Hoofdstuk 4 Planbeschrijving
Om een hoogwaardige en hoogfrequente buslijn tussen Apeldoorn en Zwolle tot stand te brengen, is een herinrichtingsplan voor het busstation ontworpen met daarin tevens een reconstructie van de Brinklaan. Het plan bevat de volgende ontwikkelingen en beoogde effecten:
- Het plan lost de verkeersproblemen binnen het gebied op. De problemen met te scherpe en krappe bochten in de Brinklaan worden opgelost. Daarnaast wordt de toegang voor autoverkeer vanaf en richting de supermarkt verbeterd.
- De doorstroming voor het openbaar vervoer wordt sterk verbeterd. Door de halteplaatsen langs de rijbaan te realiseren, hoeft de bus geen voorrang meer te verlenen aan het verkeer op de Brinklaan. Hierdoor ontstaat een vlotte afwikkeling. Deze oplossing heeft tevens de voorkeur van de Provincie Gelderland.
- De bushalte wordt toegankelijk voor minder validen. Met de ontwikkeling van de halteplaatsen wordt voldaan aan de nieuwe normen die worden gesteld aan de toegankelijkheid voor minder validen. Daarnaast worden ter plaatse van de halteplaats voor blinden en slechtzienden geleidelijnen aangebracht.
- De huidige fietsenstalling is te klein en is niet efficiënt ingericht. De nieuwe fietsenstalling biedt ruimte aan ruim 300 fietsen en is geheel overdekt.
- Het straatmeubilair zoals abri's, banken, afvalbakken, straatverlichting en verkeersborden worden vernieuwd. Ook zal er een DRIS-paal (Digitale Reizigers Informatie Systeem) worden geplaatst.
- Door een aparte toegangsweg aan te leggen voor het uitvaartcentrum Memento Mori verbetert deze ontsluiting. De ontsluiting wordt niet meer gecombineerd met de bus. Aan deze ontsluitingsweg worden 29 parkeerplaatsen gerealiseerd (waarvan één invalidenparkeerplaats). De invalidenparkeerplaats wordt nabij de voorzieningen aangelegd. De parkeerplaats is openbaar en kan gebruikt worden door reizigers die overstappen van de auto naar het openbaar vervoer en door bezoekers van het gezondheidscentrum.
- Er wordt een duidelijk en helderder fietsstructuur aangelegd. Door langs de parkeerplaatsen van de supermarkt een fietsstraat aan te leggen die aansluit op de toekomstige fietsverbinding langs de Brinklaan, ontstaat er een duidelijke verbinding. Op een fietsstraat hebben fietsers prioriteit en dienen auto's zich aan te passen. In Heerde zal dit de eerste fietsstraat zijn. Landelijk zijn hier zeer positieve ervaringen mee opgedaan. Daarnaast wordt op de Brinklaan een veilige oversteek gemaakt waar de fietsers voorrang krijgen. Naast de oversteekplaats voor fietsers (nabij de bushaltes ter hoogte van het gezondheidscentrum) wordt een zebrapad aangelegd. De scheiding tussen het auto- en het fietsverkeer zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid.
- Afkoppeling van het hemelwater en vervanging van het vuilwaterriool is meegenomen. Ter voorkoming van vuiluitworp naar oppervlaktewater en overlast door water op straat wordt het verhard oppervlak afgekoppeld, zodat hemelwater kan worden geïnfiltreerd in de bodem. De aanpassing van het vuilwaterriool is gericht op de instandhouding van een goed functionerend rioolstelsel in het algemeen.