direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Verbinding Nijverheidsweg - Stationsstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0273.Keizerswoert1-VA02

4.4 Geluid

De aanleg van de nieuwe verbindingsweg naar de Stationsstraat kan van invloed zijn op de geluidsbelasting op de gevels van de woningen aan de Stationsstraat 126 en Stationsstraat 132. In dat verband is een akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Voor de nieuwe verbindingsweg wordt een maximum snelheid van 30 km/uur ingevoerd. Op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder zijn wegen met een dergelijke maximale snelheid gedezoneerd. Dit wil zeggen, dat de criteria voor geluidbelasting, zoals opgenomen in de Wet geluidhinder, in dit geval niet van toepassing zijn. Er bestaat daardoor formeel geen toetsingskader. Omdat de Wet geluidhinder niet van toepassing is, is onderzocht of de geluidbelasting in redelijkheid aanvaardbaar is vanuit het oogpunt van een 'goede ruimtelijke ordening'.

Daarnaast is inzichtelijk gemaakt wat de invloed is van de Stationsstraat op deze woningen. Hiervoor zijn ook de geluidsbelastingen als gevolg van de Stationsstraat op de bestaande woningen nr. 126 en 132 berekend.

De bestaande aansluiting van de Nijverheidsweg op de Stationsstraat wordt verplaatst naar de locatie tussen de woningen nr. 126 en 132. Vanuit het Reken- en Meetvoorschrift geluid 2012 dient rekening gehouden te worden met de aanwezigheid van kruispunten in verband met optrekkend en afremmend verkeer. Dit wordt gedaan met behulp van een zogeheten kruispuntcorrectie. Een voorwaarde om een dergelijke correctie toe te moeten passen is de aanwezigheid van een verkeersregelinstallatie (verkeerslichten). Zonder deze voorwaarde is toepassing van een kruispuntcorrectie niet nodig. In deze situatie is sprake van een ongeregeld kruispunt (zonder een verkeersregelinstallatie) en is een kruispuntcorrectie niet nodig. Maar als worst-case is wel rekening gehouden met de zwaarste kruispuntcorrectie van 1. Hiermee wordt expliciet rekening gehouden met de effecten van optrekkend en afremmend verkeer.

De conclusies uit het akoestisch onderzoek zijn als volgt:

  • Als gevolg van de verplaatsing van het wegtracé van de Nijverheidsweg is de hoogst berekende geluidsbelasting op de onderzochte woningen 57 dB exclusief aftrek van 5 dB conform artikel 110g uit de Wet geluidhinder.
  • Als gevolg van de verplaatsing van het wegtracé van de Nijverheidsweg is de hoogst berekende geluidsbelasting op de onderzochte woningen inclusief aftrek van 5 dB conform artikel 110g uit de Wet geluidhinder maximaal 52 dB. Dit is hoger dan de formele voorkeursgrenswaarde van 48 dB uit de Wet geluidhinder maar onder de maximale grenswaarde van 63 dB voor stedelijk gebied uit de Wet geluidhinder.
  • Als gevolg van de bestaande Stationsstraat is de maximaal berekende geluidsbelasting op Stationsstraat 126 53 dB en op Stationsstraat 132 54 dB inclusief aftrek van 5 dB conform artikel 110g uit de Wet geluidhinder.
  • De optredende geluidsbelastingen als gevolg van de verlegging van de Nijverheidsweg overschrijden de formele voorkeursgrenswaarde van 48 dB, maar blijven binnen de formele maximale grenswaarde van 63 dB voor stedelijke situaties. De streefwaarde wordt derhalve niet overschreden.
  • De optredende geluidsbelastingen als gevolg van het verkeer over de Stationsstraat overschrijden de formele voorkeursgrenswaarde van 48 dB maar blijven binnen de formele maximale grenswaarde van 63 dB voor stedelijke situaties. De streefwaarde wordt derhalve niet overschreden.
  • Op basis van bovenstaande conclusies dient het bevoegd gezag een afweging te maken omtrent de toelaatbaarheid van de toekomstige situatie. Naast bovengenoemde conclusies kan het hierbij gebruik maken van de vaststelling dat in geen van de onderzochte gevallen de Wet geluidhinder formeel van toepassing is.

De woningen aan de Stationsstraat zijn gesitueerd in een gebied met een sterk gemengd karakter. Een gebied met een variatie aan functies in plaats van een duidelijke functiescheiding. De woningen aan de Stationsstraat worden aan de achterzijde begrensd door het bestaande industrieterrein Keizerswoert. Een industrieterrein bestemd voor de meer zwaardere vormen van industrie.

De Stationsstraat zelf is een drukke weg bestemd voor het doorgaande verkeer, zowel naar het centrum van Putten als naar de A28. Even verderop ligt de spoorlijn Zwolle-Amersfoort.

Verder zullen langs de nieuwe verbinding, dus tussen de nieuwe verbinding en de woningen Stationsstraat 126 en 132, aarden wallen met een geluidwerende functie worden aangelegd. De wallen zullen een hoogte hebben van 2,50 meter (afgewerkt) gemeten boven de kruin van de toekomstige weg. De hoogte van de wal zal richting de Stationsstraat aflopen. De wal zal voorzien worden van een groenblijvende beplanting.

De weg mag alleen worden gesitueerd ter plaatse van de aanduiding 'weg' op de verbeelding van dit bestemmingsplan. De as van de nieuwe verbinding is eveneens vastgelegd op de verbeelding en in de regels. Tevens is bepaald dat maximaal twee rijstroken zijn toegestaan. Daarmee is de ligging van het tracé geborgd en wordt voorkomen dat de weg vlak langs de woningen wordt aangelegd.

Met inachtneming van het voorgaande is de gemeente van mening dat vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening sprake is van een acceptabel geluidsniveau vanwege de nieuwe verbinding.

Voor het overige wordt verwezen naar het akoestisch onderzoek.