Plan: | Oudedijk 11-13, Odiliapeel |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1991.BPOudedijk2023-ON01 |
Voorliggend rapport betreft het bestemmingsplan "Oudedijk 11-13, Odiliapeel" van de gemeente Maashorst.
Op de locatie aan de Oudedijk 11-13 zijn thans twee twee-onder-een-kapwoningen gesitueerd. De opdrachtgever is voornemens om deze woningen te slopen en ter plaatse drie levensloopbestendige woningen te realiseren. Twee van deze woningen zullen hierin worden ontsloten op de Koolmeesstraat.
Het initiatief kan niet worden gerealiseerd op basis van het vigerende bestemmingsplan "Odiliapeel 2012", omdat ter plaatse van de bestemming 'Tuin' geen woningbouw is toegestaan en omdat ter plaatse van de bestemming 'Wonen' de juiste bouwaanduiding ontbreekt. De gemeente Uden (thans Maashorst) heeft echter aangegeven medewerking te willen verlenen aan het initiatief door middel van een herziening van het bestemmingsplan.
Voorliggend bestemmingsplan bevat de ruimtelijke onderbouwing en regels voor de realisatie van drie levensloopbestendige woningen.
Onderstaande afbeelding geeft de topografische situatie weer.
TOPOGRAFISCHE SITUATIE
Onderstaande afbeelding geeft de kadastrale situatie weer. Tevens is de plangrens van voorliggend bestemmingsplan ingetekend.
KADASTRALE SITUATIE
De gronden zijn kadastraal bekend gemeente Uden, sectie D, nummers 2550 en 2551. De oppervlakte van het plangebied bedraagt 2.440 m². De gronden zijn in eigendom van de initiatiefnemer.
Ter plaatse van het plangebied vigeert het bestemmingsplan "Odiliapeel 2012", vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 19 december 2013. Onderstaande afbeelding geeft een uitsnede van de vigerende verbeelding. De ligging van het plangebied is aangegeven.
UITSNEDE VERBEELDING VIGEREND BESTEMMINGSPLAN
Ter plaatse van het plangebied gelden de enkelbestemmingen 'Tuin' en 'Wonen'. Deze gronden zijn onder andere bestemd voor:
Tuin | - | tuinen behorende bij de op de aangrenzende gronden staande hoofdgebouwen; |
- | parkeervoorzieningen; | |
- | water, waterbergingen en watergangen; | |
- | de daarbij behorende voorzieningen. | |
Wonen | - | wonen; |
- | de uitoefening van beroepsmatige activiteiten; | |
- | tuinen en erven; | |
- | in- en uitritten; |
Ter plaatse van de bestemming 'Wonen' is een bouwvlak gesitueerd, waarbinnen de bouwaanduidingen 'twee-aaneen' en 'vrijstaand' gelden. Ter plaatse van deze aanduidingen zijn woningen van deze categorieën toegestaan. Daarnaast geldt ter plaatse van het bouwvlak de maatvoeringsaanduiding 'maximum bouwhoogte: 9, maximum goothoogte: 6'. Ter plaatse van deze aanduiding dient aan deze maatvoeringen gehouden te worden. Aan de zuidzijde van het plangebied is teven de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden: 1' opgenomen. Ter plaatse van deze aanduiding mag 1 nieuwe woning worden gerealiseerd.
Tevens kent het plangebied een vijftal, voor dit initiatief van toepassing zijnde, gebiedsaanduidingen (niet weergegeven op de vigerende verbeelding), te weten:
Tot slot bevat het plangebied de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie'. Deze dubbelbestemming verplicht archeologisch onderzoek bij bodemingrepen van bepaalde omvang. Dit staat nader beschreven in hoofdstuk 5.
Conclusie
Voorliggend initiatief betreft de sloop van twee bestaande woningen en de realisatie van drie levensloopbestendige woningen. Dit initiatief is niet mogelijk binnen het vigerende bestemmingsplan, omdat ter plaatse van de bestemming 'Tuin' geen woningbouw is toegestaan en omdat ter plaatse van de bestemming 'Wonen' de juiste bouwaanduiding ontbreekt. Een herziening van het bestemmingsplan is derhalve noodzakelijk.
Dit hoofdstuk geeft een ruimtelijk-functionele analyse van het plangebied. Onderstaande afbeelding geeft de bestaande toestand van de directe omgeving en het plangebied weer.
DIRECTE OMGEVING
De kern Odiliapeel is gelegen in de gemeente Uden. Odiliapeel is ontstaan door ontginningen van de peel in het midden van de 19e eeuw, die in 1908 hebben geresulteerd in een ontginningsnederzetting met een rationele verkavelingsstructuur. Daarvoor stonden verspreid op de heide al enkele schaapskooien. In de huidige stedenbouwkundige structuur van het dorp en omgeving is de regelmatige verkaveling en rationele wegenaanleg nog duidelijk herkenbaar.
Onderhavig plangebied is gelegen aan de westzijde van de kern Odiliapeel aan de Oudedijk. Deze woonstraat betreft de hoofdweg die de kern in oost-westelijke richting doorkruist. Het plangebied wordt aan de zuid-, oost- en noordzijde omgeven door woningbouw. Aan de westzijde wordt het plangebied begrensd door de Koolmeesstraat. Deze straat betreft de grens tussen de kern en het buitengebied. Direct ten westen van deze straat bevindt zich niet-agrarische bedrijvigheid.
Het plangebied bevat in de huidige situatie twee twee-onder-een-kapwoningen, gesitueerd op het noordoostelijk deel van het plangebied. Het overige deel van het plangebied heeft, op een vrijstaand bijgebouw na, geen bebouwing. Dit gedeelte wordt feitelijk gebruikt als tuin.
Er zijn momenteel twee ontsluitingen aanwezig op het perceel, deze bevinden zich aan de Oudedijk en aan de Koolmeesstraat. De Oudedijk betreft, zoals eerder benoemd, een ontsluitingsweg voor de kern Odiliapeel. De verkeersintensiteit is hierdoor relatief hoog.
In de huidige situatie is het plangebied in gebruik als woonperceel. Hierin bevat het perceel één gecombineerde tuin, bestaande uit voornamelijk gras en enkele solitaire bomen. Het plangebied bevat geen oppervlaktewater.
In dit hoofdstuk is de beschrijving van het plan opgenomen. Op onderstaande afbeelding is de nieuwe indicatieve inrichting van het perceel weergegeven.
INDICATIEVE INRICHTINGSSCHETS
Het initiatief op het adres Oudedijk 11-13 bestaat uit de sloop van de thans bestaande twee twee-onder-een-kapwoningen, waarna op hetzelfde perceel drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen worden gerealiseerd. Eén vrijstaande woning wordt ontsloten vanaf de Oudedijk (1) en twee vrijstaande woningen worden ontsloten vanaf de Koolmeesstraat (2+3). Deze bouwmassa's zijn in de context een versterking van enerzijds de entree van Odiliapeel als anderzijds als complementering van het bouwlint.
Met de twee vrijstaande woningen aan de Oudedijk wordt aansluiting gezocht bij de naastliggende percelen en woningen qua afmeting, situering van de bebouwing en de bestaande rooilijn. Hierbij wordt uitgegaan van twee lagen met zadelkap, waarbij de nok parallel aan de wegas wordt gesitueerd.
De woning aan de Koolmeesstraat ligt op enige afstand van de weg, maar niet geheel gelijk met naastgelegen woning en zorgt daarmee voor een overgang in rooilijnen. De woning krijgt ook een dwarskap zoals naastgelegen woning.
De gronden in het oosten van het plangebied, voor de derde woning blijven behouden voor de tuin, waardoor de groene verbinding (erfgrensbeplanting) met de Koolmeesstraat behouden blijft. Hiermee ontstaat een logische afronding van de straat. Onderstaande afbeeldingen laten een indicatieve impressie van de nieuwe situering zien.
![]() |
![]() |
INDICATIEVE IMPRESSIES
De drie nieuwe woningen zullen qua inhoud vergelijkbaar zijn met de direct aangrenzende woningen. Ook wordt aansluiting gezocht bij de bestaande maximale bouwhoogte (9 m) en maximale goothoogte (6 m). Het stedenbouwkundige beeld van de Oudedijk wordt hiermee volmaakt, waarbij de woonstraat wordt afgerond.
Binnen het initiatief worden de drie tuinen individueel ingericht. De brede groenstructuur, op de grens van het plangebied, aan de Koolmeesstraat blijft behouden. Dit wordt juridisch geregeld middels de opname van de bestemming 'Groen'. Bij de positionering van de inritten wordt bewust rekening gehouden met deze groenstructuur. Hierdoor blijven de bestaande bomen behouden. Middels specifieke aanduidingen wordt ter plaatse van bepaalde erfafscheidingen vergunningsvrij bouwwerken en de hoogte en verschijningsvorm van de erfafscheiding gereguleerd. Het planvoornemen omvat geen aanleg van oppervlaktewater.
Het voorliggende initiatief zorgt voor twee extra ontsluitingen op de Koolmeesstraat zoals opgenomen op de inrichtingsschets. Hierbij krijgt iedere woning een individuele uitrit, waarbij de bestaande uitrit gehandhaafd blijft en gaat dienen als oprit voor woning (1). De toevoeging van de extra ontsluitingen past binnen het huidige straatbeeld van de Koolmeesstraat. Verkeerskundig wordt derhalve geen problemen verwacht. Voor de inritten wordt, zoals eerder is toegelicht, rekening gehouden met de bestaande bomen. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de afstand tot het bestaande bushalte.
Het voorzien in voldoende parkeerplaatsen is noodzakelijk voor goed functioneren van het plangebied en voorkomt overlast voor de omgeving. De gemeente Uden heeft hiertoe de gemeentelijke nota 'Parkeernormen Uden 2018'' vastgesteld. Van toepassing zijn de normen in de bebouwde kom. In de bebouwde kom wordt gerekend met een minimale norm van 2,0 parkeerplaatsen per vrijstaande eengezinswoning (vanaf circa 80 m²). In de onderstaande tabel is de berekening van de parkeerkencijfers uiteengezet.
Onderdeel | Parkeerkencijfers | Aantal | Totaal |
Koop, vrijstaand | 2,0 per woning | 3 woningen | 6,0 |
Totaal | 6,0 |
Op basis van bovenstaande tabel kan worden gesteld dat in de nieuwe situatie ten minste 2 parkeerplaatsen per woning op eigen terrein nodig zijn, omdat straatparkeren niet is toegestaan. Dit kan op eigen terrein worden gerealiseerd. Alle drie de woningen hebben een zeer lange oprit waarop meerdere auto's geparkeerd kunnen worden, zie inrichtingsschets. Hiermee wordt voldaan aan de gestelde normen
De realisatie van drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen heeft invloed op de verkeersgeneratie. De digitale publicatie "CROW publicatie 317 (kencijfers parkeren en verkeersgeneratie)'' bevat kencijfers voor de verkeersgeneratie van diverse functies. De gemeente Uden wordt aangeduid als matig stedelijk gebied, waarin de locatie van het plangebied binnen de gemeente Uden de rest bebouwde kom behoort.
