Plan: | Hoge Randweg (ong.), Volkel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1991.BPHogeRandwegong-VA02 |
Voorliggend rapport betreft het bestemmingsplan "Hoge Randweg (ong.), Volkel" van de gemeente Maashorst.
Op de locatie aan de Hoge Randweg tussen de nummers 8 en 12 (hoek met de Niemeskantweg) - perceel P484 (gedeeltelijk) - is een akker ten behoeve van een agrarisch bedrijf aanwezig. De eigenaar is voornemens om op deze locatie twee Ruimte voor Ruimte-woningen te realiseren.
In de Interim Omgevingsverordening Noord Brabant is bepaald dat het toevoegen van een woning in het buitengebied alleen kan plaatsvinden op basis van de Ruimte voor Ruimte-regeling. Het initiatief voldoet aan de voorwaarden uit deze regeling. Desalniettemin kan het initiatief niet worden gerealiseerd op basis van het vigerende bestemmingsplan ''Partiële herziening Buitengebied 2017'', omdat binnen de vigerende bestemming 'Agrarisch' de bouw van burgerwoningen niet is toegestaan. Een herziening van het bestemmingsplan is noodzakelijk.
Voorliggend bestemmingsplan bevat de ruimtelijke onderbouwing en regels voor het realiseren van twee Ruimte voor Ruimte-woningen.
Onderstaande afbeelding geeft de topografische situatie weer.
TOPOGRAFISCHE SITUATIE
Onderstaande afbeelding geeft de kadastrale situatie weer. Tevens is de plangrens van voorliggend bestemmingsplan ingetekend.
KADASTRALE SITUATIE
De gronden zijn kadastraal bekend gemeente Uden, sectie P, nummer 484 (gedeeltelijk). De oppervlakte van het plangebied bedraagt circa 3.050 m². De gronden zijn particulier in eigendom.
Ter plaatse van het plangebied vigeert het bestemmingsplan "Partiële herziening Buitengebied 2017", vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 22 juni 2017.
De gronden binnen het plangebied zijn in het vigerende bestemmingsplan bestemd als 'Agrarisch'. De gronden zijn in deze bestemming onder andere aangewezen voor agrarische doeleinden, in de vorm van agrarische bodemexploitatie met bijbehorende agrarische voorzieningen; (onverharde) paden, wegen en groenvoorzieningen; water en waterhuishoudkundige voorzieningen; en nutsvoorzieningen. Tevens kent het plangebied een zestal, voor dit initiatief van toepassing zijnde, gebiedsaanduidingen, te weten:
De overige vier leveren geen beperkingen op voor het nieuwe initiatief en zijn hierna niet opgenomen op de uitsnede van de verbeelding. Onderstaande afbeelding geeft een uitsnede van de vigerende verbeelding. De ligging van het plangebied is aangegeven.
UITSNEDE VERBEELDING VIGEREND BESTEMMINGSPLAN
Conclusie
Het initiatief betreft de realisatie van twee Ruimte voor Ruimte-woningen binnen de bestemming 'Agrarisch'. Binnen de bestemming 'Agrarisch' is de realisatie van twee woningen niet mogelijk. Een herziening van het bestemmingsplan is derhalve noodzakelijk.
Dit hoofdstuk geeft een ruimtelijk-functionele analyse van het plangebied. Onderstaande afbeelding geeft de bestaande toestand van de directe omgeving en het plangebied weer.
DIRECTE OMGEVING
Het plangebied is onderdeel van de bebouwingsconcentratie Hoge Randweg, zie bovenstaande afbeelding. Kenmerkend voor deze concentratie is de lintbebouwing die versterkt wordt door de aanwezigheid van wederzijdse bomenlanen. De bebouwing is op sommige plekken op een dusdanige afstand van elkaar gesitueerd zodat er doorzichten ontstaan naar het achterliggende landschap. Deze afwisseling van open- en geslotenheid kenmerkt de beleving van deze weg.
De directe omgeving kenmerkt zich door een diversiteit aan functies namelijk: meerdere agrarische bedrijven (onder andere Hoge Randweg 11a en Hoge Randweg 14), één niet-agrarisch bedrijf (Hoge Randweg 13) en meerdere woningen (onder andere Hoge Randweg 11b, 12, 12a en 12b). De bebouwing aan de straat is veelal niet direct aan de weg gesitueerd en creëert hiermee een open beleving. Momenteel is binnen het plangebied een akker ten behoeve van een agrarisch bedrijf aanwezig. Op dit perceel is geen bebouwing of andere (groene) elementen aanwezig.
Er is momenteel één ontsluiting aanwezig op het perceel, deze bevindt zich aan de Niemeskantweg. De Hoge randweg wordt over het algemeen door doorgaand verkeer weinig gebruikt. De verkeersintensiteit van de Hoge Randweg is hierdoor laag.
In de huidige situatie is het plangebied onverhard en doet het dienst als akker ten behoeve van een agrarisch bedrijf. Enkel langs de Hoge Randweg staan zeven bomen die zorgen voor een laanstructuur die ter plaatse van het plangebied aanwezig is. Het plangebied kent geen oppervlaktewater, enkel een kavelsloot aan de zuid- en westzijde van het perceel ten behoeve van retentie van regenwater.
In dit hoofdstuk is de beschrijving van het plan opgenomen. Op onderstaande afbeelding is de nieuwe inrichting van het perceel weergegeven, tevens ingevoegd als bijlage 1 van de toelichting.
INDICATIEVE INRICHTINGSSCHETS
Het initiatief bestaat uit de realisaie van twee Ruimte-voor-Ruimtewoningen aan de Hoge Randweg, ingeklemd tussen de Niemeskantweg en het woonhuis aan de Hoge Randweg 12.
