Plan: | Bedrijventerrein Hattemerbroek, tweede herziening |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0269.HB102-ON01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast ten gevolge van weg-, spoorweg- of industrielawaai. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect "geluid".
In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies.
De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt niet indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidgevoelige objecten.
Omdat er op het bedrijventerrein, ook na deze partiële herziening, geen nieuwe (dienst)woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen, worden toegestaan is hinder vanwege wegverkeerslawaai voor deze planherziening geen beperkende factor.
Het geluid van de windturbines die ten noorden van het knooppunt Hattemerbroek langs het tracé van de Hanzelijn zijn gepland, is voor het plangebied niet van belang omdat er geen geluidsgevoelige bestemmingen worden geprojecteerd.
In verband met de verkeersaantrekkende werking van het nieuwe bedrijventerrein als geheel is door middel van het mobiliteitsprofiel van het bedrijventerrein onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting als gevolg hiervan op omliggende woningen. Uit de akoestische verkenning (Grontmij, 29 juni 2005) blijkt dat het geluid vanwege de ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein (Rondweg) ter hoogte van de Voskuilerdijk 56 dB(A) bedraagt.
Uit nader akoestisch onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting lager is (Grontmij, november 2005). Ter controle is dit voorgelegd aan een ander gespecialiseerd bureau (BVA, november 2005). De conclusie dat er gelet op de geluidsbelasting, geen hogere grenswaarde nodig is, blijkt juist te zijn.
Uit de akoestische verkenning (Grontmij, 29 juni 2005) blijkt dat het geluid ter hoogte van de ontsluitingsweg op de Zuiderzeestraatweg onder de grenswaarden van de Wet geluidhinder blijft.
Het Akoestisch onderzoek en het Aanvullend akoestisch onderzoek zijn als bijlage 3 en 4 bij deze toelichting gevoegd.