Plan: | Benedeneind NZ 430a |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0331.01BenedenNZ430a-BP01 |
Beoogde ontwikkeling
Binnen het plangebied wordt een nieuwe bedrijfswoning mogelijk gemaakt. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde buitenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 53 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.
Onderzoek
Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de Benedeneind Noordzijde en de Benedeneind Zuidzijde. Deze wegen hebben een geluidszone van 250 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een buitenstedelijke ligging.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 5.
De gehanteerde verkeersintensiteiten staan vermeld in tabel 4.2. De verkeersintensiteit op het Benedeneind Zuidzijde is verkregen van de gemeente Lopik en gebaseerd op verkeerstellingen in 2011. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2023) is uitgegaan van een autonome groei van 1% per jaar.
Van het Benedeneind Noordzijde zijn geen intensiteiten bekend. Aangenomen is dat deze intensiteit de helft van de intensiteit op het Benedeneind Zuidzijde bedraagt.
Tabel 4.2 verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50 tallen)
2023 | |
Benedeneind Zuidzijde | 4.150 |
Benedeneind Noordzijde | 2.100 |
Voor de voertuigverdeling van het verkeer is voor het Benedeneind Noordzijde uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een plattelandsweg en voor het Benedeneind Zuidzijde van een landelijke ontsluitingsweg. De wegdekverharding op beide wegen bestaat uit dicht asfaltbeton.
Resultaten gezoneerde wegen
De 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op het Benedeneind Noordzijde is op een maximale afstand van 26 m uit de as van de wegas gelegen. De woning wordt op minimaal 50 m uit de as van de wegas gerealiseerd. Ten gevolge van het verkeer op het Benedeneind Zuidzijde ligt de 48 dB-contour op een maximale afstand van 66 m uit de as van de weg. De nieuwe woning wordt op minimaal 80 m uit de as van de wegas gerealiseerd. Ter plaatse van de nieuwe woning is daarom sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de beide wegen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevel van de woning niet overschreden. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie dan ook niet in de weg.