Plan: | Kloosterzande BHV |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | beheersverordening |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0677.bvkloosterzande-000V |
Actualisering plan voor Kloosterzande
De gemeente Hulst is bezig met het opstellen van één nieuw bestemmingsplan voor de kernen in de gemeente. Kloosterzande maakt deel uit van dat bestemmingsplan. Het geldende bestemmingsplan Kloosterzande dateert uit 2008. Voordat het nieuwe bestemmingsplan wordt vastgesteld is de wettelijke actualisatietermijn van 10 jaar voor het bestemmingsplan Kloosterzande verstreken. Om in de tussentijd de beschikking te hebben over een actueel ruimtelijk plan, wordt voor Kloosterzande een beheersverordening opgesteld.
Opzet bestemmingsplan Kloosterzande
Het bestemmingsplan Kloosterzande uit 2008 kent een opzet die destijds heel gebruikelijk was:
Plangebied en verbeelding
Het plangebied bestaat uit de hele kern Kloosterzande, inclusief direct aan de kern grenzende percelen die zijn bestemd als agrarisch en groen, zoals hieronder in figuur 1.1 en 1.2 is weergegeven. Tevens zijn de plankaarten te vinden in Bijlage 1 en 2 van de toelichting.
Figuur 1.1. Verbeelding van het bestemmingsplan Kloosterzande (2008), kaartblad 1
Figuur 1.2. Verbeelding van het bestemmingsplan Kloosterzande (2008), kaartblad 2
Het verordeningsgebied omvat de kern van Kloosterzande, zoals opgenomen binnen de plangrens van het geldende bestemmingsplan (figuur 1.1 en 1.2). Na de vaststellingsdatum van het bestemmingsplan zijn een aantal nieuwe bestemmingsplannen en ruimtelijke onderbouwingen vastgesteld. Deze staan in tabel 1.1 opgesomd. Bestemmingsplannen jonger dan 10 jaar worden niet meegenomen in de beheersverordening, omdat hier een meer actuele regeling geldt dan de regeling van het bestemmingsplan 'Kloosterzande' (2008). Deze bestemmingsplannen zijn nog atueel. Om die reden is vervanging door de beheersverordening niet gewenst. Wel zijn de partiële herzieningen en ruimtelijke onderbouwingen, als onderdeel van de vigerende bestemmingsplannen, meegenomen in de voorliggende beheersverordening. Bij een partiële herziening is de datum van het basisplan bepalend, doordat het basisplan (bestemmingsplan Kloosterzande (2008)) wordt geactualiseerd in de voorliggende beheersverordening, vallen de partiële herzieningen ook binnen deze beheersverordening. Daar waar op basis van een ruimtelijke onderbouwing een omgevingsvergunning is verleend, blijft het basisplan gelden. Om die reden worden deze percelen meegenomen in de beheersverordening. Daarbij wordt de verleende vergunning aanvullend als bestaande situatie meegenomen.
Tabel 1.1. Overzicht geldende bestemmingsplannen en ruimtelijke onderbouwingen kern Kloosterzande
# | Naam plan | soort plan | vaststellingsdatum | datum onherroepelijk | |
1 | Kloosterzande 1e herziening | partiële herziening | 22-04-2010 | 02-07-2010 | |
2 | Kloosterzande Oost | bestemmingsplan | 17-02-2011 | 13-05-2011 | |
3 | Groenendijk 7, Kloosterzande | bestemmingsplan | 21-04-2011 | 23-12-2011 | |
4 | Hulsterweg 1f, Kloosterzande | ruimtelijke onderbouwing | 22-12-2011 | 20-07-2012 | |
5 | Cloosterstraat 19, Kloosterzande | bestemmingsplan | 11-06-2015 | 04-09-2015 | |
6 | Hulsterweg 36, Kloosterzande | ruimtelijke onderbouwing | 17-08-2015 | 17-10-2015 | |
7 | Kloosterzande 'De Singel' (noordstraat 24) | bestemmingsplan | 01-10-2015 | 27-11-2015 | |
8 | Arbeidsmigranten | parapluherziening | 23-02-207 | 21-04-2017 | |
9 | Hulsterweg 26, Kloosterzande | ruimtelijke onderbouwing | 07-04-2017 | 26-05-2017 | |
10 | Archeologische en aardkundige waarden | parapluherziening | 08-06-2017 | 04-08-2017 | |
11 | Zoutedijk II Kloosterzande | bestemmingsplan | 28-09-2017 | 24-11-2017 |
Figuur 1.3 locaties geldende bestemmingsplannen en ruimtelijke onderbouwingen kern Kloosterzande (eigen bewerking GoogleMaps)
Deze toelichting op de beheersverordening is als volgt opgebouwd.