In de nieuwe situatie worden binnen het plangebied drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen gerealiseerd. De woningen vallen, om de verkeersgeneratie te bepalen, onder het onderdeel koop, vrijstaand. In de onderstaande tabel is de berekening van de verkeersaantrekkende werking uiteengezet.
Onderdeel | Verkeersgeneratie | Aantal | Totaal |
Koop, vrijstaand | 7,8 - 8,6 per woning | 3 woningen | 23,4 - 25,8 |
Totaal | 23,4 - 25,8 |
Op basis van bovenstaande tabel kan worden gesteld dat de nieuwe woningen, in een worst-case scenario, zorgen voor 26 verkeersbewegingen per etmaal.
Conclusie
De verkeersaantrekkende werking van dit initiatief bedraagt, in een worst-case scenario, 26 verkeersbewegingen per etmaal. Omdat de Oudedijk ingericht is als ontsluitingsweg zal dit relatief lage aantal extra verkeersbewegingen geen problemen opleveren voor de verkeersafwikkeling van onderhavig plan op de Oudedijk, Koolmeesstraat en omliggende wegen.
Een duurzame en gezonde leefomgeving is belangrijk voor het goed functioneren van mens en natuur. Bij ruimtelijke ontwikkelingen is het van belang te werken aan instandhouding of verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en moet schade en overlast voorkomen worden. Daarbij moet rekening worden gehouden met toekomstige veranderingen, verwachtingen en onzekerheden; denk daarbij aan klimaatveranderingen, technologische doorbraken en politieke onzekerheid. Goede stedenbouwkundige plannen en bouwplannen geven hieraan een passende invulling. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in energietransitie en klimaatbestendigheid.
Nederland heeft de ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn en om de uitstoot van CO2 drastisch te verminderen. Om dit te kunnen realiseren zijn grote en kleine veranderingen nodig: de energietransitie. De omschakeling van het gebruik van fossiele brandstoffen naar meer duurzame vormen van energie is de grootste omslag, maar we zullen er ook bewust van moeten zijn dat we anders moeten gaan kijken naar ons energieverbruik. De energietransitie heeft ook een ruimtelijke inslag: het bestaand stedelijk gebied en buitengebied moeten (steden)bouwkundig worden aangepast en nieuwe ontwikkelingen worden toekomstbestendig ontwikkeld.
Onderhavig plan draagt op de volgende wijzen bij aan de energietransitie:
Klimaatverandering is merkbaar en heeft steeds meer een effect op ons dagelijks leven. De zomers worden langer, heter en droger, en áls er regen valt dan komt die vaak in grote hoeveelheden. De winters worden warmer en natter. Dit heeft effect op het woon- en leefklimaat door hittestress, periodes van droogte en een verandering van de biodiversiteit. Door met het stedenbouwkundig plan en bouwplan rekening te houden met het veranderende klimaat, kan overlast worden voorkomen en is er sprake van een klimaatbestendige ontwikkeling.
Onderhavig plan voorziet hier op de volgende wijze in:
In dit hoofdstuk wordt het plan getoetst aan het relevante vigerende beleid. Achtereenvolgens komt aan de orde het beleid op:
Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft het Rijk de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) vastgesteld als opvolger van de SVIR. In dit strategisch beleidsdocument schetst de overheid een duurzaam perspectief voor de leefomgeving. Nederland staat de komende jaren voor grote opgaven: de bouw van 1 miljoen nieuwe woningen, duurzame energie opwekken, klimaatverandering, ende overgang naar een circulaire economie vragen meer ruimte dan er beschikbaar is. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt om Nederland ook voor toekomstige generaties veilig, gezond en welvarend te houden. In dit licht zijn de NOVI de nationale belangen opnieuw gedefinieerd:
Analyse
Het voorgenomen initiatief is in lijn met de Omgevingsvisie en geeft invulling aan het realiseren van een goede leefomgevingskwaliteit en het waarborgen en bevorderen van een gezonde en veilige fysieke leefomgeving. Bij de planvorming wordt rekening gehouden met de diverse milieuaspecten, landschap, water, natuur en cultuurhistorie, geheel in lijn met de NOVI.
Conclusie
Het initiatief voldoet aan de 'Nationale Omgevingsvisie (NOVI)'
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) geeft een integraal kader voor het ruimtelijk beleid en mobiliteitsbeleid op rijksniveau, en is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties. In de SVIR worden de ambities van het Rijk tot 2040 geschetst, alsmede doelen, belangen en opgaven tot 2028. In de SVIR kiest het Rijk voor minder nationale belangen en eenvoudiger regelgeving. De reeds ingezette trend om aan de provincies en gemeenten ruimte te laten inzake de ruimtelijke ontwikkelingen wordt versterkt in de SVIR.
De SVIR bevat 13 nationale belangen die worden beschermd middels het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening. Het gaat onder meer om militaire objecten en terreinen, de grote rivieren en het Natuurnetwerk Nederland. Voor onderhavig plan is het belang ''Militaire terreinen en objecten'' aan de orde. Dit belang is beschermd middels het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (zie paragraaf 4.1.3). Als aan dat besluit wordt voldaan, wordt tevens aan de SVIR voldaan.
De in de SVIR opgenomen nationale belangen krijgen een wettelijke grondslag in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro).
De werking van het Barro is naar plaats beperkt. Het plangebied ligt op minder dan 15 km van het militaire vliegveld Volkel. Derhalve gelden bepaalde hoogtebeperkingen. In paragraaf 5.4 vindt hiervan een nadere uitwerking plaats. Daaruit wordt geconcludeerd dat het bouwplan ruim onder de maximaal toegestane hoogte blijft. Het project vormt daardoor geen belemmering voor het nationale belang "Militaire terreinen en objecten".
Conclusie
Het project vormt geen belemmering voor de nationale belangen die middels het Barro beschermd zijn.
Met het doel de ruimte zorgvuldig en duurzaam te gebruiken, is de Ladder voor Duurzame Verstedelijking opgesteld. Deze is verankerd in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (versie 1 juli 2017). Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen moet worden aangetoond dat deze voorzien in een behoefte, en moet - in geval van de ontwikkeling buiten bestaand stedelijk gebied plaatsvindt - een motivering worden opgenomen waarom niet binnen het bestaand stedelijk gebied in die behoefte kan worden voorzien.
Onderhavig initiatief voorziet in de realisatie van drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen. Binnen het plangebied zijn reeds 2 woningen aanwezig en is 1 woning middels de aanduiding 'maximaal aantal wooneenheden' ook rechtstreeks toegestaan. Er worden planologisch dan ook geen woningen toegevoegd. Daarnaast worden projecten die minder dan twaalf woningen bevatten op basis van jurisprudentie niet als stedelijke ontwikkeling gezien. Een nadere toetsing aan de ladder voor duurzame verstedelijking is derhalve niet nodig.
Conclusie
Het initiatief voldoet aan het Besluit ruimtelijke ordening voor wat betreft het aspect Ladder voor Duurzame Verstedelijking.
Het provinciale ruimtelijk beleid is vastgelegd in de nota's:
Het plan wordt aan deze nota's getoetst.
In voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft de provincie de Omgevingsvisie Noord-Brabant vastgesteld (14 december 2018). Deze omgevingsvisie bevat de visie van het provinciale bestuur op de Brabantse leefomgeving van de toekomst (2050). Naar de uitgangspunten van de Omgevingswet zijn daarbij geen routes naar de gestelde doelen vastgelegd, omdat daarmee een beter samenspel en draagvlak kunnen ontstaan. De Omgevingsvisie zal onder meer de Structuurvisie Ruimtelijke Ordening gaan vervangen.
De Omgevingsvisie kent één basisopgave: "werken aan veiligheid, gezondheid en omgevingskwaliteit". Elke ruimtelijke ontwikkeling moet - ongeacht de omvang - hieraan bijdragen. In vier hoofdopgaven worden nadere accenten gelegd:
Analyse
Onderhavig plan betreft de realisatie van drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen. Deze relatief kleinschalige ontwikkeling draagt op de volgende wijze bij aan de 'grote' hoofdopgaven.
ad 1. | De energietransitie houdt enerzijds in het verminderen van het energieverbruik en anderzijds de verduurzaming van de energie. De nieuwe woningen binnen het plangebied zullen minstens aan de in het Bouwbesluit en het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid opgenomen energieprestatie-eisen moeten voldoen. Nadere uitwerking hiervan zal plaatsvinden in het kader van het bouwplan voor de woningen. Daar komt dan ook de verduurzaming van de energie aan bod, bijvoorbeeld door het aanleggen van een eigen energievoorziening en de mogelijkheid tot nul-op-de-meter woningen. |
ad 2. | Eén van de onderdelen van een klimaatproof Brabant is het zorgen voor een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting. Onderhavig plan wordt gerealiseerd op een plek die hoog en droog genoeg is. Door infiltratie van het hemelwater ter plaatse wordt voorkomen dat er een versnelde afvoer plaatsvindt. Het ontwerp van de woningen en de inrichting van de woonpercelen kunnen voorts een bijdrage leveren aan de klimaatadaptatie. Dit wordt in het bouwplan nader uitgewerkt. |
ad 3. | Een duurzame verstedelijking draagt bij aan het komen tot een slimme netwerkstad. Uitbreiding van het bestaand stedelijk gebied is alleen wenselijk vanuit kwalitatieve overwegingen en bij een concrete marktvraag. De drie woningen worden gerealiseerd binnen het bestaand stedelijke gebied van de gemeente Uden. Hierdoor is een uitbreiding van het bestaand stedelijk gebied niet aan de orde. |
ad 4. | Onderdeel van een concurrerende en duurzame economie is het voorzien in een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Door een zorgvuldige inpassing van de woningen wordt een bijdrage geleverd aan de leefomgeving en daarmee aan het vestigingsklimaat. |
Conclusie
Het plan geeft invulling aan bij de opgaven van de Omgevingsvisie Noord-Brabant.