De twee vrijstaande woningen bestaan uit één laag met een kap, waarbij de goot- en bouwhoogte respectievelijk 3,5 en 10 meter bedragen. Beide woningen krijgen ieder de beschikking over één vrijstaand bijgebouw.
De woningen worden centraal op de percelen gerealiseerd, zodat de bestaande zichtlijnen van en op de omliggende woningen behouden blijven. Daarnaast is het vanuit stedenbouwkundig oogpunt gewenst variatie in beide bouwpercelen aan te brengen. Dit wordt verkregen doordat beide woningen individueel en door twee verschillende partijen worden gebouwd. De minimale afstand van de woning naast het adres Hoge Randweg 12 tot aan de Hoge Randweg zal hierin minimaal 15 meter bedragen. Terwijl de meest westelijke woning ten minste 20 meter vanuit de Hoge Randweg gerealiseerd zal worden.
Beide woningen worden ontsloten via een eigen inrit op de Hoge Randweg. Bij de realisatie van deze uitritten wordt rekening gehouden met de bestaande bomenrij, zoals weergegeven op het landschappelijk inpassingsplan.
Landschappelijke inpassing
Voor de landschappelijk inpassing wordt aangesloten op de bestaande perceelsbeplanting van naastgelegen percelen Hoge Randweg 12(a/b/c/). De achterste perceelgrenzen worden beplant met inheemse struiken en bomen. De zijdelingse perceelgrenzen worden voorzien van een beukenhaag of een vergelijkbare haag. Aan de straatzijde dienen de zichtlijnen gerespecteerd te worden, derhalve zijn hier geen zijdelingse erfafscheidingen voorzien. Wel zijn er incidentele inheemse struiken of bomen in de voortuinen mogelijk. Op de voorste perceelgrens is een lage beukenhaag (of een vergelijkbare haag) voorzien om een nette afscheiding tussen privé en openbaar te maken en om aan te sluiten op het beeld in de rest van de straat. Onderstaande afbeelding laat deze landschappelijke inpassing zien, tevens bijgevoegd in bijlage 2 van de toelichting en bijlage 1 van de regels.
LANDSCHAPPELIJK INPASSINGSPLAN
De realisatie van twee grondgebonden woningen heeft invloed op de verkeersgeneratie. De digitale publicatie "CROW publicatie 317 (kencijfers parkeren en verkeersgeneratie)'' bevat kencijfers voor de verkeersgeneratie van diverse functies. De gemeente Uden wordt aangeduid als matig stedelijk gebied, waarin de locatie van het plangebied binnen de gemeente Uden tot het buitengebied behoort.
In de nieuwe situatie worden binnen het plangebied twee grondgebonden woningen gerealiseerd. De woningen vallen, om de verkeersgeneratie te bepalen, onder het onderdeel koop, vrijstaand. In de onderstaande tabel is de berekening van de verkeersaantrekkende werking uiteengezet.
Onderdeel | Verkeersgeneratie | Aantal | Totaal |
Koop, vrijstaand | 7,8 - 8,6 per woning | 2 woningen | 15,6 - 17,2 |
Totaal | 15,6 - 17,2 |
Op basis van bovenstaande tabel kan worden gesteld dat de nieuwe woningen, in een worst-case scenario, zorgen voor 17 verkeersbewegingen per etmaal.
Conclusie
De verkeersaantrekkende werking van dit initiatief bedraagt, in een worst-case scenario, 17 verkeersbewegingen per etmaal. De Hoge Randweg heeft nu nog een lage verkeersintensiteit. Dit betekent dat de verkeersafwikkeling van onderhavig plan zonder meer via de Hoge Randweg en omliggende wegen kan plaatsvinden.
Het voorliggende initiatief zorgt voor één extra ontsluiting op de Hoge Randweg. Hierbij krijgt elk van de twee woningen een individuele uitrit, waarbij één bestaande uitrit wordt verplaatst. De toevoeging van deze extra ontsluiting past binnen het huidige straatbeeld van de Hoge Randweg. Verkeerskundig is te verwachten dat de extra ontsluiting geen problemen vormt, omdat rekening wordt gehouden met de bestaande kruising met de Niemeskantweg.
Het voorzien in voldoende parkeerplaatsen is noodzakelijk voor goed functioneren van het plangebied en voorkomt overlast voor de omgeving. De gemeente Uden heeft hiertoe de gemeentelijke nota 'Parkeernormen Uden 2018'' vastgesteld. Van toepassing zijn de normen in het buitengebied. In het buitengebied wordt gerekend met een minimale norm van 2,4 parkeerplaatsen per vrijstaande eengezinswoning (vanaf circa 80 m²). In de onderstaande tabel is de berekening van de parkeerkencijfers uiteengezet.
Onderdeel | Parkeerkencijfers | Aantal | Totaal |
Koop, vrijstaand | 2,4 per woning | 2 woningen | 4,8 |
Totaal | 4,8 |
Op basis van bovenstaande tabel kan worden gesteld dat in de nieuwe situatie afgerond ten minste 3 parkeerplaatsen per woning nodig zijn, omdat straatparkeren niet is toegestaan. Dit kan op eigen terrein worden gerealiseerd, zie het landschappelijke inpassingsplan bijgevoegd als bijlage 2. Hiermee wordt voldaan aan de gestelde normen.
Binnen het initiatief zullen twee tuinen worden ingericht ieder behorende bij één vrijstaande woning. De zeven bomen langs de Hoge Randweg zullen blijven behouden, omdat deze deel uitmaken van de laanstructuur. Het planvoornemen omvat geen aanleg van nieuw oppervlaktewater. Enkel de bestaande kavelsloten zullen breder gemaakt worden ten behoeve van de retentie van regenwater.
