direct naar inhoud van 6.2 Verkeer
Plan: Blokland 4
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0335.BPBlokland4-ON02

6.2 Verkeer

Verkeersstructuur

De woningen worden ontsloten vanaf Blokland. Via Blokland wordt in westelijke richting ontsloten naar de N204. In noordelijke richting kan over de N204 naar de A12 en Woerden gereden worden en in zuidelijke richting naar Lopik. Daarnaast wordt via de N204 ontsloten naar de N228. In westelijke richting kan over de N228 naar Gouda gereden worden en in oostelijke richting naar De Meern. De maatschappelijke functies en het verenigingsleven worden ontsloten via de wijk Hofland-Oost, binnen de kern Montfoort.

Blokland is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. De wegen in de wijk Hofland Oost zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig vindt op Blokland en de wegen in de wijk Hofland Oost een gemengde afwikkeling plaats. De verkeersveiligheid rondom het plangebied is dan ook voldoende gewaarborgd.

De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen langs de Wederiksingel, op grote afstand van het plangebied. Bij deze halte halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Woerden en Nieuwegein.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

De nieuwe ontwikkelingen zullen leiden tot extra verkeer. De verkeersgeneratie is berekend aan de hand van kencijfers uit de publicaties 256 en 272 van het CROW. Voor het verenigingsleven/kinderdagverblijf is voor de gehele oppervlakte uitgegaan van een kencijfer voor kinderdagverblijven, aangezien deze maatgevend is.

Voor een cultureelcentrum zijn geen kencijfers bekend bij CROW voor de verkeersgeneratie. De verkeersgeneratie is te bepalen aan de hand van het aantal benodigde parkeerplaatsen. Uitgaande van 2 parkeerplaatsen per 100 m² bvo, 300 m² bvo, een turn over van 3 (aantal maal per etmaal dat een parkeerplaats bezet is) en 2 bewegingen per parkeerplaats (heen en terug) komt de verkeersgeneratie uit op 36 mvt/etmaal.

Tabel 6.1 Berekening van de verkeersgeneratie

  aantal/oppervlakte   kencijfer   verkeersgeneratie in mvt/etmaal  
woning   1   6 mvt per woning   6  
verenigingsleven/
kinderdagverblijf  
400 m²   37,4 per 100 m² bvo   150  
kunstenaarscollectief   300 m²   -   36  

De totale verkeersgeneratie bedraagt dan circa 192 mvt/etmaal. Een groot deel van dit verkeer (186 mvt/etmaal) zal zich afwikkelen door de wijk Hofland-Oost, de rest via Blokland. Aangenomen kan worden dat deze extra verkeersbewegingen niet zullen leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling.

Parkeren

Voor het bepalen van de parkeerbehoefte is uitgegaan van de parkeerkencijfers uit de publicatie 182 (CROW). Bij de parkeernorm voor de woning is uitgegaan van weinig stedelijk gebied, middeldure woning en rest bebouwde kom. Voor het kinderdagverblijf is het aantal arbeidsplaatsen en het aantal kinderen van belang. In dit geval komen er drie groepen. Iedere groep heeft maximaal 16 kinderen en 3 werknemers. Dit resulteert in 48 kinderen en 9 werknemers. Voor het kunstenaarscollectief is uitgegaan van een gemiddelde parkeernorm voor cultureel centrum wijkgebouw.

Tabel 6.2 Berekening van de parkeerbehoefte

  aantal/oppervlakte   kencijfer   parkeerbehoefte  
woning   1   1,85   2  
kinderdagverblijf   9 werknemers   0,6 parkeerplaats per arbeidsplaats   6  
  48 kinderen*80%*0,25*0,75   8  
kunstenaarscollectief   300 m²   2 per 100 m² bvo   6  
verenigingsleven   400 m2   2 per 100 m2   8  

Bij de woning vindt parkeren op eigen terrein plaats. Voor de overige functies zijn dan in theorie in totaal nog 28 parkeerplaatsen nodig. Acht van deze parkeerplaatsen zijn bedoeld voor het halen en brengen van kinderen. De parkeerbehoefte van de verschillende functies vindt echter niet tegelijkertijd plaats. De parkeerdruk van het kinderdagverblijf (veertien parkeerplaatsen) geschiedt uitsluitend overdag. De parkeerdruk van de andere functies (veertien parkeerplaatsen) vindt meer in de avonduren en in de weekenden plaats. In het plangebied worden twintig parkeerplaatsen aangelegd. Hiermee wordt daarmee ruimschoots voldaan aan de parkeerbehoefte.

Conclusie

De ontsluiting voor het gemotoriseerde en langzaam verkeer is goed te noemen. Eveneens is de verkeersveiligheid rondom het plangebied voldoende gewaarborgd. De ontsluiting per openbaar vervoer is slecht te noemen, gezien de grote afstand tot het plangebied. De nieuwe ontwikkelingen zullen niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Ten aanzien van parkeren wordt met de realisatie van 20 parkeerplaatsen voorzien in de parkeerbehoefte. Het aspect verkeer staat de nieuwe ontwikkelingen dan ook niet in de weg.