Het benodigde of gewenste aantal parkeerplaatsen bij ruimtelijke ontwikkelingen kan worden bepaald op basis van parkeerkencijfers of op basis van parkeernormen. Parkeerkencijfers zijn op de praktijk gebaseerde cijfers van de verwachte parkeerbehoefte. Parkeernormen staan voor het aantal vereiste parkeerplaatsen per type bestemming. Op basis van deze parkeernormen wordt parkeerbeleid veelal vormgegeven.
Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW) geeft in publicatie 381 van 10 december 2018 'Toekomstbestendig parkeren, van parkeerkencijfers naar parkeernormen' richtlijnen voor parkeernormen. In de richtlijnen wordt onderscheid gemaakt op basis van de functie van de ontwikkeling (wonen, bedrijf, etc.) en op basis van de locatiekenmerken. Zodoende kan bij ruimtelijke ontwikkelingen voor vrijwel elke locatie een goed beeld worden verkregen of voorzien wordt in voldoende (auto)parkeerplaatsen. Voorts voorziet de publicatie in minimale voorwaarden voor parkeervoorzieningen.
Nota parkeernormen Montfoort 2020
De gemeente Montfoort heeft haar eigen parkeerbeleid vastgelegd in de 'Nota parkeernormen Montfoort 2020'. Bovengenoemde CROW kencijfers dienen als uitgangspunt voor de nota, waarmee de normen hetzelfde zijn. In de nota wordt echter meer specifiek ingegaan op de toepassing van deze normen binnen de gemeente. Dit is als zodanig verankerd via het 'Paraplubestemmingsplan parkeernormen Montfoort'.
Planspecifiek
Om de parkeerbehoefte bij de ontwikkeling van het kindcentrum te bepalen is een verkeersstudie uitgevoerd (5 juli 2021, HGCA BV, zie
bijlagen bij toelichting bijlage 8). Voor het bepalen van de parkeerbehoefte is uitgegaan van een school voor 534 leerlingen en 22 leslokalen. De navolgende tabel toont de parkeerbehoefte voor het halen en brengen van de leerlingen.
Tabel parkeerbehoefte (bron: HGCA BV)
De totale parkeerbehoefte voor de schoolfunctie bedraagt 51 parkeerplaatsen. Daarnaast is er een kinderopvang aanwezig. Voor het bepalen van de parkeerbehoefte is uitgegaan van 64 kinderen en gelijkwaardige normen als de school. Dit resulteert in een parkeerbehoefte van 18 parkeerplaatsen voor het halen en brengen en het personeel van de kinderopvang. Voor het kindcentrum bedraagt de parkeerbehoefte in totaal 69 parkeerplaatsen.
Voor het sportcomplex hanteert de gemeente een parkeernorm van 20 parkeerplaatsen per hectare sportterrein. De tennisvereniging heeft een netto oppervlakte van 0,6 hectare en de hockeyvereniging een netto oppervlakte van 1,0 hectare. Daarmee komt de parkeerbehoefte voor het sportcomplex uit op 32.
In de navolgende tabel staat een overzicht van de parkeerbehoefte van de verschillende functies met een totale parkeerbehoefte van 101 parkeerplaatsen.
Tabel parkeerbehoefte per functie (bron: HGCA BV)
Doordat er binnen het plangebied meerdere functies aanwezig zijn, dient rekening gehouden te worden met dubbelgebruik van de parkeerplaatsen. De pieken in parkeerbehoefte van die functies vallen namelijk niet altijd op hetzelfde moment. Op basis van de uitgangspunten in de gemeentelijke parkeernota zou de totale parkeerbehoefte, rekening houdend met mogelijkheden tot meervoudig gebruik, er hierdoor als volgt uitzien:
Tabel dubbelgebruik parkeren (bron: HGCA BV)
Rekening houdend met het meervoudig gebruik van de parkeerplaatsen bedraagt de totale maatgevende parkeerbehoefte 77 parkeerplaatsen. De basisscholen openen de deuren om 8.30 uur (Hobbitstee om 8.45 uur). De kinderopvang opent om 7.30 uur. Kinderen worden over het algemeen tussen 7.30 en 9.30 naar de kinderopvang gebracht. Het brengen van kinderen naar de basisschool speelt zich af tussen 8.00 en 8.45 uur. Het brengen van kinderen naar de basisschool loopt hierdoor voor een belangrijk deel niet synchroon met de brengtijden voor de kinderopvang.
De basisscholen sluiten verder de deuren tussen 14 of 15 uur waar de kinderopvang (en BSO) tot 18.30 uur geopend is. De meeste ouders komen na hun werk hun kind halen, tussen vijf uur en half zeven”. Ook de parkeervraag voor het halen van leerlingen van basisscholen en kinderopvang (alsmede BSO) loopt dus voor een belangrijk deel niet synchroon. Ook tennisbanen / sportvelden zijn in de regel niet eerder open dan om 9.00 uur. In geval we de openingstijden van de basisscholen en sportvoorzieningen als vertrekpunt nemen dan ziet, tijdens de maatgevende ochtendperiode, de parkeerbehoefte er als volgt uit:
Tabel te verwachten dubbelgebruik parkeren (bron: HGCA BV)
Op basis van bovenstaande verdient het daarom de aanbeveling om bij eerste aanleg van de openbare ruimte, specifiek aangaande de parkeervakken, ervoor te kiezen om minder parkeervakken te realiseren. Daarbij moet, in het kader van een goede ruimtelijke ordening wel worden geborgd dat het inrichtingsontwerp voor de openbare ruimte in de mogelijkheid (garantie) voorziet om het aantal van 77 parkeerplaatsen, te realiseren.
De navolgende afbeelding toont een vlekkenplan van de toekomstige situatie met de zoekgebieden voor parkeren in het paars weergegeven.
Vlekkenkaart plangebied (bron: Gemeente Montfoort)
Binnen de op de bovenstaande afbeelding weergegeven paarse vlakken wordt de parkeerbehoefte van 77 parkeerplaatsen gerealiseerd. Er is binnen deze vlakken is voldoende ruimte om het benodigde aantal parkeerplaatsen te realiseren.