Dit hoofdstuk bevat een beschrijving van de beheersverordening als instrument. Ook wordt aandacht besteed aan de instrumenten waarmee - naast de beheersverordening - het ruimtelijk beheer van het verordeningsgebied kan worden ingevuld.
Noodzaak: actualiseringsverplichting Wro
Op basis van artikel 3.1 van de Wro dient de gemeenteraad voor het gehele grondgebied van de gemeente een of meer bestemmingsplannen vast te stellen, waarbij ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening de bestemming van de in het plan begrepen gronden wordt aangewezen en met het oog op die bestemming regels worden gegeven. Deze regels betreffen in elk geval regels omtrent het gebruik van de gronden en van de zich daar bevindende bouwwerken. Deze regels kunnen tevens strekken ten behoeve van de uitvoerbaarheid van in het plan opgenomen bestemmingen.
De gemeenteraad kan in afwijking van artikel 3.1 voor die delen van het grondgebied van de gemeente waar geen ruimtelijke ontwikkeling wordt voorzien, in plaats van een bestemmingsplan een beheersverordening vaststellen waarin het beheer van dat gebied overeenkomstig het bestaande gebruik wordt geregeld. De kennisgeving van een besluit tot vaststelling van een beheersverordening geschiedt tevens langs elektronische weg.
Bestanddelen beheersverordening
De beheersverordening bevat regels voor het beheer van het verordeningsgebied en voor het vastleggen van de bestaande situatie. De beheersverordening wordt digitaal opgesteld en voldoet daarmee aan de wettelijke verplichting van de Besluit ruimtelijke ordening. Hierdoor kent de beheersverordening de volgende bestanddelen.
De beheersverordening bevat tevens een toelichting waarin de gemaakte keuzen zijn onderbouwd.
Beheersverordening vormvrij
De beheersverordening is een vormvrij instrument. De Wet ruimtelijke ordening bepaalt wel dat de beheersverordening de volgende elementen kan bevatten:
Voor Kloosterzande BHV bevat de beheersverordening regels voor het gebruik, het bouwen en het afwijken met een omgevingsvergunning alsmede voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden zonder omgevingsvergunning. Voorheen werd dit als aanlegvergunningplicht aangeduid. Het betreft hier gronden met een te beschermen waarde, zoals landschap of archeologie.
Inhoudelijk
Een beheersverordening is een beheersregeling voor het bestaand gebruik voor een gebied met een lage dynamiek waarin geen ruimtelijke ontwikkelingen zijn voorzien binnen de planperiode van de verordening (tien jaar). Het begrip 'bestaand' kan zowel 'eng' als 'ruim' worden uitgelegd.
Bestaand gebruik in 'enge zin'
Bij bestaand gebruik in 'enge zin' worden alleen de bestaande feitelijk aanwezige functies en bebouwing vastgelegd. Het gaat daarbij om gebruik en bouwen inclusief hetgeen dat op basis van verleende vergunningen is toegestaan, maar nog niet is gerealiseerd.
Bestaand gebruik in 'ruime zin'
Bij gebruik in 'ruime zin' wordt het vigerende bestemmingsplan als uitgangspunt genomen. Gebruik in 'ruime zin' kan weer worden onderscheiden in een beperkte en een brede variant.