Een duurzame en gezonde leefomgeving is belangrijk voor het goed functioneren van mens en natuur. Bij ruimtelijke ontwikkelingen is het van belang te werken aan instandhouding of verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en moet schade en overlast voorkomen worden. Daarbij moet rekening worden gehouden met toekomstige veranderingen, verwachtingen en onzekerheden; denk daarbij aan klimaatveranderingen, technologische doorbraken en politieke onzekerheid. Goede stedenbouwkundige plannen en bouwplannen geven hieraan een passende invulling. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in energietransitie en klimaatbestendigheid.
Nederland heeft de ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn en om de uitstoot van CO2 drastisch te verminderen. Om dit te kunnen realiseren zijn grote en kleine veranderingen nodig: de energietransitie. De omschakeling van het gebruik van fossiele brandstoffen naar meer duurzame vormen van energie is de grootste omslag, maar we zullen er ook bewust van moeten zijn dat we anders moeten gaan kijken naar ons energieverbruik. De energietransitie heeft ook een ruimtelijke inslag: het bestaand stedelijk gebied en buitengebied moeten (steden)bouwkundig worden aangepast en nieuwe ontwikkelingen worden toekomstbestendig ontwikkeld.
De nieuwe woningen binnen het plangebied zullen minstens aan de in het Bouwbesluit en het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid opgenomen energieprestatie-eisen moeten voldoen. Nadere uitwerking hiervan zal plaatsvinden in het kader van het bouwplan voor de woningen. Daar komt dan ook de verduurzaming van de energie aan bod, bijvoorbeeld door het aanleggen van een eigen energievoorziening.
Klimaatverandering is merkbaar en heeft steeds meer een effect op ons dagelijks leven. De zomers worden langer, heter en droger, en áls er regen valt dan komt die vaak in grote hoeveelheden. De winters worden warmer en natter. Dit heeft effect op het woon- en leefklimaat door hittestress, periodes van droogte en een verandering van de biodiversiteit. Door met het stedenbouwkundig plan en bouwplan rekening te houden met het veranderende klimaat, kan overlast worden voorkomen en is er sprake van een klimaatbestendige ontwikkeling.
Onderhavig plan voorziet hier op de volgende wijze in:
In dit hoofdstuk wordt het plan getoetst aan het relevante vigerende beleid. Achtereenvolgens komt aan de orde het beleid op:
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) geeft een integraal kader voor het ruimtelijk beleid en mobiliteitsbeleid op rijksniveau, en is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties. In de SVIR worden de ambities van het Rijk tot 2040 geschetst, alsmede doelen, belangen en opgaven tot 2028. In de SVIR kiest het Rijk voor minder nationale belangen en eenvoudiger regelgeving. De reeds ingezette trend om aan de provincies en gemeenten ruimte te laten inzake de ruimtelijke ontwikkelingen wordt versterkt in de SVIR.
De SVIR bevat 13 nationale belangen die worden beschermd middels het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening. Het gaat onder meer om militaire objecten en terreinen, de grote rivieren en het Natuurnetwerk Nederland. Voor onderhavig plan is het belang ''Militaire terreinen en objecten'' aan de orde. Dit belang is beschermd middels het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (zie paragraaf 4.1.2). Als aan dat besluit wordt voldaan, wordt tevens aan de SVIR voldaan.
De in de SVIR opgenomen nationale belangen krijgen een wettelijke grondslag in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro).
De werking van het Barro is naar plaats beperkt. Het plangebied ligt op minder dan 15 km van het militaire vliegveld Volkel. Derhalve gelden bepaalde hoogtebeperkingen. In paragraaf 5.3 vindt hiervan een nadere uitwerking plaats. Daaruit wordt geconcludeerd dat het bouwplan ruim onder de maximaal toegestane hoogte blijft. Het project vormt daardoor geen belemmering voor het nationale belang "Militaire terreinen en objecten".
Conclusie
Het project vormt geen belemmering voor de nationale belangen die middels het Barro beschermd zijn.
Met het doel de ruimte zorgvuldig en duurzaam te gebruiken, is de Ladder voor Duurzame Verstedelijking opgesteld. Deze is verankerd in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (versie 1 juli 2017). Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen moet worden aangetoond dat deze voorzien in een behoefte, en moet - in geval van de ontwikkeling buiten bestaand stedelijk gebied plaatsvindt - een motivering worden opgenomen waarom niet binnen het bestaand stedelijk gebied in die behoefte kan worden voorzien.
Onderhavig initiatief voorziet in de realisatie van twee Ruimte voor Ruimte-woningen. Projecten die minder dan twaalf woningen bevatten worden op basis van jurisprudentie niet als stedelijke ontwikkeling gezien. Een nadere toetsing aan de ladder voor duurzame verstedelijking is derhalve niet nodig.
Conclusie
Het initiatief voldoet aan het Besluit ruimtelijke ordening voor wat betreft het aspect Ladder voor Duurzame Verstedelijking.
Het provinciale ruimtelijk beleid is vastgelegd in de nota's:
In voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft de provincie de Omgevingsvisie Noord-Brabant vastgesteld (14 december 2018). Deze omgevingsvisie bevat de visie van het provinciale bestuur op de Brabantse leefomgeving van de toekomst (2050). Naar de uitgangspunten van de Omgevingswet zijn daarbij geen routes naar de gestelde doelen vastgelegd, omdat daarmee een beter samenspel en draagvlak kunnen ontstaan. De Omgevingsvisie zal onder meer de Structuurvisie Ruimtelijke Ordening gaan vervangen.