Op 25 oktober 2019 hebben de Provinciale Staten de Interim Omgevingsverordening (IOV) vastgesteld. De laatste geconsolideerde versie van de IOV dateert van 1 augustus 2023. De IOV bevat de provinciale regels en randvoorwaarden met een bindende werking over de fysieke leefomgeving. Deze vloeien voort uit de in de Omgevingsvisie genoemde doelen. De Interim Omgevingsverordening is opgesteld in lijn met de Omgevingswet die naar verwachting op 1 januari 2024 in werking zal treden.
De Interim omgevingsverordening (IOV) heeft een opbouw naar de verschillende doelgroepen. Voor onderhavig plan zijn in beginsel uitsluitend de in hoofdstuk 3 opgenomen "Instructieregels aan gemeenten" aan de orde. De afdelingen in dat hoofdstuk zijn als volgt te onderscheiden (waarbij de volgorde is omgekeerd ten behoeve van vergroting van de toepasbaarheid):
Het plangebied is onderdeel van het stedelijke gebied. In beginsel zijn daar conform artikel 3.42 IOV woningen toegestaan, mits voldaan wordt aan de genoemde voorwaarden. Hieronder is dit artikel overgenomen en wordt aan de voorwaarden getoetst.
Artikel 3.42 - duurzame stedelijke ontwikkeling
Lid 1
Een bestemmingsplan dat voorziet in de ontwikkeling van een locatie voor wonen, werken of voorzieningen ligt binnen Stedelijk gebied en bevat een onderbouwing dat:
Lid 2
Een duurzame stedelijke ontwikkeling voor wonen, werken of voorzieningen:
Ter plaatse van het plangebied geldt het gebiedskenmerk 'Stalderingsgebied'. Het artikel 3.52 IOV stelt regels aangaande de ontwikkeling van veehouderijen. Onderhavig plan omvat geen veehouderijen. Er hoeft derhalve geen nadere toetsing plaats te vinden.
Om te komen tot een goede omgevingskwaliteit moet rekening gehouden worden met zorgvuldig ruimtegebruik, de waarden in het gebied (toepassing lagenbenadering) en meerwaardecreatie.
Er is sprake van een zorgvuldig ruimtegebruik, omdat de thans bestaande woningen wordt gesloopt en ter plaatse drie nieuwe, vrijstaande woningen worden gerealiseerd binnen het bestaand stedelijke gebied van Odiliapeel. Hiermee ontstaat een logische afronding van de straat.
De situering van de woningen sluit aan bij de verkavelingsstructuur in directe omgeving. Er wordt zowel aansluiting gezocht bij de omliggende percelen en woningen qua afmeting en inhoud van de bebouwing.
Het planvoornemen leidt niet tot de toevoeging van extra woningen binnen de kern Odiliapeel. De geprojecteerde woningen sluiten aan bij de doelstellingen geformuleerd in de woonvisie (paragraaf 4.3.2). Er is daarmee tevens een waardecreatie in het algemeen belang.
Het plan past binnen het beleid van de Interim Omgevingsverordening.
Op 17 december 2015 heeft de gemeenteraad de Omgevingsvisie Uden 2015 vastgesteld. In de Omgevingsvisie zijn lange-termijn-doelstellingen voor de fysieke leefomgeving vastgelegd en is aangegeven hoe deze te bereiken zijn. De Omgevingsvisie gaat niet alleen over wat de gemeente gaat doen (of nalaten) om de doelstellingen te bereiken, maar ook om de vraag hoe initiatiefnemers en hun initiatieven kunnen bijdragen aan de doelstellingen.
De kernkwaliteiten van Uden en de trends en ontwikkelingen leiden tot het volgende hoofddoel, dat de gemeente nastreeft: een toekomstbestendig Uden: een goed woon- en leefklimaat voor nu en in de toekomst. Deze toekomstbestendigheid komt anders tot stand dan in het verleden.
Uitbreiding en groei maken plaats voor transformatie en hergebruik. Het ‘kapitaal’ moet gezocht worden in de kwaliteiten en potenties van Uden en in initiatieven van burgers en ondernemers.
UITSNEDE PLANKAART STRUCTUURVISIE
Het plangebied is op deze visiekaart aangewezen als 'Volkel en Odiliapeel'. De algemene beleidskoers voor deze gebieden is als volgt beschreven:
Daarnaast zet de gemeente zich in om bij initiatieven in de woningvoorraad verduurzaming nadrukkelijk een rol te laten spelen.
Analyse
Voorliggend plan betreft de realisatie van drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen binnen 'Volkel en Odiliapeel'. Conform de 'Omgevingsvisie Uden 2015' wordt ingezet op behoud en identiteit van het dorpskarakter, waarbij duurzaamheid (levensloopbestendig) een belangrijke pijler is in dit plan.
Conclusie
Het plan past binnen het beleid van de 'Omgevingsvisie Uden 2015'.
Het woonbeleid van de gemeente Uden is op 25 juni 2020 middels de 'Woonvisie 2020-2025' vastgesteld. In de woonvisie legt de gemeente de focus op een viertal ambities, te weten:
Analyse
Gelet op de schaal van deze ontwikkeling doen er zich geen kansen voor om een grote bijdrage aan de ambities van de gemeente te kunnen leveren. Wel doet zich de kans voor om met de ontwikkeling de woningvoorraad kwantitatief en kwalitatief te verbeteren.
Ook kwantitatief past het plan. In september 2020 heeft de Provincie Noord-Brabant de bevolkings- en woningbehoefteprognose geactualiseerd. Op grond van deze prognose dient de gemeente Maashorst in de periode tot 2030 netto (dus rekening houdend met sloop ca. 2.475 woningen aan de woningvoorraad toevoegen. Deze Brabantse prognose geldt als belangrijk richtinggevend (kwantitatief) kader, waarlangs de regionale en gemeentelijke woningbouwontwikkelingen worden gemonitord.
Op 1 januari 2022 kent de gemeente Maashorst een totale plancapaciteit van 3144 woningen (harde én zachte plancapaciteit), waarvan circa 30% harde plancapaciteit. In 2020 en 2021 zijn 391 woningen in aanbouw genomen. Onderhavige locatie is opgenomen in het woningbouwprogramma en past daarmee kwantitatief.
Conclusie
Het plan past binnen het beleid van de 'Woonvisie 2020-2025'.
In dit hoofdstuk worden de uitvoeringsaspecten beschreven. Achtereenvolgens komen aan de orde:
Conform het bepaalde in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening moet een toetsing plaatsvinden van de voorgenomen ontwikkelingen aan de relevante milieuaspecten, teneinde het toekomstige gebruik af te stemmen op de omgeving. In deze paragraaf worden de milieuaspecten afzonderlijk beschreven.
Uitgangspunt is dat de bodemkwaliteit geen onaanvaardbaar risico oplevert voor de gebruikers van de bodem. Bij een ruimtelijke ontwikkeling moet worden beoordeeld of de bodemkwaliteit past bij deze nieuwe functie.
Om de huidige bodemkwaliteit inzichtelijk te maken heeft Amitec BV uit Uden een verkennend bodem- en asbestonderzoek uitgevoerd: rapport "Verkennend en asbest in bodemonderzoek (NEN 5740, incl. NEN 5707); Project: Oudedijk 11 te Odiliapeel" (12 november 2020, 20.736-NEN.01). Het onderzoeksrapport is bijgevoegd als bijlage 1.
Amitec BV concludeert dat:
De woning en de grote schuur dateren uit 1910 en zijn daardoor verdacht op aanwezigheid van asbest. Nadat de gebouwen zijn gesloopt moet een verkennend bodemonderzoek (NEN 5740) van de bovengrond (bovenste halve meter) ter plaatse van de voormalige gebouwen plaatsvinden. Om dit juridisch te borgen is in de regels behorende bij dit bestemmingsplan een voorwaardelijke verplichting opgenomen (artikel 5.3.4).
Het aspect bodemkwaliteit vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Om te voorkomen dat als gevolg van het plan voorzienbare hinder en gevaar door milieubelastende activiteiten optreden moet worden getoetst of:
Basis voor deze toetsing vormt de handreiking "Bedrijven en milieuzonering" (VNG, Den Haag, 2009), waarin richtafstanden zijn opgenomen voor diverse bedrijfstypen.
Omgevingstype
Het omgevingstype van voorliggend plangebied is een gemengd gebied. In de omgeving is sprake van matige tot sterke functiemenging. Direct naast woningen komen andere functies voor zoals bedrijvigheid
Invloed plan op de omgeving
Het plan betreft woningbouw. Er is derhalve geen sprake van milieutechnische uitstraling op de omgeving.
Invloed omliggende inrichtingen op plan
Hieronder staat een overzicht van de bedrijven in de directe omgeving, de SBI-code, de milieucategorie en de bijbehorende richtafstand, alsmede de werkelijke afstand tot het dichtstbijzijnde milieugevoelige object binnen het plangebied.
bedrijf | SBI-code | categorie | richtafstand | werkelijke afstand |
Koolmeesstraat 1a: transportbedrijf | 494 | 3.2 | 50 m | 20 m |
Koolmeesstraat 2: manege | 931 | 3.1 | 30 m | 92 m |
Oudedijk 6: tankstation | 473.2 | 3.1 | 30 m | 45 m |
Oudedijk 6g: mogelijkheid tot cat. 3.1 | - | 3.1 | 30 m | 30 m |
Oudedijk 7: autoverkoopbedrijf | 451 | 2 | 10 m | 100 m |
De milieugevoelige objecten van het plan liggen binnen de richtafstand van één bedrijf (Koolmeesstraat 1a). Om het aspect 'bedrijven en milieuzonering' inzichtelijk te maken heeft Kragten een akoestisch onderzoek industrielawaai uitgevoerd, rapport: ''Akoestisch onderzoek industrielawaai, Oudedijk 11-13 te Odiliapeel'' (4 april 2022, 20220404-VKL046-RAP-AKO-IL-0.1). Het onderzoeksrapport is bijgevoegd als bijlage 2.
Kragten concludeert dat:
Naast de hierboven beschreven motivering aangaand het aspect 'invloed omliggende inrichtingen op het plan' is voorliggende locatie gelegen binnen de aanduiding 'geluidzone - industrie 50 db(a)'. In paragraaf 5.4.3 zal dit aspect nader worden toegelicht.
Het aspect bedrijven en milieuzonering vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Bij het mogelijk maken van nieuwe gevoelige functies is het aspect externe veiligheid van belang. Dit heeft betrekking op inrichtingen, buisleidingen en transportroutes waar een ongeval met gevaarlijke stoffen kan plaatsvinden, met fatale gevolgen voor personen die geen directe relatie hebben tot de risicovolle activiteit.
Het kader voor het beoordelen van externe veiligheid bestaat met name uit:
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt daarnaast getoetst aan de van toepassing zijnde veiligheidsafstanden uit onder meer het Activiteitenbesluit en het Besluiten algemene regels ruimtelijke ordening.
