direct naar inhoud van 6.2 Verkeer
Plan: Wederiksingel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0335.BPWederiksingel-vg01

6.2 Verkeer

Ontsluiting

Montfoort wordt in noordelijke richting hoofdzakelijk ontsloten vanaf de N228 op de Anne Franklaan. In zuidelijke richting wordt vanaf het Blokland via de Bovenkerkweg en de Wederiksingel ontsloten. Door de geplande woonwijk Hofland Oost ten zuidoosten van Montfoort en de in de huidige situatie ervaren overlast en onveiligheid op de Bovenkerkweg, is onderzocht in hoeverre een nieuwe verbinding tussen de Wederiksingel en het Blokland wenselijk is. Dit onderzoek is in 2010 door VIA uitgevoerd, zie Bijlage 5.

In het verkeersonderzoek zijn diverse oplossingsrichtingen bekeken en beoordeeld. Hieruit kwam naar voren dat het wenselijk is een nieuwe verbinding tussen de Wederiksingel en het Blokland voor al het verkeer te realiseren. In dit bestemmingsplan zal deze nieuwe verbinding dan ook mogelijk worden gemaakt.

Nut en noodzaak

Door de aanleg van de nieuwe verbinding zal de verkeersveiligheid verbeteren. Tevens zijn er geen nadelige gevolgen voor het landbouwverkeer en het autoverkeer. Het landbouwverkeer hoeft geen gebruik meer te maken van de Bovenkerkweg en zal dan ook geen overlast meer vormen voor de bewoners. Ook de mate van overlast door zwaar verkeer zal niet noemenswaardig veranderen.

Een belangrijk uitgangspunt in de afweging is geweest dat de aanleg van een nieuwe verbinding een positief effect heeft, maar ook dat de eventuele nadelige effecten in verhouding staan tot de omvang van het probleem.

Ontwerp

De nieuwe verbinding wordt gecategoriseerd als erftoegangsweg met binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/h en buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/h. De weg zal ook als zodanig ingericht worden conform Duurzaam Veilig. De verbinding krijgt geen uitstraling van een doorgaande weg.

Uit het verkeersonderzoek kan geconcludeerd worden dat de intensiteit op de Bovenkerkweg zeker niet meer bedraagt dan 1.500 mvt/etmaal. Aangenomen kan worden dat dit verkeer zich zal verplaatsen naar de nieuwe verbinding. Deze intensiteit ligt onder de maximaal toelaatbare intensiteit voor erftoegangswegen. Gesteld kan dan ook worden dat de weg voldoende is ingericht om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken.

Verkeersveiligheid

Door de verbinding tussen de Wederiksingel en het Blokland ontstaat voor het doorgaande verkeer en het verkeer met een herkomst of bestemming een aantrekkelijker route dan de Bovenkerkweg. Dit heeft tot gevolg dat de Bovenkerkweg minder gebruikt zal worden door zwaar verkeer en overig gemotoriseerd verkeer. De verkeersveiligheid op de Bovenkerkweg zal hierdoor toenemen.

Wel zal door de nieuwe verbinding een extra kruispunt op het Blokland gerealiseerd worden. Hierbij dient aandacht te zijn voor een verkeersveilige inrichting.