Plan: | Hulsterloostraat 107a Nieuw-Namen |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0677.BPNNHulsterloo107a-0000 |
Wegverkeerslawaai
Ten behoeve van de voorgenomen functieverandering in dit bestemmingsplan is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar wegverkeerslawaai. Een nieuwe geluidsgevoelige bestemming dient immers te voldoen aan bepaalde wettelijke normen uit de Wet geluidhinder (hierna Wgh). Woningen worden in de Wgh als geluidsgevoelige functie aangemerkt. De rapportage van dit akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai is opgenomen in de bijlagen 1 en 2 van dit plan.
Resultaten
Ten gevolge van het verkeer op de Hulsterloostraat bedraagt de maximale geluidsbelasting 62 dB. Deze waarde komt voor aan de gevel direct langs de weg op de eerste en tweede woonlaag. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde met 14 dB overschreden. Aan de achterzijde van de woningbouw wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden, hier is sprake van een geluidsluwe gevel en buitenruimte.
Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting
De geluidsbelasting aan de gevels van de ontwikkeling kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar.
Conclusie
De maatregelen om de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op Hulsterloostraat te reduceren zijn niet mogelijk of doeltreffend of ontmoeten overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige, vervoerskundige of financiƫle aard. De uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter nergens overschreden en door de situering van het bouwvlak is aan de achterzijde sprake van een geluidsluwe gevel en buitenruimte.
Er dient een hogere waarden te worden vastgesteld. De betreffende hogere waarden moeten in het kadaster worden vastgelegd.