Kernbegrippen
In het beoordelingskader staan twee kernbegrippen centraal:
Verantwoordingsplicht groepsrisico
Met het invullen van de verantwoordingsplicht wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre eventuele externe veiligheidsrisico's in het plangebied worden geaccepteerd en welke maatregelen getroffen zijn om het risico zoveel mogelijk te beperken. Het invullen van de verantwoordingsplicht is een taak van het bevoegd gezag (veelal de gemeente), waardoor het externe veiligheidsaspect wordt meegewogen bij het maken van ruimtelijke keuzes. Deze verantwoording is kwalitatief en bevat verschillende onderdelen die aan bod kunnen of moeten komen. In onderstaand overzicht (volgend uit de Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico) zijn de onderdelen van de verantwoording nader uitgewerkt en toegelicht.
Bron | Wanneer en opzet verantwoording groepsrisico |
Inrichtingen (Bevi) | Altijd wanneer er binnen een invloedsgebied een ruimtelijk besluit wordt genomen. |
Buisleidingen (Bevb) | Altijd wanneer er binnen een invloedsgebied een ruimtelijk besluit wordt genomen. Er kan echter worden volstaan met een beperkte verantwoording wanneer: 1) het groepsrisico lager is dan 0,1 keer de oriëntatiewaarde, of 2) de toename minder is dan 10% en de oriënterende waarde niet wordt overschreden, of 3) personen zich buiten de 100% letaliteitgrens bevinden. Bij een beperkte verantwoording hoeven alleen zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid beschouwd te worden. |
Transportroutes (Bevt) | Altijd wanneer er binnen een invloedsgebied een ruimtelijk besluit wordt genomen. Er kan echter worden volstaan met een beperkte verantwoording wanneer: 1) het groepsrisico lager is dan 0,1 keer de oriëntatiewaarde, of 2) de toename minder is dan 10% en de oriënterende waarde niet wordt overschreden, of 3) personen zich buiten de 200 meter-zone bevinden. Bij een beperkte verantwoording hoeven alleen zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid beschouwd te worden. |
Door het uitwerken van de verantwoordingsplicht neemt het bevoegd gezag de verantwoordelijkheid voor het 'restrisico' dat overblijft nadat benodigde de veiligheidsverhogende maatregelen genomen zijn.
De Risicokaart Nederland geeft een overzicht van de ligging van risicovolle activiteiten ten opzichte van het plangebied. Onderstaande afbeelding geeft een uitsnede van de Risicokaart.
UITSNEDE RISICOKAART NEDERLAND
Om het aspect 'externe veiligheid' te waarborgen heeft Kragten een verantwoording hoogte groepsrisico opgesteld, rapport: ''Verantwoording hoogte groepsrisico; Oudedijk 11-13 te Odiliapeel'' (30 oktober 2023, 20231030-VKL046-NOT-VGR 2.0). Dit rapport is bijgevoegd als bijlage 3. Tevens is in dit rapport het advies van de veiligheidsregio opgenomen.
Hieronder is de uitwerking van de verantwoordingsplicht overgenomen:
''Met het invullen van de verantwoordingsplicht wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre externe veiligheidsrisico's in het plangebied worden geaccepteerd en welke maatregelen zijn getroffen om het risico zoveel mogelijk te beperken. Het invullen van de verantwoordingsplicht is een taak van het bevoegd gezag. Door de verantwoordingsplicht worden gemeenten verplicht het externe veiligheidsaspect mee te laten wegen bij het maken van ruimtelijke keuzes. Deze verantwoording is kwalitatief en bevat verschillende onderdelen die aan bod kunnen of moeten komen.
Het Besluit externe veiligheid transportroutes (Bevt) geeft de regionale brandweer/Veiligheidsregio een wettelijke adviestaak bij het invullen van de verantwoordingsplicht. Het advies van de regionale brandweer/Veiligheidsregio gaat vooral over het groepsrisico en mogelijkheden om een ramp of zwaar ongeval te voorkomen of de omvang ervan te beperken en de zelfredzaamheid van personen te vergroten. Het advies van de brandweer Brabant Noord is aan deze verantwoording toegevoegd. Aangezien het personenaantal afneemt als gevolg van de planvorming, heeft de brandweer geen aanvullende maatregelen geadviseerd.
De verantwoording van het groepsrisico heeft betrekking op de in hoofdstuk 2 beschreven relevante risicobron.
Bevt - Water-, weg- en spoorwegtransport
Het Bevt geeft de regionale brandweer/Veiligheidsregio een wettelijke adviestaak bij het invullen van de verantwoordingsplicht. De adviestaak omvat de mogelijkheden om een ramp of zwaar ongeval te voorkomen of de omgang ervan te beperken en de zelfredzaamheid van personen te vergroten. Voor zover mogelijk wordt in dit hoofdstuk invulling gegeven aan de verantwoordingsplicht. De aanvullende adviezen van de regionale brandweer/Veiligheidsregio dient de gemeente Uden mee te wegen in haar besluitvorming.
In artikel 7 en 8 van het Bevt is opgenomen wanneer sprake is van het verantwoorden van het groepsrisico. In onderhavige situatie is sprake van een beperkte verantwoordingsplicht waarbij de verantwoording dient in te gaan op de volgende onderdelen:
Als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, dient binnen de planlocatie rekening te worden gehouden met een BLEVE scenario.
BLEVE scenario
BLEVE is een afkorting voor “Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion” (kokende vloeistof-gasexpansie-explosie). Er bestaat een koude en een warme BLEVE. Bij een koude BLEVE explodeert de tank meteen. Bij een warme BLEVE explodeert de tank als gevolg van een brandhaard.
Bestrijdbaarheid/beheersbaarheid
De beheersbaarheid is afhankelijk van de inzetbaarheid van hulpverleningsdiensten. De brandweer moet in staat zijn om haar taken goed uit te kunnen voeren om daarmee verdere escalatie van een incident te voorkomen. Hierbij kan gedacht worden aan het voldoende/adequaat aanwezig zijn van aanvalswegen en bluswatervoorzieningen, maar ook de brandweerzorgnorm wordt hier onder geschaard. Hierbij hanteert de brandweer richtlijnen zoals beschreven in de publicatie “Handleiding bluswatervoorziening en bereikbaarheid” van brandweer Nederland.
Uit bovengenoemde handleiding volgt het advies dat het plangebied goed bereikbaar moet zijn voor de hulpverleningsdiensten via twee van elkaar onafhankelijke aanvalswegen, waardoor in geval van calamiteiten het plangebied bereikbaar is.
Zorgnorm
De brandweerzorgnorm is een aanbevolen opkomsttijd die afhankelijk is van het soort object en de risico's voor de aanwezige personen. De opkomsttijd bestaat uit een optelsom van de uitruktijd en de aanrijdtijd. De uitruktijd betreft de tijd die men heeft vanaf het alarmeren totdat men gereed is om te vertrekken naar het plaats van het incident. De uitruktijd voor een beroepskorps ligt lager dan die van een vrijwillig korps, omdat de beroepsmedewerkers zich in de directe nabijheid van de kazerne bevinden.
Bestrijdbaarheid BLEVE scenario
Een koude BLEVE is niet te bestrijden omdat de tankwagen meteen explodeert. Gezien de snelle ontwikkeltijd zijn er geen mogelijkheden voor bronbestrijding en primaire effectbestrijding. De effectbestrijding zal daarom gericht zijn op het bestrijden van secundaire branden.
Voor het voorkomen van een warme BLEVE dient een aangestraalde tankwagen tijdig te worden gekoeld en de brandhaard te worden geblust.
Zelfredzaamheid
Zelfredzaamheid is het zichzelf kunnen onttrekken aan een dreigend gevaar, zonder daadwerkelijke hulp van hulpverleningsdiensten. De mogelijkheden voor zelfredzaamheid bestaan globaal uit schuilen en ontvluchten.
Mobiliteit van de aanwezigen
Binnen het plangebied worden geen functies voorzien die specifiek bedoeld zijn voor minder zelfredzame personen. Het plan betreft de sloop van 4 woningen en de realisatie van 3 woningen. Indien minder zelfredzame personen aanwezig zijn, wordt er van uitgegaan dat zij met behulp van valide personen in veiligheid kunnen worden gebracht.
Mogelijkheden voor ontvluchting/schuilen
Bij incidenten zal een afweging gemaakt moeten worden tussen schuilen of vluchten.
Binnen het invloedsgebied van een BLEVE-scenario is vluchten het uitgangspunt waarbij gerealiseerd dient te worden dat indien daadwerkelijk een BLEVE dreigt, de vluchttijd bijzonder kort is. Feit blijft dat in geval van een calamiteit een vroegtijdige alarmering van levensbelang is om ervoor te zorgen dat de aanwezigen veilig kunnen vluchten. De mogelijkheden om te kunnen vluchten nemen toe door (nood)uitgangen en vluchtroutes zoveel mogelijk loodrecht van de risicobron af te richten. Op die manier worden vluchtende personen afgeschermd door het gebouw zelf. Vluchtroutes dienen duidelijk te worden aangeduid. Ook kan een optimalisatie van de ontvluchting plaatsvinden door de (nood)uitgangen op zo groot mogelijke afstand van de risicobronnen te projecteren. Dit dient in de verdere planuitwerking meegenomen te worden.
Risicocommunicatie
In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat de zelfredzaamheid kan worden verbeterd door maatregelen zoals een waarschuwings- en alarmeringssysteem en risicocommunicatie (hoe te handelen bij een incident, gebaseerd op het eerder genoemde scenario). In geval van een calamiteit is het van levensbelang dat de aanwezigen tijdig gewaarschuwd worden.
De invulling van de risicocommunicatie dient conform de Wet veiligheidsregio's door het bestuur van de Veiligheidsregio's uitgevoerd te worden. De Veiligheidsregio ondersteunt en adviseert de gemeenten hierin in voorbereiding op een alarmering bij rampen.
Bovengenoemde punten ten aanzien van bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid dient de gemeente Maashorst mee te wegen in haar besluitvorming.''
Het aspect externe veiligheid vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Bij ruimtelijke ontwikkelingen nabij agrarische bedrijven is het aspect geurhinder van belang. Er moet worden aangetoond dat het plan geen belemmering vormt voor agrarische bedrijven en dat sprake is van een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van het plan.
Het initiatief omvat nieuwe geurgevoelige objecten. Voor (mogelijke) geurhinder door veehouderijen wordt een afstand van 2 kilometer aangehouden als grens waarop veehouderijen invloed kunnen hebben op geurgevoelige objecten. Binnen 2 kilometer van het plangebied liggen meerdere veehouderijen met een geuremissie.