De Omgevingsvisie kent één basisopgave: "werken aan veiligheid, gezondheid en omgevingskwaliteit". Elke ruimtelijke ontwikkeling moet - ongeacht de omvang - hieraan bijdragen. In vier hoofdopgaven worden nadere accenten gelegd:
Analyse
Onderhavig plan betreft de bouw van twee Ruimte voor Ruimte-woningen. Deze relatief kleinschalige ontwikkeling draagt op de volgende wijze bij aan de 'grote' hoofdopgaven.
ad 1. | De energietransitie houdt enerzijds in het verminderen van het energieverbruik en anderzijds de verduurzaming van de energie. De nieuwe woningen binnen het plangebied zullen minstens aan de in het Bouwbesluit en het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid opgenomen energieprestatie-eisen moeten voldoen. Nadere uitwerking hiervan zal plaatsvinden in het kader van het bouwplan voor de woningen. Daar komt dan ook de verduurzaming van de energie aan bod, bijvoorbeeld door het aanleggen van een eigen energievoorziening. |
ad 2. | Eén van de onderdelen van een klimaatproof Brabant is het zorgen voor een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting. Onderhavig plan wordt gerealiseerd op een plek die hoog en droog genoeg is. Door infiltratie van het hemelwater ter plaatse wordt voorkomen dat er een versnelde afvoer plaatsvindt. Het ontwerp van de woningen en de inrichting van de woonpercelen kunnen voorts een bijdrage leveren aan de klimaatadaptatie. Dit wordt in het bouwplan nader uitgewerkt. |
ad 3. | Dit aspect is voor dit plan niet van toepassing |
ad 4. | Dit aspect is voor dit plan niet van toepassing |
Conclusie
Het plan geeft invulling aan bij de opgaven van de Omgevingsvisie Noord-Brabant.
De Interim Omgevingsverordening bevat de provinciale regels en randvoorwaarden met een bindende werking over de fysieke leefomgeving. Deze vloeien voort uit de in de Omgevingsvisie genoemde doelen. De Interim Omgevingsverordening is opgesteld naar de gedachtegang van de nieuwe Omgevingswet die naar verwachting op 1 januari 2021 in werking zal treden.
De Interim omgevingsverordening (IOV) heeft een opbouw naar de verschillende doelgroepen. Voor onderhavig plan zijn in beginsel uitsluitend de in hoofdstuk 3 opgenomen "Instructieregels aan gemeenten" aan de orde. De afdelingen in dat hoofdstuk zijn als volgt te onderscheiden (waarbij de volgorde is omgekeerd ten behoeve van vergroting van de toepasbaarheid):
Het plangebied is onderdeel van het landelijke gebied. In beginsel zijn daar conform artikel 3.68 IOV uitsluitend bestaande woningen toegestaan, maar er zijn enkele uitzonderingen.
Artikel 3.80 IOV bevat regels voor het bouwen van ruimte-voor-ruimtewoningen. Deze zijn toegestaan onder de volgende voorwaarden:
ad a. | De bedoelde winst van de omgevingskwaliteit is verkregen door het verwerven van twee ruimte-voor-ruimtetitels (zie bijlage 3). Hiermee is verzekerd dat elders in de provincie, per titel, ten minste 1.000 m² aan agrarische bedrijfsgebouwen is gesloopt en ten minste 3.500 kg fosfaatrechten uit de markt zijn genomen. |
ad b. | Het plangebied is onderdeel van de bebouwingsconcentratie rondom de Hoge Randweg. In paragraaf 2.1 is hierop nader ingegaan. |
ad c. | De landschappelijke inpassing van de ruimte-voor-ruimtewoningen wordt verzorgd door de bestaande groenstructuur in het plangebied. |
ad d. | Er is niet de intentie om meerdere woningen toe te voegen aan deze zijde van de bebouwingsconcentratie. |
Ter plaatse van het plangebied gelden de volgende gebiedskenmerken:
Beperkingen veehouderij en Stalderingsgebied
De artikelen 3.51 en 3.52 IOV stellen regels aangaande de ontwikkeling van veehouderijen. Onderhavig plan omvat geen veehouderijen. Er hoeft derhalve geen nadere toetsing plaats te vinden.
De voor het plan relevante basisprincipes voor een evenwichtige toedeling van
functies zijn:
Zorgplicht voor een goede omgevingskwaliteit
Om te komen tot een goede omgevingskwaliteit moet rekening gehouden worden met zorgvuldig ruimtegebruik, de waarden in het gebied (toepassing lagenbenadering) en meerwaardecreatie.
Er is sprake van zorgvuldig ruimtegebruik, omdat gebruik wordt gemaakt van een locatie gelegen binnen een bebouwingsconcentratie waarbij een op een andere locatie een flinke hoeveelheid overtollige bebouwing wordt weggenomen.
Er heeft een zorgvuldige situering van de woningen plaatsgevonden, die rekening houdt met en uitgaat van de bestaande stedenbouwkundige, landschappelijke, natuurlijke en aardkundige waarden in het gebied.
Het plan neemt een verrommelde situatie weg en leidt tot verbetering van de waterhuishouding in het gebied. Er is daarmee tevens een waardecreatie in het algemeen belang.
Kwaliteitsverbetering landschap
Conform artikel 3.9 IOV moeten ruimtelijke ontwikkelingen in landelijk gebied gepaard gaan met een kwaliteitsverbetering van het landschap. Deze kwaliteitsverbetering is beschreven in paragraaf 4.3.2 waarin het project aan de gemeentelijke 'Landschapsinvesteringsregeling (LIR)' wordt getoetst.
Het plan is niet in strijd met de Interim Omgevingsverordening Noord-Brabant.
