Plan: | Bedrijventerrein Hattemerbroek, tweede herziening |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0269.HB102-ON01 |
In de Structuurvisie 2030 wordt aangegeven dat er groot belang wordt gehecht aan het behoud van een ruimtelijke (groene) scheiding tussen Wezep en Hattemerbroek. Vanaf de Zuiderzeestraatweg lijken de dorpen een geheel te vormen. In het gebied erachter wordt deze ruimtelijke scheiding echter wel ervaren. Dit gebied dient gevrijwaard te blijven van nieuwe bebouwing.
In het geldende bestemmingsplan "Bedrijventerrein Hattemerbroek" is met dit belang rekening gehouden door een strook van circa 50 m tussen de bestaande bebouwing op de percelen Voskuilerdijk 17 en 17-1 en de toekomstige bedrijfsbebouwing te voorzien van een groen/blauwe bestemming.
Na de verwerving van deze percelen wordt het plangebied richting de Voskuilerdijk geoptimaliseerd, door ze op te nemen in het plangebied en de groen/blauwe bebouwingsvrije strook te verleggen. Hierdoor zal er geen sprake zijn van een strook tussen de woningen en het bedrijventerrein, maar van een strook met slechts aan één zijde bebouwing. Het bestaande talud van de Voskuilerdijk zal dan visueel onderdeel gaan uitmaken van de (optisch grotere) groene, bebouwingsvrije scheiding tussen Wezep en Hattemerbroek.
Ontwerp groen/blauwe bebouwingsvrije zone
De aangepaste inrichting van dit gebied is ontwerptechnisch al meegenomen bij het woonrijp maken; zie figuur hieronder.
Figuur 5: ontwerp woonrijp maken (DHV A0390-W01)
De optimalisatie van het bedrijventerrein zorgt voor een uitgeefbaar terrein van circa 7.000 m2. Aangezien de infrastructuur niet wordt aangepast, zal er geen sprake zijn van één of meerdere extra kavels; twee uit te geven kavels zullen qua oppervlakte groter worden.
Parkeren
Voor wat betreft het parkeren ten behoeve van het nieuw uit te geven terrein geldt dat er geen nieuwe parkeervoorzieningen worden gerealiseerd en dat er geparkeerd moet worden op eigen terrein. Het gebruik van de bedrijfskavels mag niet leiden tot een grotere parkeerdruk in het openbare gebied.
Figuur 6: schetsmatige invulling nieuwe verbeelding