Het woon- en leefklimaat dient voor het initiatief, waarbij geurgevoelige objecten worden gerealiseerd, acceptabel te zijn. Uit onderstaande afbeelding (bron: https://odzob.nl/kaarten-agrarisch) volgt dat het woon- en leefklimaat acceptabel is.
UITSNEDE GEURKAART
Daarnaast is het projectgebied gelegen in de bebouwde kom en zijn er meerdere geurgevoelige objecten gelegen tussen het projectgebied en de veehouderijen in de omgeving. Deze (andere) geurgevoelige objecten zijn daarmee maatgevend om te bepalen of veehouderijen gehinderd worden in hun bedrijfsvoering. Het initiatief vormt dus geen belemmering voor de veehouderijen in de omgeving. Het uitvoeren van een geuronderzoek wordt niet noodzakelijk geacht.
Het aspect geurhinder veehouderijen vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Ruimtelijke ontwikkelingen moeten voldoen aan de regelgeving inzake geluidhinder. In de Wet geluidhinder (Wgh) wordt onderscheid gemaakt in verkeerslawaai en industrielawaai. In de Wgh zijn normen voor maximaal toelaatbare geluidsbelasting op (de gevels van) geluidgevoelige objecten vastgelegd.
Het plan omvat nieuwe geluidgevoelige objecten.
Verkeerslawaai
Het plangebied ligt binnen de onderzoekszone van de Koolmeesstraat. Om de gevelbelasting van de nieuwe woningen inzichtelijk te maken heeft Econsultancy uit Boxmeer een akoestisch onderzoek uitgevoerd: rapport "Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Oudedijk 11-13 te Odiliapeel" (4 oktober 2023, 13402.004). Het onderzoeksrapport is als bijlage 4 bijgevoegd.
Econsultancy concludeert als gevolg van het niet-gezoneerde deel van de Oudedijk is een geluidsbelasting van meer dan 48 dB berekend. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is een maatregelenonderzoek uitgevoerd. Het treffen van bronen overdrachtsmaatregelen is niet doelmatig. Het plan wordt als inpasbaar geacht, gezien alle woningen beschikken over geluidluwe gevels en de berekende geluidsbelastingen lager is dan 63 dB liggen.
Geluidsgevoelige objecten mogen pas in gebruik worden genomen ten behoeve van het wonen, indien voor wat betreft de geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructie van de geluidbelaste gevels wordt voldaan aan een binnenwaarde in de achterliggende geluidgevoelige vertrekken van maximaal 33 dB, waarbij voor de geluidbelasting de gecumuleerde geluidbelasting (Lcum) aangehouden dient te worden. Bij de aanvraag tot omgevingsvergunning moet een onderzoek naar de geluidwering van de gevels uitgevoerd zijn.
Industrielawaai
Het plangebied ligt binnen de aanduiding 'Geluidzone – industrie 50 dB(A)'. In paragraaf 5.4.3 wordt dit aspect nader toegelicht.
Cumulatie
Aangezien er geen sprake is van een samenloop van verschillende geluidsbronnen op basis van art. 110f Wgh (enkel vanwege de ligging binnen de 'geluidzone-industrie 50 dB(A)' is sprake van een aan te vragen hogere waarde), behoeft formeel de gecumuleerde geluidsbelasting niet vastgesteld te worden volgens hoofdstuk 2 van Bijlage I behorende bij de artikelen 1.2 en 1.4 van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012.
Desondanks is in het kader van de beoordeling van het woon- en leefklimaat de gecumuleerde geluidsbelasting bepaald voor alle beschouwde geluidbronnen (wegverkeer, industrielawaai en luchtvaartlawaai). Hierbij is uitgegaan van de berekende geluidbelastingen vanwege wegverkeer (bijlage 4), vanwege industrielawaai - 'bedrijven en milieuzonering' (bijlage 2), de maximale geluidbelastingen vanwege industrielawaai – 'grondgebonden geluid militair vliegveld Volkel' (55 dB(A)) en vanwege luchtvaartlawaai (45 Ke).
Uit de berekening, bijgevoeg als bijlage 5, volgt dat het cumulerende geluidsbelasting maximaal 63 dB bedraagt ter plaatse van de noordgevel van de woning aan de Oudedijk 60 en 63 dB ter plaatse van de noordgevel van de woningen aan de Koolmeesstraat. De gecumuleerde geluidbelasting dient aangehouden te worden voor het bepalen van de benodigde de geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructie van de geluidbelaste gevels in het kader van een binnenwaarde in de achterliggende geluidgevoelige vertrekken van maximaal 33 dB.
Het aspect geluid vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Om personen tegen de gevolgen van luchtverontreiniging te beschermen zijn in de Wet milieubeheer normen opgenomen voor bepaalde stoffen. Bij de beoordeling van het aspect luchtkwaliteit moet enerzijds aangetoond worden dat een ruimtelijke ontwikkeling niet leidt tot een (significante) overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen en anderzijds dat ter plaatse van het plangebied sprake is van een goed woon- en leefklimaat.
Effecten plan op luchtkwaliteit
In de "Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)" zijn categorieën van gevallen genoemd die niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie van fijnstof in de buitenlucht. Zo is een project met maximaal 1.500 woningen (netto) bij minimaal 1 ontsluitingsweg één van de genoemde gevallen. Onderhavig plan omvat de realisatie van drie vrijstaande levensloopbestendige woningen en betreft daarmee een project dat niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentratie van fijnstof in de buitenlucht. Er is geen nader onderzoek nodig.
Goed woon- en leefklimaat
Het plan ligt niet in de nabijheid van zware industrie, (een concentratie van meerdere) intensieve veehouderijen of drukke vaarwegen. Voor de beoordeling van het woon- en leefklimaat wordt alleen gekeken naar luchtverontreiniging van verkeer op wegen in de omgeving.
In de Wet milieubeheer zijn voor een groot aantal stoffen grenswaarden opgenomen, maar uit onderzoek blijkt dat langs wegen alleen overschrijdingen van de grenswaarden voor fijnstof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) kunnen optreden. Voor de overige stoffen waarvoor grenswaarden zijn opgenomen in de Wm treden naar verwachting nergens langs het Nederlandse wegennet overschrijdingen van deze grenswaarden op.
De monitoringstool die in het kader van het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) is opgesteld, geeft de volgende jaargemiddelden voor de relevante stoffen ter plaatse van het meest relevante meetpunt 'Oudedijk, Uden; 49520'.
categorie | grenswaarde | 2018 | 2020 | 2030 |
jaargemiddelde concentratie NO2 | 40 µg/m³ | 17,9 | 15,8 | 9,3 |
jaargemiddelde concentratie PM10 | 40 µg/m³ | 19,8 | 18,5 | 14,8 |
jaargemiddelde concentratie PM2.5 | 25 µg/m³ | 12,2 | 11,1 | 8,1 |
overschrijdingsdagen per jaar- gemiddelde concentratie PM10 | 35 | 7,5 | 6,5 | 6,0 |
Uit de resultaten van de Monitoringstool blijkt dat aan alle grenswaarden wordt voldaan. Er is daarmee sprake van een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van het plangebied.
Het aspect luchtkwaliteit vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Het aspect volksgezondheid heeft de laatste jaren meer aandacht gekregen bij het opstellen van bestemmingsplannen. Aangetoond moet worden dat een ruimtelijke ontwikkeling geen negatief effect heeft op de volksgezondheid.
Een beoordeling van de effecten op de volksgezondheid doet zich met name voor de ontwikkeling van of in de buurt van veehouderijen, boom- en fruitteelt en hoogspanningsverbindingen. In deze paragraaf wordt het plan aan deze aspecten getoetst.
Het RIVM doet onderzoeken naar de effecten van veehouderijen op de gezondheid van omwonenden, veehouders, de gezinnen van veehouders en mensen die op de veehouderij werken. Dieren kunnen ziekteverwekkers bij zich dragen waar mensen ziek van kunnen worden zoals Q-koorts of Salmonella. Daarnaast kunnen fijnstof en endotoxinen (celwandbestanddelen van bepaalde bacteriën) gezondheidsproblemen veroorzaken. Ook kan het voorkomen dat mensen hinder ondervinden van de stank die afkomstig is van de mest uit de veehouderijen.
In 2016 zijn de resultaten gepubliceerd van het onderzoek Veehouderij en Gezondheid Omwonenden (VGO). In dit onderzoek is gekeken naar de gezondheidseffecten bij omwonenden van ziekteverwekkers en luchtverontreiniging afkomstig van veehouderijen. In 2017 is er een tweede rapport 'Veehouderij en gezondheid omwonenden – aanvullende studies' gepubliceerd. Daarin zijn nieuwe analyses gedaan om de eerdere resultaten nog eens extra bevestigd te krijgen.
In de Handreiking veehouderij en volksgezondheid 2.0 van 30 april 2018 is een stappenplan opgenomen om te beoordelen of er knelpunten worden gevonden voor een bestemmingsplan en of nadere advisering vanuit de GGD wenselijk is. Dit stappenplan is voor het te realiseren plan doorlopen.
Op basis van het 'Endotoxine toetsingskader 1.0' kan worden beoordeeld of sprake is van een verhoogd volksgezondheidsrisico ten aanzien van varkenshouderijen en pluimveehouderijen. Het is van belang dat ter plaatse van de ontwikkeling sprake moet zijn van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat en derhalve de advieswaarde van 30 EU/m³ niet wordt overschreden.
De dichtstbijzijnde varkenshouderij is gelegen aan de Beukenlaan 56 te Odiliapeel. De afstand tot aan het plangebied bedraagt hemelsbreed 940 meter. Conform het onderzoek van Ogink et al. (2016) volgt dat voor indivduele varkenshouderijen een overschrijding ten aanzien van fijnstof kan plaatsvinden tot op een afstand van circa 200 meter.
De dichtstbijzijnde pluimveehouderij is gelegen aan de Rogstraat 4 te Odiliapeel. De afstand tot aan het plangebied bedraagt hemelsbreed 770 meter. Conform het onderzoek van Ogink et al. (2016) volgt dat voor pluimveehouderijen een overschrijding ten aanzien van fijnstof kan plaatsvinden tot op een afstand van circa 500 meter.
Als gekeken wordt naar de afstanden dan ligt het plangebied buiten de endotoxine risicocontouren van pluimvee- en varkenshouderijen.
Uit het VGO onderzoek komt naar voren dat diverse gezondheidseffecten gerelateerd lijken te zijn aan de blootstelling van omwonenden aan de emissie van fijnstof, micro-organismen en ammoniak (via de bijdrage aan secundair fijnstof) afkomstig van veehouderijen. Gekeken dient te worden of sprake is van een toename van deze emissies.
