Plan: | Supermarktlocatie hoek Lijnbaan-J.J. Vierbergenweg |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0589.118201526000-ON01 |
Ligging
De nieuwe locatie van de supermarkt te Oudewater ligt op de hoek van de Lijnbaan en de J.J. Vierbergenweg direct ten noorden van het woongebied van Oudewater (woonwijk Brede Dijk). De nieuwe vestiging is gesitueerd aan de noordzijde van de Lijnbaan in een groenstrook ten westen van het volkstuinencomplex.
De tussen de Lijnbaan en Populierenweg gelegen, uit groen en volkstuinen bestaande zone langs de J.J. Vierbergenweg zal in de toekomst mogelijk worden benut voor een op te richten brandweerkazerne. Door de nieuwe bebouwing wordt de overgang tussen de bebouwde kom en het bedrijventerrein ingevuld met voorzieningen die het beeld van de weg en de aansluiting van de bebouwde kom goed begeleiden.
De J.J. Vierbergenweg vormt een belangrijke invalsweg vanuit het landelijk gebied ten noorden van Oudewater naar de bebouwde kom van Oudewater. De weg sluit iets ten noordwesten van het oude centrum aan op een rotonde met verbindingswegen naar het historische hart van Oudewater en naar de Goudse Straatweg (N228) aan de zuidzijde van Oudewater. De toekomstige locatie van de supermarkt ligt daardoor op een herkenbaar punt binnen de stedenbouwkundige structuur van Oudewater en markeert de overgang van het woongebied van Oudewater naar het noordelijk gelegen bedrijventerrein.
Aan de overzijde van de J.J. Vierbergenweg ligt een bebouwingsstrook. Deze bebouwingsstrook met woningen en bedrijven wordt ontsloten aan de zijde van de Kerkwetering. Hierdoor liggen de achtererven van de bebouwingsstrook aan de zijde van de J.J. Vierbergenweg. Door de gekozen situering van de supermarkt en het bijbehorende parkeerterrein wordt de groene uitstraling rond de aansluiting van de Lijnbaan op de J.J. Vierbergenweg het minst aangetast.
De locatie ligt op enige afstand van het historische hart van Oudewater en is niet alleen goed bereikbaar vanuit Oudewater, maar ook vanuit enkele meer noordelijk gelegen kernen. Tevens wordt overwogen dat aan de oostzijde van het J.J. Vierbergenweg, tegenover het plangebied, woningbouw wordt gerealiseerd. Hierdoor zal de nieuwe supermarkt, ook bij toekomstige ontwikkelingen, niet decentraal ten opzichte van het voorzieninggebied liggen .
Bouwplanbeschrijving
In het kader van de verplaatsing van de supermarkt zijn drie studiemodellen ontwikkeld voor de situering van de gewenste bouwmassa, het bijbehorende parkeerterrein en de ontsluiting van het terrein. Op basis van de drie modellen is een aangepast voorkeursmodel gekozen waarbij het huidige volkstuinencomplex volledig behouden blijft en waarbij de nieuwbouw is geprojecteerd in het noordelijk deel van de beschikbare kavel. De bebouwing komt in dit geval tegenover de achterzijde van de aan de overzijde (westzijde) van de J.J. Vierbergenweg gelegen bebouwingsstrook te liggen; het parkeerterrein tegenover de uit opgaand groen bestaande zuidelijke punt van de bebouwingsstrook.
Het bouwvlak van de supermarkt bedraagt circa 1.500 m2. De basisvorm van de nieuwbouw bestaat uit een bijna 5 m hoge langwerpige parallellogram. In de zuidwesthoek loopt het dakvlak van het in één bouwlaag te bouwen winkelpand geleidelijk in bouwhoogte op om ter hoogte van de entree te eindigen in een bijna 7 m hoge spits toelopende overstek. De entree zelf ligt iets verzonken in de zuidgevel van de nieuwbouw. De bevoorrading is uit het zicht gehouden van de twee wegen waardoor zowel de zuid- als de westgevel op een representatieve wijze kunnen worden vormgegeven. Het hoogste punt ligt in de spits toelopende zuidwesthoek van de nieuwbouw, namelijk ter hoogte van de entree naar het winkelpand. Dit ruimtelijk accent springt ook een aantal meters uit ten opzichte van de zuid- en westgevel van de basisvorm. Hierdoor vormt dit deel van het gebouw een accent in het zicht vanaf de J.J. Vierbergenweg. Door deze opzet is sprake van een sterke oriëntatie van de supermarkt op de ruimtelijke wegenaansluiting van de Lijnbaan op de J.J. Vierbergenweg.
Bevoorrading
De bevoorrading van de supermarkt vindt plaats met een geheel eigen en afgeschermde route vanaf de Lijnbaan via de oostzijde en de noordzijde van het winkelpand naar de J.J. Vierbergenweg. Voor de bevoorrading van de supermarkt hoeft dan ook geen gebruik te worden gemaakt van het voor het winkelend publiek bedoelde parkeerterrein.
Terreininrichting
De supermarkt wordt voor het publiek ontsloten vanaf de Lijnbaan in de zuidoosthoek van het parkeerterrein. Hier bevindt zich de gecombineerde in- en uitrit van het parkeerterrein. Uitgaande van een brutovloeroppervlakte van circa 1.500 m2 en een parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo zijn er 60 parkeerplaatsen noodzakelijk. Het parkeerterrein heeft een capaciteit van 60 personenauto's. Op het parkeerterrein is ruimte uitgespaard voor de aanplant van bomen.
De aanleg van het parkeerterrein en de bouw van de supermarkt zullen leiden tot het dempen van de oostelijke watergang en het rooien van een groot deel van de aanwezige bomen en het verwijderen van wildgroeiende onderbeplanting
De brede westelijk gelegen watergang langs de J.J. Vierbergenweg blijft intact. In het ontwerpplan voor de nieuwbouw wordt een groenzone voorgesteld aan de zuid- en westzijde van het parkeerterrein en op het parkeerterrein. Zo mogelijk kan bij de aanleg van het parkeerterrein en de inrichting van de omliggende groenstrook gebruik worden gemaakt van reeds op het terrein aanwezige bomen.
Conclusie
De supermarkt wordt gebouwd in een langs de J.J. Vierbergenweg gelegen ontwikkelingszone voor voorzieningen en is goed bereikbaar vanuit het huidige en toekomstige woongebied van Oudewater en vanuit enkele kleine omliggende kernen. De nieuwbouw vormt een markante markering van de entree naar Oudewater en van de overgang van het woongebied naar het bedrijventerrein. In het bouwplan wordt met name door de bouwvorm, de ligging van de entree en representatieve gevels, de situering van het parkeerterreinen de bevoorradingsroute goed ingespeeld op ruimtelijke kenmerken en de ontsluitingsstructuur van de omgeving. Er wordt voorzien in een voldoende aantal parkeerplaatsen en in een groene inpassing van het parkeerterrein.