direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Benedeneind NZ 430a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0331.01BenedenNZ430a-BP01

4.2 Verkeer en infrastructuur

Verkeersstructuur

De camping wordt ontsloten vanaf het Benedeneind Noordzijde. Deze weg geeft via het Benedeneind Zuidzijde in oostelijke richting aansluiting op de N204. De wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. Conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig wordt het langzaam verkeer gemengd met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. Op het Benedeneind Zuidzijde zijn fietssuggestiestroken gelegen, dit komt de verkeersveiligheid ten goede.

Parkeren

Ten behoeve van de verschillende functies op de camping zijn parkeerplaatsen benodigd. Voor het bepalen van de parkeerbehoefte is gebruik gemaakt van kencijfers uit publicatie 182 (CROW).

Vaste standplaatsen

Uitgangspunt:

1 parkeerplaats op de standplaats.

Aantal te realiseren parkeerplaatsen:

0,15 parkeerplaatsen in openbare ruimte voor bezoekers per jaarplaats = 45 plaatsen * 0,15 = 7 parkeerplaatsen.

Niet-permanente (toeristische) standplaatsen

Uitgangspunt:

1 parkeerplaats op de standplaats.

Geen parkeerplaats voor bezoekers in de openbare ruimte aangezien aangenomen kan worden dat toeristische plaatsen weinig / geen bezoekers krijgen. Indien er toch bezoekers komen kunnen deze gebruiken maken van de parkeerplaatsen voor de bezoekers van de jaarplaatsen aangezien deze niet elke dag allemaal bezet zijn.

Bed & breakfast

Uitgangspunt:

Geen parkeerplaats bij de gastenverblijven en geen parkeerplaats voor bezoekers in de openbare ruimte aangezien aangenomen kan worden dat ook de bed & breakfast weinig / geen bezoekers krijgen. Indien er toch bezoekers komen kunnen deze gebruiken maken van de parkeerplaatsen voor de bezoekers van de jaarplaatsen aangezien deze niet elke dag allemaal bezet zijn.

Aantal te realiseren parkeerplaatsen:

1 parkeerplaats in openbare ruimte per gastenverblijf = 12 gastenverblijven * 1 = 12 parkeerplaatsen.

Horeca en midgetgolf

Uitgangspunt:

Voor de horeca is uitgegaan van het parkeerkencijfer voor café/bar/cafetaria uit publicatie 182 (CROW). Aangenomen kan worden dat deze parkeerplaatsen eveneens voor de midgetgolf gebruikt kunnen worden gelet op het feit dat:

  • de bezoekers van de camping en de midgetgolf voor een deel gebruik zullen maken van deze functies;
  • de externe bezoekers van de horeca eveneens komen midgetgolfen;
  • een deel van de externe bezoekers van de midgetgolf op de fiets komt.

Aantal te realiseren parkeerplaatsen:

6 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo = 195 m2 bvo / 100 m2 bvo * 6 = 12 parkeerplaatsen.

Uit bovenstaande berekeningen blijkt dat in totaal 31 parkeerplaatsen in de openbare ruimte nodig zijn om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Deze parkeerplaatsen worden centraal op het terrein gerealiseerd.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

De uitbreiding van het aantal vaste standplaatsen (van 22 naar 45) en de realisatie van de bedrijfswoning, bed & breakfast, horeca en midgetgolf zullen leiden tot extra verkeer van en naar het plangebied. Voor de berekening van de verkeersgeneratie is gebruik gemaakt van CROW publicatie 272. Hierbij is uitgegaan van een ligging in het buitengebied.

Voor de vaste standplaatsen en de bed & breakfast is uitgegaan van het kencijfer voor campings.

Voor de horeca en midgetgolf zijn geen normen bekend. Voor het bepalen van de verkeersgeneratie is daarom uitgegaan van het eerder berekende aantal parkeerplaatsen en dat een parkeerplaats per dag 1 maal bezet wordt. De verkeersgeneratie bedraagt dan 12 parkeerplaatsen * 2 (heen en terug) = 24 mvt/etmaal.

Tabel 4.1 Verkeersgeneratie

functie   Eenheden of oppervlakte   kencijfer   weekdag  
Vaste standplaatsen   23 plaatsen   3,6 mvt/10 standplaatsen   9 mvt/etmaal  
Bed & breakfast   12 units   3,6 mvt/10 standplaatsen   5 mvt/etmaal  
bedrijfswoning   1   6 mvt/etmaal per woning   6 mvt/etmaal  
Horeca en midgetgolf       24 mvt/etmaal  
Totaal   44 mvt/etmaal  

Uit bovenstaande tabel blijkt dat het extra verkeer van en naar het plangebied 44 mvt/etmaal bedraagt. Daar tegenover staat dat het aantal passantenplaatsen en het dagelijkse verkeer dat daarmee samenhangt, afneemt. Het totaal aantal motorvoertuigen per etmaal bedraagt op de Benedeneind NZ 2.100 mvt/etmaal en op de Benedeneind ZZ 4.150 mvt/etmaal. Een toename van 44 mvt/etmaal afgewikkeld via beiden wegen zal niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling.

Conclusie

De bereikbaarheid van de camping is goed. Door de aanleg van 31 parkeerplaatsen op het terrein van de camping zijn voldoende parkeerplaatsen aanwezig om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. De afname van het aantal passantenplaatsen zal leiden tot een afname van het aantal verkeersbewegingen. De nieuwe activiteiten leiden tot een extra verkeersbeweging van 44 mvt/etmaal. Dit geringe aandeel extra verkeer ten gevolge van de ontwikkelingen zal niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Het aspect verkeer staat de realisatie van de plannen dan ook niet in de weg.