Keuze bestaande gebruik beheersverordening Kloosterzande BHV
Voor de voorliggende beheersverordening Kloosterzande geldt dat aangesloten is bij de ruime opzet van bestaand gebruik. In het verordeningsgebied zijn derhalve naast het feitelijk bestaand toegestane gebruik ook onbenutte juridisch-planologische gebruiks- en bouwmogelijkheden uit het geldende bestemmingsplan betrokken en vastgelegd. Dit is inclusief de vrijstellingsbevoegdheden die in het bestemmingsplan zijn opgenomen. De wijzigingsbevoegdheden uit het bestemmingsplan vervallen hiermee in de beheersverordening.
Procedureel
Algemeen
De beheersverordening is een gemeentelijke verordening. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
Aangezien de beheersverordening de bestaande mogelijkheden uit het bestemmingsplan Kloosterzande overneemt, is er geen sprake van nieuw beleid of van nieuwe inzichten. Vandaar dat gekozen is voor het direct vaststellen van de beheersverordening door de gemeenteraad.
Keuze beheersverordening Kloosterzande BHV
De beheersverordening is voor de actualiseringsplicht het geschikte instrument, omdat het juist bedoeld is om de bestaande situatie vast te leggen, terwijl kleinschalige ruimtelijke veranderingen mogelijk blijven, voor zover passend bij een gebied met lage dynamiek. Momenteel is de gemeente Hulst bezig met de actualisering van de bestemmingsplannen voor de kernen binnen de gemeente door middel van het opstellen van één nieuw bestemmingsplannen voor de 14 gemeentelijke kernen, waaronder Kloosterzande. Voor de tussenperiode (10 jaar na vaststelling bestemmingsplan kernen Kloosterzande en vaststelling nieuwe bestemmingsplan), wordt deze beheersverordening opgesteld.
Voorts zet de gemeente aanvullende instrumenten in om een gebied niet op slot te zetten en binnen het beheer van het gebied aanvaardbare, niet ingrijpende ontwikkelingen mogelijk te maken (zie paragraaf 2.3).
Beheersverordening en andere instrumenten
De beheersverordening is één van de beschikbare instrumenten voor het ruimtelijk beheer van Kloosterzande BHV. Nieuwe initiatieven die niet binnen de beheersverordening passen, kunnen met de volgende instrumenten alsnog worden geregeld:
Het vergunningvrij bouwen
In bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) zijn gebruiks- en bouwactiviteiten opgenomen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen categorieën van vergunningsvrije activiteiten:
Voor beide categorieën gelden enkele uitzonderingen:
Voor de vergunningsvrije activiteiten is logischerwijs geen procedure van toepassing. Deze kunnen zonder meer worden uitgevoerd.
Planologische kruimelgevallen
In bijlage II van het Bor zijn ook de zogenaamde planologische kruimelgevallen opgenomen. Het gaat om zogenaamde bijbehorende bouwwerken, die groter zijn dan de vergunningsvrije bouwwerken, infrastructurele en nutsvoorzieningen, antennes tot 40 m, duurzame energie-installaties, evenementen en gebruiksveranderingen binnen de bebouwde kom, inclusief inpandige bouwactiviteiten en toename van woningen in bestaande gebouwen.
Voor de activiteiten die via kruimelgevallenregeling mogelijk kunnen worden gemaakt, geldt de reguliere voorbereidingsprocedure van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Dit betekent dat er een beslistermijn van 8 weken geldt na ontvangst van de aanvraag. Nadat de vergunning is verleend staat tegen de vergunning bezwaar en beroep open.
Afwijken van de beheersverordening bij omgevingsvergunning
Voor - de op dit moment - onvoorziene ontwikkelingen, die niet met de voorgaande instrumenten zijn in te passen, biedt de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) de mogelijkheid van de beheersverordening af te wijken indien wordt aangetoond dat de beoogde ontwikkeling in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening. Mocht zich gedurende de looptijd van een plan zodoende een situatie voordoen die niet in de beheersverordening is in te passen, noch met voorgaande instrumenten kan worden toegestaan, zal deze situatie worden beoordeeld in het kader van de gevolgen die de betreffende ontwikkeling voor de ruimtelijke kwaliteit heeft.
