direct naar inhoud van 3.3 Wegverkeerslawaai
Plan: Montfoort, De Plaats 5
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0335.PBDeplaats5-vg01

3.3 Wegverkeerslawaai

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidshinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

30 km/h-wegen

De Wet geluidhinder kent geen geluidsnormen voor 30 km/h-wegen. Een verzoek tot vaststelling van hogere grenswaarden is voor deze geluidsbron daarom niet mogelijk. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet geluidhinder hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd.

Onderzoek

In de nabijheid van de locatie is de provinciale weg N228 (Montfoort-Oudewater) gelegen. Deze weg heeft een buitenstedelijke ligging, 1-2 rijstroken en derhalve een geluidszone van 250 m. De kortste afstand tussen de nieuwe (tweede) woning en de as van de provinciale weg Montfoort-Oudewater (N228) bedraagt 81 m, zodat de nieuwe ontwikkeling binnen de geluidszone is gelegen.

Door de milieudienst Noord-West Utrecht is echter aangegeven (in overleg tussen de gemeentelijke medewerker en de heer Herveille van de Milieudienst)) dat akoestisch onderzoek niet noodzakelijk is. Het in aanbouw zijnde gezondheidscentrum is namelijk zodanig gepositioneerd, gelegen tussen de provinciale weg N228 en de nieuw te realiseren tweede woning (geluidsgevoelige bestemming), dat in voldoende afscherming wordt voorzien. Aangenomen kan dan ook worden dat de geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woning op het perceel Mannenhuisstraat 2 niet boven de voorkeurgrenswaarde van 48 dB zal uitkomen.

De ontwikkeling is eveneens gelegen langs de Plaats en de Mannenhuisstraat. Deze wegen zijn op basis van de maximumsnelheid van 30 km/h gedezoneerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1.

Op de Plaats en de Mannenhuisstraat zijn geen verkeersintensiteiten bekend. Gelet op ervaringscijfers voor dergelijke wegen kan worden aangenomen dat de intensiteit niet meer dan 1.000 mvt/etmaal zal bedragen. Voor beide wegen is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op basis van algemene kencijfers van een buurtverzamelweg. De wegdekverharding bestaat uit klinkers.

De extra verkeersbewegingen (6 mvt/etmaal) ten gevolge van de nieuwe woning zullen geen noemenswaardige bijdrage aan de verkeersintensiteit leveren.

Tabel 3.1 Verkeersintensiteit in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

  2020  
de Plaats/Mannenhuisstraat   1.000  

Gedezoneerde wegen (30 km/h)

Er is onderzoek gedaan naar de ligging van de 48 dB-contour, de voorkeursgrenswaarde zoals die zou gelden als de wegen gezoneerd zouden zijn. Uit de berekeningen blijkt dat deze contour ten gevolge van het verkeer op zowel de Plaats als de Mannenhuisstraat op 6 m uit de as van de weg is gelegen. De woning is op grotere afstand uit de as van de Plaats gelegen, zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Vanuit de as van de Mannenhuisstraat is de woning echter op kortere afstand gelegen zodat de voorkeursgrenswaarde, zoals die zou gelden indien de weg gezoneerd zou zijn, aan de gevel wordt overschreden. De geluidsbelasting aan de gevel op een afstand van 3 m uit de as van de weg bedraagt 51 dB.

Maatregelen bij overschrijding voorkeursgrenswaarden

De geluidsbelasting aan de gevel van de woning kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Een snelheidsverlaging is niet mogelijk omdat de maximumsnelheid reeds 30 km/h bedraagt.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een andere wegdekverharding. Ook dit is geen optie omdat klinkers horen bij een duurzaam veilige inrichting van 30 km/h-wegen.

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard. Dergelijke schermen zijn in binnenstedelijk gebied niet inpasbaar.

Gelet op de geringe overschrijding van de voorkeursgrenswaarde, wordt geconcludeerd dat de maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van de woning ten gevolge van het verkeer op de Mannenhuisstraat te reduceren, redelijkerwijze niet in verhouding staan tot de bezwaren die deze maatregelen met zich meebrengen. De geluidsbelasting aan de gevel bedraagt 51 dB. Hierbij wordt de uiterste grenswaarde van 63 dB niet overschreden. Er kan worden gesteld dat sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de Plaats en de Mannenhuisstraat is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevel van de nieuwe woning. De Wet geluidhinder staat de realisatie van de nieuwe woning dan ook niet in de weg.