Plan: | Verbinding Nijverheidsweg - Stationsstraat |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0273.Keizerswoert1-VO01 |
In september 2007 is in de gemeente Putten de Projectgroep duurzame versterking bedrijventerreinen ingesteld, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeente Putten, het IOP (Industrie Overleg Putten), de Kamer van Koophandel Oost-Nederland, de provincie Gelderland en Oost NV. Doel van deze groep is de duurzame versterking van de werklocaties/bedrijventerreinen Keizerswoert, Hoge Eng en de omgeving Ambachtstraat in Putten. In de periode september 2007 – december 2007 is een plan van aanpak opgesteld, een eerste inventarisatie van de kansen en knelpunten. In januari 2008 is het plan van aanpak werklocaties vastgesteld door de projectgroep. Het plan van aanpak gaat uitgebreid in op de kansen en bedreigingen voor de bestaande bedrijventerreinen.
Het plan van aanpak heeft ten grondslag gelegen aan het Masterplan + Uitvoeringsplan bedrijventerreinen Keizerswoert, Hoge Eng en omgeving Ambachtstraat in Putten, vastgesteld door de raad van de gemeente Putten in haar vergadering van 9 oktober 2008. Het Masterplan bevat een beschrijving van de verschillende revitaliserings(deel)projecten en tevens het uitvoeringstraject, de organisatiestructuur en de kosten- en financieringsopzet. Het Masterplan ligt ook aan de basis voor het verkrijgen van subsidies van derden, onder meer de provincie Gelderland.
Onderdeel van de revitalisering van Keizerswoert is de aanpassing van de openbare ruimte in verband met de inrichting van een hoogwaardige en duurzame infrastructuur. Dit onderdeel van het revitaliseringsprogramma valt uiteen in verschillende (deel)projecten. Een van de projecten is de verplaatsing van de bestaande ontsluiting van de Stationsstraat naar de Nijverheidsweg. Omdat de huidige ontsluiting te dicht bij het spoor ligt en veel problemen oplevert voor het vrachtverkeer, wordt de ontsluiting circa vijftig meter in oostelijke richting verplaatst. Er is dus een nieuwe verbinding nodig tussen de Nijverheidsweg en de Stationsstraat.
De nieuwe verbinding tussen de Nijverheidsweg en de Stationsstraat is niet mogelijk op basis van het huidige, ter plaatse geldende bestemmingsplan. Voorliggend bestemmingsplan beoogt een en ander mogelijk te maken.
De nieuwe ontsluiting betekent ook een betere aansluiting op de toekomstige doortrekking van de Henslare. De gemeente Putten is ook bezig met planvorming met betrekking tot het gebied Henslare. Dit gebied wordt begrensd door de Stenenkamerseweg, de Rimpelerweg, de Stationsstraat en het spoor. De raad van de gemeente Putten heeft in haar vergadering van 3 februari 2011 de Gebiedsvisie Henslare vastgesteld. Een belangrijk onderdeel van deze visie is de aanleg van een nieuwe weg tussen de Nijkerkerstraat (N798) en de Stationsstraat: de Henslare. Het doel van deze weg is het maken van een betere ontsluiting van het industrieterrein Keizerswoert. Het eerste deel van de weg is al gereed. De volgende stap is doortrekking van de Henslare naar de Stationsstraat.
Ter plaatse van de aansluiting van de Henslare op de Stationsstraat wordt een rotonde aangelegd. Het is de bedoeling dat via deze rotonde ook het industrieterrein Keizerswoert wordt ontsloten. De nieuwe verbinding tussen de Nijverheidsweg en de Stationsstraat takt in de toekomst aan op deze rotonde (de aanleg van de rotonde maakt overigens geen deel uit van dit bestemmingsplan, maar wordt meegenomen in het bestemmingsplan voor de doortrekking van de Henslare).
Ten behoeve van enkele andere aanpassingen in de infrastructuur heeft het college van burgemeester en wethouders van Putten eerder, namelijk op 26 augustus 2010, het projectbesluit Aanpassingen infrastructuur Keizerswoert genomen.
Tot slot is de gemeente bezig met het opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor het industrieterrein, waaronder begrepen de ruimtelijke afronding van dit terrein, ter weerszijden van de nieuwe verbindingsweg. Omdat de aanleg van de nieuwe verbindingsweg deel uitmaakt van de verbetering en aanpassing van de infrastructuur, is ervoor gekozen om nu alleen voorliggend bestemmingsplan in procedure te brengen.