Op 17 december 2015 heeft de gemeenteraad van Uden de Omgevingsvisie Uden 2015 (hierna: Omgevingsvisie 2015) vastgesteld, die (tevens) de status van structuurvisie heeft als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening. In de Omgevingsvisie zijn de doelstellingen voor de fysieke leefomgeving voor de lange termijn vastgelegd en daarbij is aangegeven hoe deze te bereiken zijn. De Omgevingsvisie geeft niet alleen aan wat de gemeente gaat doen (of nalaten) om de doelstellingen te bereiken, maar gaat ook in op de vraag hoe initiatiefnemers en hun initiatieven kunnen bijdragen aan het bereiken van die doelstellingen.
De Omgevingsvisie 2015 verdeelt het buitengebied in drie verschillende gebieden:
Analyse
Het plangebied is onderdeel van het deelgebied 'Gemengd agrarisch buitengebied'. In dit deel van het buitengebied wordt gestreefd naar het behoud van een multifunctioneel gebruik met overwegend agrarisch grondgebruik zonder het gebied verder te laten verstenen. Nieuwe initiatieven moeten worden gecompenseerd met de sloop van bestaande bebouwing.
Het initiatief betreft de realisatie van twee Ruimte voor Ruimte-woningen, waarvoor van de firma Ruimte voor Ruimte twee Ruimte voor Ruimte-titels zijn aangekocht. Dat zijn titels die afkomstig zijn van de sloop van stallen binnen de grenzen van de Provincie Noord-Brabant.
Aanvankelijk is geconcludeerd dat op die wijze geen verstening van het buitengebied plaatsvindt en dat het initiatief past binnen de Omgevingsvisie Uden 2015. In een uitspraak van 18 januari 2022 (nr. 202107386/2/R2) heeft de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State evenwel als voorlopig oordeel te kennen gegeven dat niet inzichtelijk is geworden hoe de bouw van de woningen in het plangebied leidt tot een kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden binnen het grondgebied van de gemeente, zoals uiteengezet in paragraaf 3.8.2 van de Omgevingsvisie. In dat kader heeft de voorzieningenrechter tevens overwogen:
“Hoewel uit paragraaf 4.3 van de Omgevingsvisie blijkt dat rechtstreekse fysieke verevening kan plaatsvinden op afstand van het project, neemt dat naar het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter niet weg dat sprake moet zijn van een kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden binnen het grondgebied van de gemeente als gevolg van een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling”.
In het kader van de recente herindeling van de gemeenten Uden en Landerd zal in de toekomst een Omgevingsvisie worden opgesteld voor de gemeente Maashorst. Onderwerp van gesprek zal worden of in de nieuwe Omgevingsvisie nadrukkelijk zal worden opgenomen dat bij rechtstreekse fysieke verevening sprake moet zijn van een kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden binnen het grondgebied van de gemeente of dat voldoende is dat sprake is van een kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden binnen het grondgebied van de Provincie Noord-Brabant.
Het is onbekend wanneer de Raad van de nieuwe gemeente Maashorst hierover een besluit neemt. Omwille van de realisatie van het onderhavige project is daarom gekozen voor een oplossing die past binnen het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter. Daartoe heeft de gemeente contact gelegd met de Provincie Noord-Brabant en met de firma Ruimte voor Ruimte. Door de beide instanties is verklaard dat bij de sloop van stallen binnen de grenzen van de voormalige gemeente Uden 26 ruimte voor ruimte titels zijn ontstaan en dat daarvan tot heden slechts 11 titels zijn benut inclusief de titels ten behoeve van de realisatie van het onderhavige project. Daarmee staat vast dat gebruik is gemaakt van ruimte voor ruimte titels die afkomstig zijn van de sloop van stallen binnen het grondgebied van de voormalig gemeente Uden en dat derhalve sprake is van een kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden binnen het grondgebied van de voormalig gemeente Uden als gevolg van deze nieuwe ruimtelijke ontwikkeling. Bedoelde brieven van de Provincie en van de firma Ruimte voor Ruimte zijn toegevoegd als bijlagen 4, 5 en 6 bij deze toelichting.
Conclusie
Het project sluit aan bij de Omgevingsvisie Uden 2015.
De kwaliteitsverbetering van het landschap dient conform de 'Landschapsinvesteringsregeling (LIR)' van de gemeente Uden plaats te vinden. Voor het bepalen van de benodigde kwaliteitsverbetering is de categorie-indeling van de ruimtelijke ontwikkelingen buiten bestaand stedelijk gebied van toepassing:
Voorliggend initiatief valt onder een categorie 1-ontwikkeling: realisatie Ruimte voor Ruimte-woningen, waarbij de Ruimte voor Ruimte-titels zijn aangekocht. Hiervoor is geen tegenprestatie vereist en volstaat een landschappelijke inpassing. In paragraaf 3.1 staat de landschappelijke inpassing voor de woning beschreven.
Amitec BV uit Uden heeft een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd waarbij het plan is getoetst aan de wet- en regelgeving van de uitvoeringsaspecten milieu, waarden en water: rapport 'Haalbaarheidstoets (Milieu-onderbouwing), Project: Hoge Randweg ong., Volkel' (7 januari 2021, 18.417-WRO.03). Het rapport is opgenomen als bijlage 7. In de rapportage wordt verwezen naar het historisch bodemonderzoek, een quickscan flora en fauna, de geurnotitie, het akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai en het ontwerpbesluit hogere waarde. Deze rapportages zijn separaat bijgevoegd bij dit bestemmingsplan als bijlagen 8, 9, 10, 11 en 12.