Voor het bouwen/gebruiken met een ruimtelijke onderbouwing geldt de uitgebreide voorbereidingsprocedure. Deze procedure omvat een termijn waarin de ontwerpvergunning ter inzage wordt gelegd en een ieder zijn of haar zienswijze kan indienen. De procedure heeft een beloop van 6 maanden. Nadat de vergunning is verleend staat hiertegen direct beroep open.
Toepassing van de instrumenten in aanvulling op de beheersverordening
Bij het opstellen van de beheersverordening is rekening gehouden met de mate waarin bovengenoemde instrumenten kunnen worden ingezet in het verordeningsgebied.
Voorbeelden van activiteiten waarvan wordt verwacht dat deze in het verordeningsgebied van Kloosterzande BHV wellicht zullen voorkomen, zijn:
Het vergunningvrij bouwen is een wettelijk recht. De gemeente kan hier geen invloed op uitoefenen. Dit is anders voor de activiteiten uit de kruimelgevallenregeling. Deze activiteiten moet de gemeente eerst goedkeuren alvorens deze kunnen worden uitgevoerd.
In dit hoofdstuk wordt de toepassing van de voor Kloosterzande in te zetten instrumenten uiteengezet en worden de gemaakte keuzes inzichtelijk gemaakt. Tevens is een toelichting op de regeling opgenomen met aansluitend aandacht voor handhaving.
Beheersverordening voor Kloosterzande
Het geldende bestemmingsplan voor Kloosterzande BHV is tien jaar oud. De gemeente Hulst is gestart met de voorbereidingen voor het opstellen van één nieuw bestemmingsplan voor de 14 gemeentelijke kernen, waaronder Kloosterzande. Omdat dit bestemmingsplan niet zal zijn vastgesteld vóór het overschrijden van de wettelijke termijn voor actualisering van het bestemmingsplan voor Kloosterzande, heeft het gemeentebestuur besloten voor de tussenliggende periode (10 jaar na vaststelling bestemmingsplan Kloosterzande en vaststelling bestemmingsplan voor de kernen) een beheersverordening op te stellen, als interim instrument.
De algemene wijzigingsbevoegdheden uit het bestemmingsplan zijn niet overgenomen in de beheersverordening.
Keuze voor de beheersverordening
In tussentijd is het gewenst te voldoen aan de wettelijke verplichting een nieuw ruimtelijk plan vast te stellen. Gekozen is voor een beheersverordening. De beheersverordening is het geschikte instrument, omdat het juist bedoeld is om de bestaande situatie vast te leggen, terwijl kleinschalige ruimtelijke wijzigingen mogelijk blijven, voor zover passend bij een gebied met lage dynamiek.
Uitgangspunten
De beheersverordening Kloosterzande BHV is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
Bevestiging
In het gebied van de beheersverordening zijn uiteenlopende functies en activiteiten gevestigd. Deze worden als feitelijk bestaand gebruik aangemerkt en als zodanig op de verbeelding en in de gebiedsregels bevestigd, mits legaal tot stand gekomen en passend in de vigerende bestemmingsregeling. Ook gebruik dat op grond van een vrijstelling ex artikel 19 van Wet op de Ruimtelijke Ordening (oud) of een afwijkingsbesluit mogelijk is gemaakt, wordt toegestaan.
Begrip 'bestaand'
In artikel 1 van de beheersverordening is invulling gegeven aan de inhoud van het begrip 'bestaand'. Hier onder wordt het volgende verstaan:
Het beheer van de bestaande situatie is het uitgangspunt van deze beheersverordening. Dit leidt ertoe, dat de gemeente over een toetsingskader beschikt op basis waarvan omgevingsvergunningen kunnen worden verleend en handhaving kan plaatsvinden.
Deze verordening regelt dit uitgangspunt door te bepalen dat zowel qua gebruik als qua bouwen de bestaande legale situatie ook de toegestane situatie is. Gekozen is voor het koppelen van de vigerende verbeelding en regels aan één besluitvlak dat het gehele verordeningsgebied omvat. De regels ten aanzien van zowel het bouwen als het gebruik blijven hierdoor onverkort van kracht. Op deze wijze wordt geen afbreuk gedaan aan bestaande rechten. Dit omvat dus het gebruik in ruime zin (zie paragraaf 2.2).
