direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Uitbreiding sportpark "De Eendracht"
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0273.PHBGuitbreendracht-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Stichting Buitensport Putten heeft het voornemen om het sportpark "De Eendracht" aan de Kolt-hoornseweg in Krachtighuizen uit te breiden. De uitbreiding heeft betrekking op een stuk grond dat tussen de kantine/bestuursgebouw en het hoofdveld van vv Rood Wit '58 ligt. De gronden horen in de bestaande situatie bij de ten noorden gelegen Kolthoornse Camping. De uitbreiding is gewenst omdat sportvereniging vv Rood Wit '58 behoefte heeft aan extra opslagruimte voor materiaal.


Het geldende bestemmingsplan Krachtighuizen 2013 staat de voorgenomen bestemmingswijziging niet toe. De gemeente Putten heeft echter aangegeven medewerking aan de bestemmingswijziging te willen verlenen door middel van een nieuw bestemmingsplan. Voorliggend bestemmingsplan beschrijft en geeft de voorgenomen bestemmingswijziging vorm.

1.2 Ligging en situatie

Sportpark "De Eendracht" ligt aan de oostzijde van de Voorthuizerstraat tussen dorp Putten en buurtschap Huinen. Sportpark "De Eendracht" grenst aan de noordzijde aan de Kolthoornseweg, waaraan tevens het parkeerterrein is gelegen. Aan de zuidkant ligt de Bato'sweg, waaraan de hoofdingang is gelegen. De voetbalvereniging is de enige gebruiker van het sportpark.


De gronden die in aanmerking komen voor de uitbreiding maken in de huidige situatie deel uit van de Kolthoornse Camping. De gronden hebben een oppervlakte van circa 470 m2. De gronden liggen direct ten noorden van het huidige sportpark.


afbeelding "i_NL.IMRO.0273.PHBGuitbreendracht-VA01_0001.png"

Ligging plangebied

1.3 Geldende bestemmingsplan

Het gebied dat in aanmerking komt voor de uitbreiding ligt binnen het bestemmingsplan Krachtighuizen 2013 dat op 4 juli 2013 door de raad is vastgesteld.

In dit bestemmingsplan is aan het gebied de bestemming "Recreatie - Verblijfsrecreatie 2" gegeven. Destijds was het gebied ook in gebruik bij de hier gevestigde camping. Gronden binnen de recreatieve bestemming zijn allereerst bestemd voor recreatieve doeleinden. Er zijn geen mogelijkheden opgenomen om de gronden te gebruiken ten behoeve van een sportpark.

Het voorgenomen gebruik ten behoeve van de sportvereniging is in strijd met het bestemmingsplan. Het gebruik ten behoeve van het sportpark is derhalve alleen toegestaan na herziening van het geldende bestemmingsplan.


De betreffende gronden hebben naast de recreatieve bestemming ook de archeologische dubbelbestemming "Waarde-Archeologie 2". Deze bestemming heeft tot doel om de archeologische waarden binnen het gebied te beschermen.

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 1 vormde de inleiding op het plan. In hoofdstuk 2 wordt het plan beschreven. De beleidsmatige onderbouwing van het plan wordt in hoofdstuk 3 gegeven. In hoofdstuk 4 wordt het plan getoetst aan wetgeving aangaande aspecten zoals bodem, archeologie en dergelijke. In hoofdstuk 5 een conclusie gegeven aangaande de economische en maatschappelijke haalbaarheid van het plan. Tenslotte wordt in hoofdstuk 6 een toelichting gegeven op de juridische aspecten van het plan.


 

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Bestaande situatie

Het gebied dat in de toekomst bij het sportpark zal worden gevoegd maakte in het verleden deel uit van de ter plaatse aanwezige camping. Het gebied bood plaats aan twee standplaatsen voor caravans. Het gebied is onverhard en is ter afscheiding van het sportpark voorzien van enkele struiken en solitaire bomen.

2.2 Toekomstige situatie

In de toekomstige situatie zal het gebied deel gaan uitmaken van het sportpark "De Eendracht". Het terrein zal naast een kleine uitbreiding van de huidige bergingen met name gebruikt worden voor het tijdelijk opslaan van doelen en overig materiaal. Tevens wordt met de uitbreiding van het sportpark ruimte vrijgemaakt, waardoor het huidige natuurgrasveld grenzend aan het bestuursgebouw, aangepast kan worden aan de KNVB-norm en zodoende een officieel speelveld voor Rood Wit '58 kan worden. Bij de aanleg van het kunstgrasveld in 2010 was er bij het meten van het natuurgrasveld onduidelijkheid ontstaan over de afmetingen waardoor er niet voldaan werd aan de KNVB-norm en er geen officiële wedstrijden opgespeeld konden worden. Met de uitbreiding van het sportpark komt er dus een officieel speelveld bij en wordt het huidige ruimteprobleem opgelost.