Amitec concludeert dat uit de toetsing van de verschillende milieuaspecten, met betrekking tot de realisatie van twee Ruimte voor Ruimte-woningen aan de Hoge Randweg, blijkt dat er vanuit milieutechnisch oogpunt geen belemmeringen te verwachten zijn.
Het plangebied ligt binnen het beheergebied van Waterschap Aa en Maas.
De watertoets is het hele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten. Het doel van de watertoets is dat de waterbelangen evenwichtig worden meegewogen bij de totstandkoming van een plan. Deze waterparagraaf is een onderdeel van de watertoets. De waterparagraaf beschrijft zowel de huidige als toekomstige waterhuishoudkundige situatie (oppervlaktewater, grondwater, hemelwater en afvalwater).
In deze paragraaf is het relevante vigerende beleid opgenomen.
Onderhavig plangebied ligt binnen het beheergebied van het Waterschap Aa en Maas. Het waterschapsbeleid is onder meer beschreven in:
benodigde compensatie (in m³) = toename verhard oppervlak (in m²) x gevoeligheidsfactor x 0,06 (in m) |
Het gemeentelijk beleid (vGRP+) van Uden schrijft voor dat er hydrologisch neutraal gebouwd dient te worden. Samen met het Waterschap geeft de gemeente Uden invulling aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water om te komen tot een gezond oppervlaktewatersysteem. Gemeentelijke maatregelen zijn het beperken van de vuiluitworp van riolering (o.a. afkoppelen en saneren riooloverstorten), duurzaam terreinbeheer, het monitoren van de afvalwaterketen en het realiseren van Ecologische Verbindingszones (EVZ's).
In het kader van de Stedelijke Wateropgave werken de gemeente en het Waterschap / de Provincie eveneens samen om de 'Udense spons' te herstellen en daarmee het bestaande watersysteem beter te benutten en wateroverlast vanuit oppervlaktewater te voorkomen.
Er heeft geen specifiek onderzoek plaatsgevonden naar de infiltratiecapaciteit van de bodem. Er is sprake van een zandgrond. Uit de kaart met gevoeligheidsfactoren van het waterschap volgt dat de waterdoorlatendheid redelijk goed is (gevoeligheidsfactor 1).
Binnen het plangebied en in het aangrenzende gebied is slechts een beperkte hoeveelheid oppervlaktewater aanwezig. Op de noordelijke perceelgrens ligt een B-watergang (code 05585).
De gemiddeld hoogste grondwaterstand (GHG) binnen het plangebied bedraagt tussen de 40 en 80 cm onder maaiveld (bron: bodemdata.nl). Deze grondwaterstand is relatief grofmazig en kan lokaal verschillen.
Het plangebied ligt niet in of nabij een gebied waarin waterschapsbelangen een rol spelen, zoals waterkering, waterberging of waterwinning.
Onderhavig planvoornemen leidt tot de realisatie van twee Ruimte-voor-Ruimte woningen op een thans braakliggend weiland. Onderhavig planvoornemen leidt hierin tot de toename van circa 380 m² aan bebouwing en circa 540 m² aan verharding, tezamen 920 m².
Hoewel er per saldo sprake is van een toename van de verharding, blijft het totale verharde oppervlak onder de 2000 m². Echter is het noodzakelijk het hemelwater vanaf de verharde oppervlakken te bergen.
Voor de berekening van de bergingscapaciteit wordt de eerdergenoemde rekenregel toegepast: (920 x 0,25 x 0,06 =) 13,8 m³. Dit betekend 7 m³ per woning. Dit is nader beschreven in de Haalbaarheidstoets bijgevoegd als bijlage 7.
Bij het ontwerp van de bergingsvoorziening zijn achtereenvolgens de volgende afwegingsstappen gehanteerd:
Voor onderhavig plan is gekozen voor infiltratie ter plaatse van het plangebied. De nieuw te creëren tuinen zijn voldoende ruim om te kunnen voorzien in de waterberging.
Uitgangspunt is dat het vuile afvalwater en het schone hemelwater worden gescheiden.
Het vuile afvalwater zal op de bestaande riolering in de Hoge Randweg geloosd worden.
Er zijn geen bijzondere maatregelen genomen om vervuiling van het oppervlaktewater te voorkomen. Overeenkomstig de eis van het waterschap worden geen uitlogende materialen toegepast.
Het plangebied ligt op relatief korte afstand van het militaire vliegveld Volkel. Voor een goed functioneren van het vliegveld zijn middels het Luchthavenbesluit Volkel en het Barro beperkingen gelegd op het gebruik van en het bouwen in de omgeving. De beperkingen zijn vervat in:
Daarnaast gelden er beperkingen als gevolg van het industrielawaai op het vliegveldterrein, zoals opgenomen in de Wet geluidhinder.
De geluidbelasting van het vliegverkeer is uitgedrukt in Kosteneenheden (Ke). In gebieden met een belasting lager dan 35 Ke is het toevoegen van geluidgevoelige objecten toegestaan. In gebieden met een hogere belasting is een nadere afweging nodig.
Het plangebied ligt in een gebied waar de geluidbelasting lager is dan 35 Ke. Er zijn geen geluidstechnische belemmeringen. Het plan voldoet aan de voorwaarden van de geluidzonering.
Het obstakelbeheergebied bevat drie verschillende obstakelvlakken:
Het project voldoet aan de voorwaarden van het obstakelbeheergebied.
Het militaire vliegveld beschikt over een radarsysteem. Radarsystemen dienen 'vrij zicht' te hebben om goed te kunnen functioneren. Objecten in de omgeving kunnen leiden tot een verstoring van het radarbeeld. Het radarverstoringsgebied is vastgelegd in de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro) en wordt gevormd door:
Het plangebied ligt op een afstand van 4.460 meter tot het radarsysteem, dus op minder dan 15 km. De hoogte van bouwwerken binnen het plangebied mag maximaal 68,5 meter boven NAP (ofwel 52,5 meter boven maaiveld) bedragen. Het bouwplan blijft daar ruimschoots onder.