Bij de aanvraag om omgevingsvergunning en in handhavingszaken kan de bestaande situatie door middel van de volgende bronnen worden geverifieerd:
Archief vergunningen
Door middel van het gemeentelijk archief met verleende bouw- en omgevingsvergunningen is per geval de bestaande situatie inzichtelijk.
Luchtfoto
Een recente luchtfoto (zie Bijlage 3) van het verordeningsgebied is als bijlage toegevoegd, zodat inzicht bestaat in de feitelijke gebouwde situatie. Aan de hand van de luchtfoto zijn verschillende waarnemingen mogelijk. Dit betreft onder meer de locatie van de bebouwing, gebruik van gronden en wegen.
In de regels zijn uitsluitend de mogelijkheden overgenomen vanuit het geldende planologische regimes. In aanvulling op het planologische regime worden in de voorliggende beheersverordening geen besluitsubvlakken opgenomen.
De beheersverordening bestaat uit de volgende onderdelen:
Verbeelding
Op de verbeelding is in de ondergrond de bestaande situatie (bebouwing en kadastrale eigendomsgrenzen) weergegeven. Daarbij is gebruikgemaakt van een digitaal bestand. Op deze ondergrond is op basis van de bestaande situatie een besluitvlak getekend waarmee is aangegeven voor welk gebied de verordening geldt.
De regels
De regels bestaan uit vier hoofdstukken.
Dit hoofdstuk omvat de resultaten van de uitgevoerde toetsing aan relevante beleids- en omgevingsaspecten (inclusief sectorale wet- en regelgeving). De conclusie is, dat deze aspecten de totstandkoming van de beheersverordening niet in de weg staan.
Rijksbeleid
De juridische regeling uit het geldende bestemmingsplan Kloosterzande wordt in deze beheersverordening overgenomen. Er zijn in de kern geen ontwikkelingen die van belang zijn op rijksniveau.
Provinciaal beleid
Het provinciaal beleid richt zich voornamelijk op nieuwe ontwikkelingen. De gronden waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen worden gerealiseerd, blijven buiten de beheersverordening. Er is dan ook geen tegenstrijdigheid met het provinciaal beleid.
Gemeentelijk beleid
Voor Kloosterzande wordt in het gemeentelijk beleid het behoud van de bestaande (planologische) situatie voorgestaan. Verbeteringen zijn gewenst en worden in ondergeschikte mate in de beheersverordening mogelijk gemaakt. Meer ingrijpende ontwikkelingen worden in de beheersverordening niet voorzien. Hiermee wordt invulling gegeven aan een belangrijk deel van het gemeentelijk beleid. Daarbij is van belang dat de gronden waarvoor het gemeentelijk beleid echt nieuwe initiatieven mogelijk maakt, buiten de beheersverordening blijven. Mochten geheel nieuwe initiatieven voor de gronden gelegen binnen de beheersverordening worden ingediend, dan kan daaraan desgewenst worden meegewerkt via toepassing van andere instrumenten, zoals de kruimelgevallenregeling, een buitenplanse afwijking of een nieuw bestemmingsplan voor een locatie.
Voorafgaand aan de keuze voor de inzet van de beheersverordening heeft een scan plaatsgevonden van relevante omgevingsaspecten. Dit onderzoek is beperkt van aard, omdat de beheersverordening is gericht op consolidatie van de bestaande planologisch-juridische situatie. Het onderzoek richtte zich erop te bepalen of in het gebied vanuit milieu, geluid, water, natuur, externe veiligheid of cultuurhistorie aanleiding bestaat tot het treffen van maatregelen of het stellen van regels. Voor deze aspecten is getoetst voldaan wordt of kan worden aan wet- en regelgeving.
Cultuurhistorie
Goede ruimtelijke ordening betekent dat er een integrale afweging plaatsvindt van alle belangen die effect hebben op de kwaliteit van de ruimte. Een van die belangen is de cultuurhistorie. Bij het maken van bestemmingsplannen moet rekening worden houden met cultuurhistorische waarden.