Onderhavig plan voorziet in het oprichten van 3 woningen (1 extra woning). Het oprichten van de woningen leidt niet tot een toename van emissies van geur en/of fijnstof en/of ammoniak.
3a. Wettelijke uitgangspunten
Op grond van de Wet geurhinder veehouderij kan bij een ontwikkeling sprake zijn en blijven van een overbelaste geursituatie. Het uitgangspunt hierbij is dat er geen sprake is of blijft van een overbelaste situatie voor geur (voorgrond of achtergrond).
De ontwikkeling vindt niet plaats in een gebied met een overbelaste geursituatie (zie paragraaf 5.1.4). Met het initiatief is daarnaast geen sprake van een toename van geuremissie.
3b. Gezondheidskundige uitgangspunten
Naast een toets op de wettelijke aspecten kan ook gekozen worden voor een gezondheidskundige beoordeling ten aanzien van het aspect geur. Toetsing vindt dan plaats aan de door de GGD gehanteerde gezondheidskundige advieswaarde. De GGD hanteert het standpunt dat het onderzoek van Geelen et al. (2015). De op grond van het onderzoek van Geelen hierbij behorende geurbelasting is weliswaar niet juridisch houdbaar aangezien dit niet is opgekomen binnen het gemeentelijk beleid.
Voorliggend plan voldoet niet aan de normen opgenomen in het onderzoek van Geelen et al. (2015). Er is derhalve niet zonder meer sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat als gevolg van de geursituatie in het gebied. Een advies van de GGD is noodzakelijk.
De soort landbouwhuisdieren dat wordt gehouden en ook de combinatie van te houden dieren kan van invloed zijn op het eventuele risico voor de volksgezondheid. Dit heeft te maken met een mogelijk verhoogde infectiedruk en het risico van vermenging bacteriën of virussen. Indien er sprake is van het gecombineerd houden van varkens en pluimvee, of rundvee en kleine herkauwers (schapen/geiten) of kleine herkauwers onderling dan is advisering vanuit de GGD wenselijk in hoeverre dit voor wat betreft volksgezondheid verantwoord is.
Er zijn geen veehouderijen in de buurt waar meer dan één diersoort wordt gehouden. Daarnaast zijn er geen varkens- en/ of pluimveebedrijven in de buurt waarvan de afstand tussen het plangebied en de inrichtingsgrenzen minder dan 100 meter bedraagt.
5a. Geitenbedrijven
Uit recente bevindingen van het VGO-2 rapport (2017) blijkt dat er in een straal van 2 kilometer rondom geitenhouderijen een verhoogde incidentie op longontstekingen wordt gevonden. Hierom bedraagt de minimale afstand tussen geitenhouderijen en gevoelige bestemmingen 2 kilometer.
Op de locatie Nieuwedijk 2 (Odiliapeel) worden in totaal 1.300 geiten gehouden. Deze locatie is gelegen op circa 375 meter van het plangebied. Gesteld kan worden dat er geitenhouderijen met een omvang van meer dan 50 geiten binnen 2 kilometer van het plangebied gesitueerd. Derhalve is een advies van de GGD noodzakelijk.
5b. Pluimveebedrijven
Uit het onderzoek Veehouderij en Gezondheid Omwonenden (VGO), onderzoeksprogramma VGO-III (looptijd 2017-2024) bleek dat in de jaren 2009-2013 sprake was van een verhoogd voorkomen van longontstekingen onder omwonenden die binnen een straal van 1 kilometer van een pluimveehouderij woonden. In de jaren daaropvolgend (2014-2016) werd dat verband niet meer gevonden. Elke drie jaar worden in het kader van het onderzoeksprogramma VGO-III de onderzoeksresultaten geactualiseerd. Voor de periode 2017 – 2019 geldt dat bovenstaand verband opnieuw werd gevonden voor een afstand van 500 meter. Tot het moment dat de herziene versie van de Handreiking Veehouderij en Volksgezondheid wordt uitgegeven op basis van de meest recente onderzoeksresultaten, is besloten om een advies van de GGD te blijven vragen binnen een afstand van 500 meter van een pluimveehouderij.
Uit stap 1 blijkt dat de dichtstbijzijnde pluimveehouderij (Rogstraat 4, Odiliapeel) gelegen is op circa 770 meter. Geconcludeerd kan worden dat er geen pluimveehouderijen gelegen zijn binnen 500 meter van het plangebied. Derhalve is er geen advies van de GGD noodzakelijk.
5c. Overige veehouderijen
Indien een overige veehouderij op kortere afstand ligt dan 250 meter van een bebouwde kom is het advies om een aanvullend risicobeoordeling uit te voeren.
Op de locatie aan de Koolmeesstraat 2, Odiliapeel worden paarden gehouden. Dit betreft een overige veehouderij. De paardenhouderij is gelegen op circa 90 meter van het plangebied. Binnen 250 meter van het plangebied zijn dus (overige) veehouderijen gelegen. Er is sprake van een verhoogd risico. Derhalve is een advies van de GGD noodzakelijk.
Bij een veehouderij kan mestbewerking als nevenactiviteit bij het houden van de dieren aan de orde zijn. Maar het kan ook een op zichzelf staande activiteit betreffen, waar mest van meerdere veehouderijen wordt bewerkt.
Er is in de nabijheid van het plangebied geen mestbewerkings- of mestverwerkingsbedrijf aanwezig.
Indien er rond een veehouderij veel ongerustheid bestaat over het aspect volksgezondheid (gerelateerd aan de betreffende veehouderij of meerdere veehouderijen in de omgeving), dan is een advies vanuit de GGD wenselijk.
Er is in de omgeving geen ongerustheid over de volksgezondheid bij omwonenden.
Bij boom- en fruitteelt worden vaak gewasbeschermingsmiddelen gebruikt. Deze middelen kunnen een gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Als gevolg van de wind kunnen gewasbeschermingsmiddelen verwaaien. Dit wordt drift genoemd. Om te voorkomen dat derden als gevolg van drift in aanraking komen met gewasbeschermingsmiddelen wordt een spuitzone van 50 meter gehanteerd.
Analyse
Het plan leidt tot de realisatie van drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen waar personen gedurende langere tijd verblijven. Binnen 50 meter rondom het plangebied zijn geen kwekerijen aanwezig of kunnen kwekerijen worden ontwikkeld. Geconcludeerd wordt dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met spuitzones als gevolg van boom- en fruitteelt.
De magnetische velden in de buurt van hoogspanningsverbindingen kunnen invloed hebben op de gezondheid. Het beleid van de Rijksoverheid is erop gericht om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is, te vermijden dat er nieuwe situaties ontstaan waarbij kinderen langdurig verblijven in het gebied rondom bovengrondse hoogspanningsverbindingen waarbinnen het jaargemiddelde magneetveld hoger is dan 0,4 microtesla.
Analyse
Het plan leidt tot de realisatie van één extra vrijstaande, levensloopbestendige woning waar kinderen gedurende langere tijd kunnen verblijven. Desalniettemin wordt opgemerkt dat er sprake is van een zeer grote afstand tot hoogspanningsverbindingen, namelijk ruim 3.800 meter, en dat het schadelijke magneetveld zich tot maximaal enkele honderden meters van de hoogspanningsverbinding uitstrekt. Er is geen nader onderzoek nodig.
Het aspect volksgezondheid vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Het instrument milieueffectrapportage (m.e.r.) is ontwikkeld om het milieubelang volwaardig in de besluitvorming te betrekken. In de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage zijn de activiteiten genoemd waarvoor een m.e.r.-plicht of een m.e.r.-beoordelingsplicht geldt, of waarvoor een vormvrije m.e.r.-beoordeling nodig is.
Het realiseren van woningen valt in beginsel onder onderdeel D (stedelijk ontwikkelingsproject, categorie D.11.2) van de bijlage bij het Besluit m.e.r. Aangezien het gaat om het realiseren van slechts drie woningen, wordt dit op basis van jurisprudentie niet gezien als een stedelijk ontwikkelingsproject in de zin van het Besluit m.e.r. en is een nadere beschouwing hiertoe niet nodig.
Het plan is niet m.e.r.(-beoordelings)plichtig. Het plan heeft geen belangrijke nadelige milieugevolgen.
Conform het bepaalde in artikel 3.1.6 Bro moet bij ruimtelijke ontwikkelingen rekening gehouden worden met de in de grond aanwezige dan wel te verwachten archeologische monumenten.
Onderhavig plangebied kent de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie' De gemeente Uden heeft eigen archeologiebeleid vastgesteld. Op de daarbij behorende archeologische beleidskaart is het plangebied aangeduid als 'categorie 5'. Een archeologisch onderzoek is, conform 'categorie 5' verplicht voor alle bodemingrepen (waaronder het bouwen) met een oppervlakte van meer dan 2.500 m² en een diepte van meer dan 40 centimeter.
Het initiatief zal deze grenzen niet overschrijden. Het uitvoeren van een archeologisch onderzoek is niet noodzakelijk. Ondanks een zorgvuldige afweging kan nooit volledig worden uitgesloten dat er tijdens werkzaamheden archeologische sporen of resten worden aangetroffen. Conform artikel 5.10 van de Erfgoedwet dient hiervan melding te worden gemaakt bij de Minister.
Het aspect archeologie vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Conform het bepaalde in artikel 3.1.6 Bro moet bij ruimtelijke ontwikkelingen rekening gehouden worden met de aanwezige cultuurhistorische waarden.
Binnen het plangebied zijn geen cultuurhistorisch waardevolle elementen aanwezig. Het plan tast geen waardevolle elementen aan.
Het aspect cultuurhistorie vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Ten behoeve van de bescherming van natuurwaarden geldt de Wet natuurbescherming. De daarin opgenomen bescherming omvat de onderdelen:
Gebiedsbescherming
Het plangebied ligt niet binnen een beschermd gebied, zoals opgenomen in Natura 2000 en het Natuurnetwerk Nederland. Ook bij ontwikkelingen buiten natuurgebieden moet het effect worden beoordeeld, de zogenaamde 'externe werking'. Het gaat dan enerzijds om verstorende effecten zoals geluid, licht en trillingen op natuurgebieden behorende tot het Natuurnetwerk Nederland en anderzijds om stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden.
Verstorende effecten
Gezien de aard en omvang van het plan en de afstand tot Natuurnetwerk Nederland kan worden geconcludeerd dat het plan geen verstorende effecten heeft op gebieden behorende tot Natuurnetwerk Nederland.
Stikstofdepositie
Bijlage 7 bevat het stikstofdepositie-onderzoek waarin de aanleg- en gebruiksfase is beoordeeld. Daaruit volgt dat het plan geen significante gevolgen voor Natura 2000-gebieden heeft.