Het project voldoet aan de voorwaarden van het radarverstoringsgebied.
Ten aanzien van het voorkomen van een ongewenste vogelaantrekkende werking in de nabijheid van de luchthaven gelden in een straal van circa 6 km buiten de vliegbasis beperkingen voor het oprichten van bepaalde installaties en het uitvoeren van bepaalde werken die een vogelaantrekkende werking kunnen hebben. Het project omvat geen installaties of werken (zoals grote waterpartijen) die een vogelaantrekkende werking hebben.
Het project voldoet aan de voorwaarden van het vogelbeheersgebied.
Vanwege de opslag van munitie zijn er in de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro) risicocontouren (A-, B- en C-zone) vastgelegd waarbinnen bepaalde activiteiten gelimiteerd of niet toegestaan zijn. In de zones gelden diverse beperkingen ten aanzien van nieuwe (beperkt) kwetsbare objecten. Het plangebied ligt buiten de risicocontouren van de munitieopslag.
Het project voldoet aan de voorwaarden van het risicogebied vanwege de opslag van munitie.
De geluidbelasting van het industrielawaai is uitgedrukt in een 50 dB(A)- en een 55-dB(A)-contour. In gebieden met een geluidbelasting lager dan 50 dB(A) is het toevoegen van geluidgevoelige objecten toegestaan. In het gebied tussen 50 dB(A) en 55 dB(A) is een ontheffing mogelijk, op basis van een nadere afweging. Een hogere geluidbelasting dan 55 dB(A) op geluidgevoelige objecten is niet toegestaan.
Het plangebied ligt in een gebied waar de geluidbelasting lager is dan 50 dB(A). Er zijn geen geluidstechnische belemmeringen. Het plan voldoet aan de voorwaarden van de geluidzonering industrielawaai.
In dit hoofdstuk wordt de haalbaarheid van dit bestemmingsplan aangetoond. Een bestemmingsplan moet zowel in financieel als in maatschappelijk opzicht haalbaar zijn. Er wordt daarom een korte financiële toelichting gegeven en daarnaast worden de doorlopen procedures weergegeven.
Artikel 6.12 lid 1 Wro verplicht de gemeente een exploitatieplan vast te stellen voor gronden waarop bepaalde bouwactiviteiten zijn voorgenomen, tenzij het kostenverhaal 'anderszins verzekerd' is (artikel 6.12 lid 2a Wro). In artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) zijn de bouwactiviteiten genoemd waarvoor het vaststellen van een exploitatieplan verplicht is. De in voorliggend opgenomen ontwikkelingen behoren tot deze in het Bro genoemde bouwactiviteiten. Op basis van artikel 6.12 lid 2a Wro is het vaststellen van een exploitatieplan echter niet verplicht, omdat de gemeente en grondeigenaar een (anterieure) overeenkomst hebben gesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over het kostenverhaal. Het kostenverhaal is derhalve 'anderszins verzekerd'. Het opstellen van een exploitatieplan is niet vereist.
De gemeente heeft een anterieure overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer waarmee de kosten 'anderszins verzekerd' zijn.
Het ontwerpbestemmingsplan ‘Hoge Randweg (ong.), Volkel’ wordt conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening in vooroverleg gezonden naar de betreffende personen en instanties. Daarnaast doorloopt het plan de procedure van artikel 3.8 en verder van de Wet ruimtelijke ordening. De resultaten van deze procedures zullen te zijner tijd in deze toelichting worden vermeld.
In dit hoofdstuk wordt toegelicht op welke wijze het plan juridisch is vertaald. Deze juridische vertaling is bindend.
Het bestemmingsplan bestaat uit:
De toelichting heeft geen juridisch bindende werking. De toelichting heeft wel een belangrijke functie voor de onderbouwing van het plan en ook bij de verklaring van de bestemmingen en planregels, en in het bijzonder ten aanzien van de regels inzake nadere eisen en afwijkingen.
De planregels vormen de juridische regels voor gebruik van de gronden, de toegelaten bebouwing en het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken.
De verbeelding geeft de geografische ligging van de bestemmingen en aanduidingen weer. De verbeelding vormt samen met de planregels het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan voldoet aan de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012.
De indeling van de planregels is als volgt.
Hoofdstuk 1 Inleidende regels
Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
Hoofdstuk 3 Algemene regels
Hoofdstuk 4 Overgangsregels
Hoofdstuk 1 Inleidende regels
Begrippen (artikel 1)
In dit artikel zijn de begrippen die in de planregels worden gehanteerd gedefinieerd. Bij de toetsing aan het bestemmingsplan moet worden uitgegaan van de in dit artikel aan de betreffende begrippen toegekende betekenis.
Wijze van meten (artikel 2)
In dit artikel is aangegeven hoe de hoogte en andere maten, die bij het bouwen in acht genomen dienen te worden, gemeten moeten worden.
Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
Wonen (artikel 3)
Binnen deze bestemming is wonen toegestaan. Binnen het bestemmingsvlak zijn ook terras, tuinen, erven, terreinen, paden, wegen, parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen en een bed & breakfast toegestaan. In de bouwregels is bepaald dat het bouwen van nieuwe woningen uitsluitend is toegestaan op plaatsen waar deze gebouwen en bouwwerken ten dienste van de bestemming staan.