Een overzicht van alle cultuurhistorische waarden in Kloosterzande is te vinden op het Geografisch loket van de provincie Zeeland. In Kloosterzande is een aantal historisch waardevolle objecten geïnventariseerd. Geen hiervan zijn Rijks- of gemeentelijke monumenten. Cultuurhistorie is daarmee geen relevant aspect voor de beheersverordening.
Archeologie
Het archeologisch erfgoed in de bodem dient te worden beschermd. Hiervoor is in het bestemmingsplan Kloosterzande in de regels in 'Hoofdstuk III Bijzondere bepalingen in verband met archeologisch waardevol gebied' een beschermende regeling opgenomen. De gemeente heeft inmiddels het archeologiebeleid herzien. Dit aangepast beleid is vertaald in een parapluherziening van de gemeentelijke bestemmingsplannen. Op 8 juni 2017 is deze herziening vastgesteld en op 4 augustus 2017 onherroepelijk geworden. Kloosterzande is ook in deze parapluherziening opgenomen en voor de kern Kloosterzande geldt dan ook het archeologische beleid van de parapluherziening, zoals is opgenomen in beheersverordening.
Milieuaspecten
De beheersverordening beperkt zich tot het reguleren van de bestaande situatie. Er zijn dan ook geen milieuaspecten van belang. De gronden waarop bijvoorbeeld, planologisch gezien, nu al woningbouw kan worden gerealiseerd, blijven deel uitmaken van het bestemmingsplan Kloosterzande. Daarin is een uitvoerige regeling opgenomen inzake milieu. Dat betekent dat milieuaspecten nog steeds goed geregeld blijven.
Marktontwikkelingen, behoefte, economische uitvoerbaarheid
De beheersverordening biedt geen ruimte voor relevante ontwikkelingen zoals woningbouw, uitbreiding bedrijventerrein of uitbreiding van voorzieningen. Het ingaan op marktontwikkelingen, aantonen van de behoefte of de uitvoerbaarheid is dan ook niet nodig.
Externe veiligheid
Er zijn geen zaken van externe veiligheid aan de orde.
Groenstructuur, landschap en natuur
Het openbaar groen in Kloosterzande is voornamelijk ingericht met gras en bomen. Er zijn geen bos- of natuurpercelen aanwezig in de kern van Kloosterzande. De beheersverordening biedt voldoende bescherming en mogelijkheden voor aanpassing van de inrichting van de openbare ruimten.
Luchtkwaliteit
Uit andere onderzoeken blijkt dat de luchtkwaliteit in Kloosterzande zodanig is dat het woon- en leefklimaat goed is. Nieuwe ontwikkelingen zijn niet voorzien. Onderzoek kan achterwege blijven.
Milieu- en geurhinder
Het bedrijventerrein van Kloosterzande is geen onderdeel van het bestemminsplan Kloosterzande, hiervoor is een separaat bestemmingsplan en beheersverordening opgesteld. Grote bedrijvigheid is niet aanwezig in de kern Kloosterzande. Ter plaatse zijn verder geen milieuknelpunten aan de orde. De percelen waar relevante milieuaspecten aan de orde zijn, zijn in het oorspronkelijke bestemmingsplan adequate regelingen opgenomen gericht op het voorkomen van ongewenste situaties. Deze regelingen blijven binnen voorliggende beheersverordening van kracht.
Ontsluiting
De bestaande verkeersontsluiting van Kloosterzande is toereikend. Aanpassingen zijn niet nodig of voorzien.
Parkeren
Er zijn in Kloosterzande overal voldoende parkeerplaatsen aanwezig. Nieuwe functies zijn in de beheersverordening niet voorzien.
Water
Op het gebied van water worden geen ingrijpende veranderingen beoogd.
Wegverkeerslawaai
Onderzoek naar wegverkeerslawaai blijft achterwege. Er worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies geprojecteerd of nieuwe wegen mogelijk gemaakt.