliegveld of een motorcrossterrein. Het plangebied ligt ook niet binnen een laagvlieggebied zone. Het plangebied ligt wel binnen een geluidszone van een provinciale weg.

Mogelijke hinder vanwege het wegverkeer (geluid)

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het wijzigen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden besteed aan het aspect geluid. Met betrekking tot geluid veroorzaakt door het wegverkeer is in deze wet de verplichting opgenomen tot het verrichten van onderzoek naar de geluidsbelasting op de gevels van nieuw geprojecteerde woningen en andere geluidsgevoelige objecten.

De Rijksweg A50 is aangemerkt als 120-km weg. Dit betekent dat het Total Tankstation "Kolthoorn" valt binnen de geluidszone rijks- en provinciaal wegverkeer. In het kader van de Wet geluidhinder zijn er vooralsnog geen bezwaren tegen het betreffende verzoek. De reden hiervoor ligt in het feit dat het wegverkeer op de A50 weliswaar een hoge geluidsbelasting in het gebied genereert, maar dat de te vergroten verkoopruimte niet beschouwd kan worden als een geluidsgevoelig object in de zin van de Wet geluidhinder. Dat wil dus zeggen dat er geen wettelijke grondslagen bestaan op grond waarvan de verkoopruimte bescherming behoeft tegen het verkeerslawaai van de snelweg.

Evenmin is de vergroting van verkoopruimte zelf aanleiding om een geluidsonderzoek uit te laten voeren. Het vergroten van de verkoopruimte zal immers niet leiden tot verhoging van de geluidsbelasting vanuit het tankstation (als inrichting in de zin van de Wet milieubeheer) op de directe leefomgeving.

Conclusie

Gezien het bovenstaande is het niet noodzakelijk om een geluidsonderzoek te laten uitvoeren.