Hoofdstuk 3 Algemene regels
Anti-dubbeltelregel (artikel 4)
In dit artikel is bepaald dat gronden, die al eens als berekeningsgrondslag voor bouwen hebben gediend, niet nogmaals als zodanig kunnen dienen.
Algemene bouwregels (artikel 5)
Dit artikel bevat regels ten aanzien van afwijkende bestaande bebouwing en ondergeschikte bouwdelen. Dit artikel bevat tevens de verplichting tot het voorzien in voldoende parkeergelegenheid, waarbij een verwijzing is opgenomen naar het relevante beleidsdocument.
Algemene gebruiksregels (artikel 6)
In dit artikel is nader omschreven welke vormen van gebruik in ieder geval als strijdig met het bestemmingsplan worden aangemerkt, waaronder het gebruik van bouwwerken en terreinen zonder voldoende parkeergelegenheid.
Algemene aanduidingsregels (artikel 7)
Dit artikel bevat regels ter bescherming van de vliegveiligheidssystemen van de militaire vliegbasis Volkel.
Algemene afwijkingsregels (artikel 8)
In dit artikel is een aantal algemene afwijkingsmogelijkheden opgenomen. Deze afwijkingen betreffen onder meer het overschrijden van de maximaal toegestane maten, afmetingen en percentages.
Overige regels (artikel 9)
Dit artikel bevat de nadere eisen die burgemeester en wethouders kunnen stellen aan de plaats en afmetingen van bouwwerken.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
Overgangsrecht (artikel 10)
Voor volgens de regels afwijkende bestaande bebouwing is voor de omvang, het onderhoud en de herbouw een overgangsregel opgenomen. Dit artikel bevat tevens een overgangsregel ten aanzien van het voortzetten van bestaand gebruik dat in strijd met het bestemmingsplan is.
Slotregel (artikel 11)
Hier wordt vermeld onder welke naam de regels van dit bestemmingsplan kunnen worden aangehaald.
Het bestemmingsplan doorloopt de gebruikelijke procedure. De voorziene procedurestappen zijn:
In de Omgevingsvisie Uden 2015 staat de werkwijze bij nieuwe ontwikkelingen beschreven. De gemeente wil initiatieven stimuleren en ontwikkelingen mogelijk maken volgens het 'ja mits' principe, conform het volgende stroomschema:
Ten behoeve van de ontwikkeling van het initiatief is medewerking van de gemeente benodigd; een nieuw bestemmingsplan dient te worden opgesteld. In hoofdstuk 3 is beschreven hoe voorliggend initiatief past binnen de ruimtelijke kaders van de gemeente Uden. Het plan versterkt tevens aan de ruimtelijke kernkwaliteiten uit de Omgevingsvisie.
Daarnaast moet de omgeving betrokken worden bij nieuwe ontwikkelingen. Voor dit initiatief is er gekozen voor een omgevingsdialoog. De resultaten hiervan staan beschreven in paragraaf 8.2. Als laatste is het belangrijk dat de nieuwe ontwikkeling voldoet aan de omgevingsaspecten. Dit is onderzocht en beschreven in hoofdstuk 5 Uitvoeringsaspecten.
Bij het opstellen van dit bestemmingsplan is ook de omgeving betrokken. In het kader van het bestemmingsplan 'Hoge Randweg (ong.), Volkel' hebben reeds gesprekken plaatsgevonden met de omgeving. Daarnaast hebben er in de periode tussen 15 juni tot 25 juni 2019 bijeenkomsten voor de direct omwonenden plaatsgevonden. In de notulen, opgenomen in bijlage 13, is het verslag van de bijeenkomsten en de resultaten van de acties beschreven.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 13 februari 2021 6 weken ter inzage gelegen. Tijdens de terinzagelegging zijn drie zienswijzen binnengekomen. Het ontwerpbestemmingsplan is hierop op twee plaatsen gewijzigd:
De overige zienswijzen hebben niet geleid tot een aanpassing van het bestemmingsplan, zoals weergegeven in de Nota van zienswijzen (bijlage 14).
De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan op 8 juli 2021 formeel gewijzigd vastgesteld. Tijdens deze vaststelling is één wijziging doorgevoerd conform de in bijlage 14 vermelde Nota van zienswijzen.
Na de vaststelling van het bestemmingsplan is beroep ingesteld op het plan met betrekking tot de onduidelijkheid of de kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden wel binnen het grondgebied van de voormalige gemeente Uden heeft plaatsgevonden.
In de uitspraak van 18 januari 2022 (nr. 202107386/2/R2) heeft de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State als voorlopig oordeel te kennen gegeven dat niet inzichtelijk is geworden hoe de bouw van de woningen in het plangebied leidt tot een kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden binnen het grondgebied van de gemeente, zoals uiteengezet in paragraaf 3.8.2 van de Omgevingsvisie.
In dat kader heeft de voorzieningenrechter tevens overwogen:
“Hoewel uit paragraaf 4.3 van de Omgevingsvisie blijkt dat rechtstreekse fysieke verevening
kan plaatsvinden op afstand van het project, neemt dat naar het voorlopig oordeel van de
voorzieningenrechter niet weg dat sprake moet zijn van een kwaliteitsverbetering van de
natuurlijke waarden binnen het grondgebied van de gemeente als gevolg van een nieuwe
ruimtelijke ontwikkeling”.
In voorliggend bestemmingsplan is deze onduidelijkheid hersteld. In paragraaf 4.3.1 is beschreven op welke wijze is voldaan aan de kwaliteitsverbetering van de natuurlijke waarden wel binnen het grondgebied van de voormalige gemeente Uden.
De gemeenteraad heeft op 17 mei 2022 een wijzigingsbesluit genomen ten aanzien van deze aanpassing van het bestemmingsplan.