Soortenbescherming
Quickscan Wet natuurbescherming
Bij ontwikkeling van het initiatief kunnen natuurwaarden in het gebied verstoord worden. Econsultancy uit Swalmen heeft een quickscan flora en fauna uitgevoerd om de effecten van het plan op beschermde soorten te bepalen: rapport "Rapportage quickscan Wet natuurbescherming" (22 februari 2022, 13402.003). Het onderzoeksrapport is bijgevoegd als bijlage 7.
Econsultancy concludeert dat voor uitvoering van de plannen middels aanvullende veldonderzoeken duidelijkheid dient te worden verkregen omtrent de functie van de onderzoekslocatie voor gewone dwergvleermuis, ruige dwergvleermuis en laatvlieger.
Voor beschermde soorten behorend tot de overige soortgroepen zijn overtredingen ten aanzien van de Wet natuurbescherming wegens het ontbreken van geschikt habitat, het ontbreken van sporen en/of vanwege een vrijstelling bij ruimtelijke ontwikkeling niet aan de orde. Wel dient bij werkzaamheden ten alle tijden de zorgplicht in acht te worden genomen ten aanzien van algemene broedvogels en algemene grondgebonden zoogdieren en amfibieën.
Nader onderzoek vleermuizen
Op basis van de quickscan Wet natuurbescherming dient voor uitvoering van de plannen middels aanvullende veldonderzoeken duidelijkheid te worden verkregen omtrent de functie van de onderzoekslocatie voor gebouwbewonende vleermuizen. De veldonderzoeken voor verblijfplaatsen van vleermuizen dienen uitgevoerd te worden tussen half april en september conform het protocol voor vleermuisonderzoek (Netwerk Groene Bureaus, 2017). Op basis van de nader te verkrijgen informatie kan worden bepaald of verstoring/overtreding door de ingrepen ten aanzien van deze soortgroep aan de orde is.
Omdat deze periode reeds verstreken is zal middels een voorwaardelijke verplichting juridisch worden geborgd dat de sloopwerkzaamheden pas zullen aanvangen nadat het nader onderzoek vleermuizen is uitgevoerd. Deze voorwaardelijke verplichting is in artikel 5.3.3 van de regels opgenomen.
Tot slot wordt opgemerkt dat de zorgplicht als genoemd in artikel 1.11 van de Wet natuurbescherming te allen tijde van toepassing is.
Bescherming van houtopstanden
Het plan omvat niet het kappen van bomen buiten de bebouwde kom of in een houtopstand van meer dan 10 are, of het kappen van een bomenrij van meer dan 20 bomen. Er is derhalve geen herplantplicht conform artikel 4.3 van de Wet natuurbescherming.
Het aspect natuurwaarden vormt geen planologische belemmering voor het plan.
Het plangebied ligt binnen het beheergebied van Waterschap Aa en Maas. De watertoets is het hele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten. Het doel van de watertoets is dat de waterbelangen evenwichtig worden meegewogen bij de totstandkoming van een plan. Deze waterparagraaf is een onderdeel van de watertoets. De waterparagraaf beschrijft zowel de huidige als toekomstige waterhuishoudkundige situatie (oppervlaktewater, grondwater, hemelwater en afvalwater).
Onderhavig plangebied ligt binnen het beheergebied van het Waterschap Aa en Maas. Het waterschapsbeleid is onder meer beschreven in:
benodigde compensatie (in m³) = toename verhard oppervlak (in m²) x gevoeligheidsfactor x 0,06 (in m) |
Er heeft geen specifiek onderzoek plaatsgevonden naar de infiltratiecapaciteit van de bodem. Er is sprake van een zandgrond. Uit de kaart met gevoeligheidsfactoren van het waterschap volgt dat de waterdoorlatendheid redelijk goed is (gevoeligheidsfactor 1).
Binnen het plangebied en in de directe omgeving is geen oppervlaktewater aanwezig.
De gemiddeld hoogste grondwaterstand (GHG) binnen het plangebied bedraagt 83 cm onder maaiveld op basis van 3 hoogste metingen in data van 8 jaar (bron: gemeente Maashorst; peilbuisdata).
Het plangebied ligt niet in of nabij een gebied waarin waterschapsbelangen een rol spelen, zoals waterkering, waterberging of waterwinning.
In de bestaande situatie hebben de twee-onder-een-kapwoningen (inclusief bijgebouwen) een grondoppervlakte van 250 m². De verharding bedraagt 200 m². Dit leidt tot een totale verharding van 450 m².
Onderhavig planvoornemen leidt tot de realisatie van drie vrijstaande, levensloopbestendige woningen. Deze woningen hebben een grondoppervlakte van circa 120 m² per woning (= 360 m²). Daarnaast hebben de woningen gezamenlijk 450 m² aan overige verharding (= 150 m² per woning). Dit leidt tot een totale verharding van 810 m².
De totale toename van de verharding is 810 - 450 = 360 m2.
Hoewel er per saldo sprake is van een toename van de verharding, blijft de totale toename van het verhard oppervlak onder de 500 m². Het is daarmee wel noodzakelijk het hemelwater vanaf de verharde oppervlakken te bergen, maar er hoeft geen extra compensatie plaats te vinden.
Voor de berekening van de bergingscapaciteit wordt de eerdergenoemde rekenregel toegepast: (360 x 1 x 0,06 =) 21,6 m³. Dit betekend 7,2 m³ per woning.
Bij het ontwerp van de bergingsvoorziening zijn achtereenvolgens de volgende afwegingsstappen gehanteerd:
Door Kragten is een dimensionering van het ontwerp opgesteld, bijgevoegd in bijlage 8. Hieruit volgt dat over het algemeen een waterberging een helling van minimaal 1:3 heeft, zodat het onderhoud met een maaimachine nog mogelijk is. Bij een steiler talud is dit niet meer mogelijk. De uitgangspunten bij de berekening van de wadi is uitgegaan van een trapezium vorm met een bodembreedte van 2,4 m en een lengte van 10 m en een hoogte van 0,4 m. De inhoud van de waterberging is dan 7,2 m3 en bij een bovenaanzicht voor een oppervlak van 24 m2. Een oppervlak van 24 m2 is op elk perceel weergegeven in onderstaande afbeelding om een indicatie te krijgen van de grootte.
Conclusie
Uit de inpassing in het ontwerp blijkt dat de waterberging passend is op elk perceel en dat hiermee voldaan wordt aan de bestemmingsplanprocedure. Precieze ligging van de wadi zal worden uitgewerkt tijdens de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Uitgangspunt is dat het vuile afvalwater en het schone hemelwater worden gescheiden.
Het vuile afvalwater zal op de bestaande riolering in de Koolmeesstraat en Oudedijk geloosd worden.
Er zijn geen bijzondere maatregelen genomen om vervuiling van het oppervlaktewater te voorkomen. Overeenkomstig de eis van het waterschap worden geen uitlogende materialen toegepast.
Het plangebied ligt op relatief korte afstand van het militaire vliegveld Volkel. Voor een goed functioneren van het vliegveld zijn middels het Luchthavenbesluit Volkel en het Barro beperkingen gelegd op het gebruik van en het bouwen in de omgeving. De beperkingen zijn vervat in:
Daarnaast gelden er beperkingen als gevolg van het industrielawaai op het vliegveldterrein, zoals opgenomen in de Wet geluidhinder.
Het Besluit militaire luchthavens (Bml) strekt ertoe om met betrekking tot militaire luchthavens uitvoering te geven aan de Wet luchtvaart. Dit besluit is in feite primair een herschikking van reeds geldende regels die vanuit diverse regelgeving in dit besluit bijeen zijn gebracht. Het duidelijkst komt dit tot uitdrukking bij de geluidsaspecten (artikelen 3 tot en met 13) die in belangrijke mate zijn ontleend aan het Bggl. Het Besluit Militaire Luchthavens geeft uitvoering aan een aantal bepalingen van de op militaire luchthavens betrekking hebbende titel 10.3 van Hoofdstuk 10 van de Wet luchtvaart.
Het voorziet in het bijzonder in:
Ten noordoosten van Volkel ligt het militair vliegveld Volkel. Dit vliegveld valt onder het ‘Besluit Militaire Luchthavens’. In het kader van dit besluit dient bij de realisatie van de nieuwe geluidgevoelige bebouwing rekening gehouden te worden met de geluidsbelasting van het vliegveld. De maximaal toelaatbare geluidbelasting in het kader van het Besluit Militaire Luchthavens’ wordt gemeten in Kosteneenheden (Ke). De desbetreffende Ke-contouren van de luchthaven zijn in het onderhavige bestemmingsplan vertaald in de gebiedsaanduiding ‘geluidzone – luchthaven 40-45 ke’. Op de gronden die binnen deze aanduiding vallen, mag onder (beperkte) voorwaarden geluidgevoelige bebouwing worden opgericht.
In paragraaf 5.4.1 van het Besluit Militaire Luchthavens wordt nader ingegaan op de maximaal toelaatbare geluidbelasting voor nieuwe geluidgevoelige objecten in relatie tot de desbetreffende geluidzonering. De grens voor de maximaal toelaatbare geluidbelasting voor nieuwe geluidgevoelige objecten bedraagt in principe 35 Ke. In afwijking hiervan bedraagt voor woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen die een open plek in de bestaande, te handhaven bebouwing binnen de bebouwde kom opvullen een maximaal toelaatbare geluidbelasting van 65 Ke.
Het planvoornemen voorziet niet in een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige functie (planologische toevoeging van één woning) met slechts een beperkte toename van het aantal geluidgehinderden. De locatie is daarnaast gesitueerd binnen de bebouwde kom van de kern Odiliapeel (invulling van een 'open plek' binnen de bebouwde kom).
Op grond van bovenstaande punten is de omgeving Oudedijk in ruimtelijkplanologisch opzicht als een locatie binnen de bebouwde kom van Odiliapeel aangewezen. In principe is een (meer) stedelijke ontwikkeling mogelijk en aanvaardbaar.
Derhalve wordt voldaan aan de eis in het Besluit Militaire luchthavens dat de ontwikkeling woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen betreft die een open plek in de
bestaande, te handhaven bebouwing binnen de bebouwde kom opvullen.
