Plan: | GEMEENTE ASSEN Venestraat 175 |
---|---|
Status: | concept |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0106.02bp20091000b-0000 |
Begripsbepalingen
In dit artikel worden de in de overige artikelen gehanteerde begrippen - voor zover nodig om in-terpretatieverschillen te voorkomen - verklaard. De meeste van deze begrippen kunnen als "standaardbepalingen" worden beschouwd.
Woongebied
Binnen het totale plangebied "De Citadel" worden circa 230 woningen gerealiseerd. Binnen de-ze bestemming is het mogelijk de grondgebonden woningen te realiseren alsmede een appar-tementengebouw (ter plaatse van de aanduiding "hoogteaccent"). De bestemming "woonge-bied" kenmerkt zich door een hoge mate van flexibiliteit; uitsluitend de wezenlijke ruimtelijke componenten zijn vastgelegd. De bouwhoogte mag in het gehele gebied - uitgezonderd het "hoogteaccent" - niet meer bedragen dan op de plankaart is aangegeven. Onder de woningen wordt een grootschalige parkeergarage gerealiseerd. Deze functie is mogelijk binnen de tot "parkeergarage" aangeduide gronden. De diepte van de parkeergarage mag niet meer dan 3 bouwlagen bedragen.
Indien grondgebonden woningen worden gerealiseerd mag het bebouwingspercentage van een bouwperceel niet meer dan 60% bedragen. Op deze wijze is de openheid op perceelsniveau (bijvoorbeeld voor de invulling als tuin) gegarandeerd. Bij de grondgebonden woningen mogen ook aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen worden gerealiseerd tot een oppervlakte van ten hoogste 65 m2 en met inachtneming van het eerdergenoemde bebouwingspercentage van 60%.
Verkeers- en verblijfsdoeleinden
De belangrijkste straten en openbare ruimte zijn bestemd tot "verkeers- en verblijfsdoeleinden". Naast straten en paden zijn ook voet- en fietspaden, groenvoorzieningen, terrassen en dergelij-ke toegelaten binnen deze bestemming.
Aanvullende vrijstellingsbevoegdheden
In dit artikel is een aantal regelen opgenomen teneinde het mogelijk te maken dat het plan op ondergeschikte punten wordt aangepast. Dit evenwel met het voorbehoud, dat de belangen van derden in redelijkheid niet mogen worden aangetast. Ook kleine afwijkingen van de in de voor-schriften opgenomen, dan wel op kaart aangegeven maten kunnen volgens dit artikel mogelijk worden gemaakt.
Tevens kunnen volgens dit artikel bouwwerken ten dienste van het openbaar nut worden opge-richt. Uit de praktijk is gebleken dat er behoefte bestaat om met ondergeschikte bouwdelen de bebouwingsgrens naar de wegzijde te overschrijden. Tegen dergelijke overschrijdingen behoeft niet direct bezwaar te bestaan met name omdat hierdoor tevens de mogelijkheid kan worden geboden tot een grotere herkenbaarheid van het individuele gebouw. De afweging, die bij het verlenen van deze vrijstelling zal dienen plaats te vinden voorkomt dat zich negatieve ontwikke-lingen zullen voordoen. Omdat één en ander zich niet beperkt tot één bestemming, maar bij di-verse bestemmingen gewenst c.q. noodzakelijk kan blijken, zijn deze regelen op alle bestem-mingscategorieën van toepassing. Bij een onevenredige aantasting van de karakteristiek van het stadsgezicht zal overigens geen van de vrijstellingen verleend kunnen worden.
Tot slot worden in dit artikel onder andere mogelijkheden geboden voor het oprichten van mas-ten ten behoeve van het landelijke alarmeringsnet.
Anti-dubbeltelbepaling
Deze bepaling is opgenomen om een ongewenste verdichting van de bebouwing te kunnen voorkomen. Dit kan zich voordoen indien een deel van een bouwperceel dat reeds bij de bere-kening van een maximum bebouwingspercentage was betrokken wederom, nu ten behoeve van de berekening van het maximum bebouwingspercentage van een ander bouwperceel wordt be-trokken.
Gebruiksbepaling
Voor de redactie van de gebruiksbepaling is de algemene formulering aangehouden. Deze gaat uit van de gedachte, dat het gebruik uitsluitend mag plaatsvinden in overeenstemming met de bestemming. Dit maakt het noodzakelijk dat de bestemmingsomschrijving (in deze voorschriften steeds lid A van het betreffende artikel) voldoende duidelijk is.
Het bepaalde in lid C ("toverformule") is, ondanks het subjectieve karakter, toch in de voorschrif-ten opgenomen, omdat constante jurisprudentie dit vereist. Het fungeert als een "hardheids-clausule" welke toepassing moet vinden indien de gebruiksregeling binnen een bestemming als te star beoordeeld moet worden en als gebruik overeenkomstig de bestemming naar objectieve maatstaven niet meer mogelijk is. Deze vrijstelling zal echter nooit tot een wijziging van een be-stemming kunnen leiden. Het gebruik van gronden en/of gebouwen voor seksinrichting en/of escortbedrijf is expliciet uitgesloten.
Overgangsbepalingen
Ten aanzien van het gebruik van gronden en opstallen is bepaald dat het gebruik van gronden en opstallen dat in strijd is met dit bestemmingsplan op het tijdstip van het van rechtskracht worden ervan, mag worden voortgezet. Wijziging van dit strijdige gebruik is strafbaar gesteld, indien de afwijking van het plan wordt vergroot. Bebouwing die niet voldoet aan de bepalingen van dit bestemmingsplan ten tijde van de tervisielegging, dan wel waarvoor een bouwvergun-ning voor dat tijdstip is aangevraagd en welke verleend diende te worden, is onder het over-gangsrecht geplaatst. Een geringe uitbreiding van de inhoud wordt na vrijstelling mogelijk ge-maakt. Indien de onder het overgangsrecht gebrachte bebouwing door een calamiteit verloren gaat is volledige herbouw toegestaan.
Strafbepaling
Het gebruiken van gronden en opstallen in strijd met de gebruiksbepaling dan wel het verrichten van werken en werkzaamheden zonder of in afwijking van een verplichte vergunning, is straf-baar gesteld ingevolge het bepaalde in artikel 1a onder 2o van de Wet op de economische delic-ten.