Naast geluidcontouren voor vliegtuiglawaai (de Ke-contouren) ligt rond de vliegbasis ook een 50 dB(A) geluidcontour vanwege grondgebonden geluid. Ingevolge de Wet geluidhinder moet deze contour worden vastgelegd in bestemmingsplannen. Buiten de zonegrens mag de geluidbelasting die wordt geproduceerd niet hoger zijn dan 50 dB(A) etmaalwaarde. Binnen de 50 dB(A)-contour zijn geen nieuwe geluidgevoelige functies (objecten en terreinen) toegestaan, tenzij een hogere waarde is verleend. Voor nieuwe situaties bedraagt de hogere grenswaarde maximaal 55 dB(A). Voor bestaande situaties geldt een maximale hogere grenswaarde van 60 dB(A).
De 50 dB(A) contour ligt over het plangebied en is derhalve opgenomen in het bestemmingsplan. De daadwerkelijke geluidbelasting vanwege het industrieterrein vliegbasis Volkel op de de nieuwe woningen is niet vastgesteld met een akoestisch onderzoek. Voor het uitvoeren van een volledig akoestisch onderzoek is informatie over de bron nodig. Defensie verschaft hier geen informatie over. Voor nieuwe woningen binnen de geluidzone van het industrieterrein is besloten een hogere waarde vast te stellen tot aan de maximale waarde van 55 dB(A) zonder dat hieraan een nader geluidonderzoek ten grondslag ligt. Met deze waarde wordt vliegbasis Volkel vanwege het planvoornemen niet belemmerd in haar bedrijfsvoering. Over deze werkwijze heeft het college van B&W van de voormalige gemeente Uden op 19 mei 2015 een positief besluit genomen. Met het vastleggen van een hogere waarde tot de maximale waarde van 55 dB(A), wordt met inachtneming van een standaard geluidwering van 20 dB, ook in de woningen en appartementen een aanvaardbare woon- en leefklimaat behaald van 35 dB(A).
Het obstakelbeheergebied bevat drie verschillende obstakelvlakken:
Het project voldoet aan de voorwaarden van het obstakelbeheergebied.
Het militaire vliegveld beschikt over een radarsysteem. Radarsystemen dienen 'vrij zicht' te hebben om goed te kunnen functioneren. Objecten in de omgeving kunnen leiden tot een verstoring van het radarbeeld. Het radarverstoringsgebied is vastgelegd in de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro) en wordt gevormd door:
Het plangebied ligt op een afstand van 1.500 meter tot het radarsysteem, dus op minder dan 15 km. De hoogte van bouwwerken binnen het plangebied mag maximaal 55,55 meter boven NAP (ofwel 34,15 meter boven maaiveld) bedragen. Het bouwplan blijft daar ruimschoots onder.
Het project voldoet aan de voorwaarden van het radarverstoringsgebied.
Ten aanzien van het voorkomen van een ongewenste vogelaantrekkende werking in de nabijheid van de luchthaven gelden in een straal van circa 6 km buiten de vliegbasis beperkingen voor het oprichten van bepaalde installaties en het uitvoeren van bepaalde werken die een vogelaantrekkende werking kunnen hebben.
Het project omvat geen installaties of werken (zoals grote waterpartijen) die een vogelaantrekkende werking hebben.
Het project voldoet aan de voorwaarden van het vogelbeheersgebied.
Vanwege de opslag van munitie zijn er in de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro) risicocontouren (A-, B- en C-zone) vastgelegd waarbinnen bepaalde activiteiten gelimiteerd of niet toegestaan zijn. In de zones gelden diverse beperkingen ten aanzien van nieuwe (beperkt) kwetsbare objecten.
Het plangebied ligt buiten de risicocontouren van de munitieopslag.
Het project voldoet aan de voorwaarden van het risicogebied vanwege de opslag van munitie.
In dit hoofdstuk wordt de haalbaarheid van dit bestemmingsplan aangetoond. Een bestemmingsplan moet zowel in financieel als in maatschappelijk opzicht haalbaar zijn. Er wordt daarom een korte financiële toelichting gegeven en daarnaast worden de doorlopen procedures weergegeven.
Artikel 6.12 lid 1 Wro verplicht de gemeente een exploitatieplan vast te stellen voor gronden waarop bepaalde bouwactiviteiten zijn voorgenomen, tenzij het kostenverhaal 'anderszins verzekerd' is (artikel 6.12 lid 2a Wro).
In artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) zijn de bouwactiviteiten genoemd waarvoor het vaststellen van een exploitatieplan verplicht is. De in voorliggend bestemmingsplan opgenomen ontwikkelingen behoren tot deze in het Bro genoemde bouwactiviteiten. Op basis van artikel 6.12 lid 2a Wro is het vaststellen van een exploitatieplan echter niet verplicht, omdat de gemeente en grondeigenaar een (anterieure) overeenkomst hebben gesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over het kostenverhaal. Het kostenverhaal is derhalve 'anderszins verzekerd'. Het opstellen van een exploitatieplan is niet vereist.
De gemeente heeft geen gronden in het plangebied in eigendom. Alle kosten en risico's van de planontwikkeling, -voorbereiding en -uitvoering zijn voor rekening van de initiatiefnemer. De gemeentelijke grondexploitatie wordt dus niet belast door voorliggend ruimtelijk plan. De financiële uitvoerbaarheid van het plan is hiermee aangetoond.
De initiatiefnemer heeft contact gezocht met de direct omwonenden en heeft hen geïnformeerd over voorliggend initiatief. Een verslag van de reacties is opgenomen in bijlage 9.
Naar aanleiding van het omgevingsdialoog heeft de gemeente Maashorst als volgt gereageerd:
''Met betrekking tot de opmerkingen over de rooilijn geldt het volgende. Er is prioriteit gegeven aan het doortrekken van de bebouwingswand aan de hoofdroute Oudedijk boven het behoud van de diep liggende rooilijn aan de ondergeschikte Koolmeesstraat. Het plan in naar aanleiding van de reacties op dit punt niet aangepast.''
Het ontwerpbestemmingsplan ‘Oudedijk 11-13, Odiliapeel’ wordt conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening in vooroverleg gezonden naar de betreffende personen en instanties. Daarnaast doorloopt het plan de procedure van artikel 3.8 en verder van de Wet ruimtelijke ordening. De resultaten van deze procedures zullen te zijner tijd in deze toelichting worden vermeld.
In dit hoofdstuk wordt toegelicht op welke wijze het plan juridisch is vertaald. Deze juridische vertaling is bindend.
Het bestemmingsplan bestaat uit:
De toelichting heeft geen juridisch bindende werking. De toelichting heeft wel een belangrijke functie voor de onderbouwing van het plan en ook bij de verklaring van de bestemmingen en planregels, en in het bijzonder ten aanzien van de regels inzake nadere eisen en afwijkingen.
De planregels vormen de juridische regels voor gebruik van de gronden, de toegelaten bebouwing en het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken.
De verbeelding geeft de geografische ligging van de bestemmingen en aanduidingen weer. De verbeelding vormt samen met de planregels het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan voldoet aan de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012.
De indeling van de planregels is als volgt.
Hoofdstuk 1 Inleidende regels
Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
Hoofdstuk 3 Algemene regels
Hoofdstuk 4 Overgangsregels
Hoofdstuk 1 Inleidende regels
Begrippen (artikel 1)
In dit artikel zijn de begrippen die in de planregels worden gehanteerd gedefinieerd. Bij de toetsing aan het bestemmingsplan moet worden uitgegaan van de in dit artikel aan de betreffende begrippen toegekende betekenis.
Wijze van meten (artikel 2)
In dit artikel is aangegeven hoe de hoogte en andere maten, die bij het bouwen in acht genomen dienen te worden, gemeten moeten worden.
Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
Groen (artikel 3)
De groenvoorzieningen zijn opgenomen binnen deze bestemming. De gronden zijn bestemd voor groenvoorzieningen, water, waterbergingen en watergangen, voorzieningen van algemeen nut, en de daarbij behorende voorzieningen.
Binnen deze bestemming zijn gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde uitgesloten.
Tuin (artikel 4)
De voor ‘Tuin’ aangewezen gronden zijn bestemd voor tuinen, erven en verhardingen. Op en in de gronden mogen geen gebouwen worden gebouwd. Ter plaatse van de aanduidingen 'specifieke vorm van tuin - erfafscheiding 1' en 'specifieke vorm van tuin - erfafscheiding 2' zijn vergunningsvrije bouwwerken en de hoogte en verschijningsvorm van de erfafscheiding gereguleerd.
Wonen (artikel 5)
De voor 'Wonen' aangewezen gronden zijn bestemd voor wonen, met inbegrip van beroep of bedrijf aan huis. Bij de opzet van het bestemmingsplan is gekozen voor een gedetailleerde regeling.
Waarde - Archeologie (artikel 6)
Het gehele plangebied heeft een middelhoge archeologische verwachtingswaarde. Derhalve is binnen het gehele plangebied de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie' van toepassing, die de verplichting tot het uitvoeren van archeologisch onderzoek legt op ontwikkelingen waarbij de bodemingreep meer dan 2.500 m² over een diepte van 40 centimeter bedraagt.
Hoofdstuk 3 Algemene regels
Anti-dubbeltelregel (artikel 7)
In dit artikel is bepaald dat gronden, die al eens als berekeningsgrondslag voor bouwen hebben gediend, niet nogmaals als zodanig kunnen dienen.
Algemene bouwregels (artikel
8
)
Dit artikel bevat regels ten aanzien van afwijkende bestaande bebouwing en ondergeschikte bouwdelen. Dit artikel bevat tevens de verplichting tot het voorzien in voldoende parkeergelegenheid, waarbij een verwijzing is opgenomen naar het relevante beleidsdocument.
Algemene aanduidingsregels (artikel
9
)
Dit artikel bevat regels ter bescherming van de vliegveiligheidssystemen van de militaire vliegbasis Volkel.
Algemene afwijkingsregels (artikel
10
)
In dit artikel is een aantal algemene afwijkingsmogelijkheden opgenomen. Deze afwijkingen betreffen onder meer het overschrijden van de maximaal toegestane maten, afmetingen en percentages.
Algemene wijzigingsregels (artikel
11
)
In dit artikel is een algemene wijzigingsregel opgenomen, waarin het bevoegd gezag de in het plan opgenomen bestemmingen kan wijzigen
Overige regels (artikel
12
)
Dit artikel bevat de nadere eisen die burgemeester en wethouders kunnen stellen aan de plaats en afmetingen van bouwwerken.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
Overgangsrecht (artikel 13)
Voor volgens de regels afwijkende bestaande bebouwing is voor de omvang, het onderhoud en de herbouw een overgangsregel opgenomen. Dit artikel bevat tevens een overgangsregel ten aanzien van het voortzetten van bestaand gebruik dat in strijd met het bestemmingsplan is.
Slotregel (artikel 14)
Hier wordt vermeld onder welke naam de regels van dit bestemmingsplan kunnen worden aangehaald.