Naast de behoefte die aanwezig was voor sportvereniging Rood Wit '58 is met de eigenaar van de naastgelegen camping afgesproken dat in de uren dat het sportpark niet door de vereniging wordt gebruikt de bezoekers van de camping gebruik kunnen maken van de velden.


Hoofdstuk 3 Beleidskader

3.1 Algemeen

Het bestemmingsplan heeft een dusdanig kleinschalig en specifiek karakter dat uitsluitend het gemeentelijk beleid relevant wordt geacht. Het nationaal en provinciaal beleid zijn van een ander schaalniveau waardoor dit niet direct van toepassing en te vertalen is in dit bestemming. Het is daarnaast zo dat de uitgangspunten uit beleidstukken van het rijk en provincie doorvertaald worden in gemeentelijke beleidstukken.

3.2 Gemeentelijk beleid

Accommodatieplan Sport 2012

De raad van Putten heeft op 4 oktober 2012 het rapport 'Accommodatieplan Sport' vastgesteld. Met dit rapport heeft de gemeente Putten alle gewenste en noodzakelijke investeringen in sportaccommodaties voor de komende vijf tot tien jaar in beeld gebracht. Het rapport 'Accommodatieplan Sport' past in de door de raad vastgestelde beleidslijn voor sport, "Beleidsnota Sport & Bewegen 2010-2014". In deze beleidslijn is een sportvisie opgenomen voor de gemeente. Onderdeel van die visie is om goede sportvoorzieningen te hebben. In de verdere uitwerking van de visie is in samenspraak met de verenigingen het sportaccommodatieplan opgesteld. Hierbij is gekeken naar de staat van onderhoud, de verwachte investeringen die gedaan moeten worden om de sportaccommodaties op een goed niveau te houden en de manier waarop onderhoud en beheer het best georganiseerd kunnen worden.


Voor sportpark "De Eendracht" is uit het accommodatieplan naar voren gekomen dat het sportpark met de recente vernieuwingen in de afgelopen jaren geen knelpunten meer heeft die urgent aangepakt dienen te worden. Wel dienen de bergingsruimten op het sportpark opgeknapt te worden. Met het voorgenomen bestemmingsplan wordt onder andere ingezet op uitbreiding van de huidige bergingsruimten. Het bestemmingsplan sluit derhalve aan op de uitgangspunten van het gemeentelijke 'Accommodatieplan Sport'.


Hoofdstuk 4 Uitvoeringsaspecten

In dit hoofdstuk wordt een aantal milieuonderwerpen toegelicht. Omdat voorliggend plan kleinschalig van omvang is en uitsluitend betrekking heeft op een bestemmingswijziging van een recreatieve bestemming naar een sportbestemming, wordt bij de verschillende onderwerpen in zijn algemeenheid stilgestaan. Er zijn voor de verschillende onderwerpen dan ook geen specifieke onderzoeken uitgevoerd.

4.1 Algemeen

Het voorgenomen plan heeft betrekking op de wijziging van een ongevoelige bestemming in het kader van milieu (recreatie) naar een andere milieuongevoelige bestemming (sport). Voor de aspecten geur, geluid, lucht, bodem en milieuhinder is derhalve de verwachting dat zij geen belemmering vormen voor de voorgenomen bestemmingswijziging. Naar deze onderwerpen is in het kader van dit bestemmingsplan dan ook geen afzonderlijk onderzoek uitgevoerd.

Naast dat het voorgenomen plan niet wordt belemmerd door de milieuaspecten wordt het plan ook niet belemmerd vanwege de wetgeving rondom externe veiligheid en de bepalingen op basis van de Flora- en Faunawet en Natuurbeschermingswet. Bij de werkzaamheden geldt de algemene zorgplicht op basis van de Flora- en Faunawet.

Bovendien leidt de voorgenomen uitbreiding van het sportpark naar verwachting niet tot een onevenredige toename van het aantal bezoekers. Er is derhalve geen noodzaak om nieuwe parkeerplaatsen aan te leggen.

4.2 Water

Algemeen

Sinds 1 november 2003 is voor alle ruimtelijke plannen de watertoets verplicht. Het doel van de watertoets is waterbelangen evenwichtig mee te nemen in het planvormingsproces van onder andere gemeenten. Hiermee wordt een veilig, gezond en duurzaam watersysteem nagestreefd. De toets omvat het gehele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van de in ruimtelijke plannen voorkomende waterhuishoudkundige aspecten. Via de digitale watertoets is beoordeeld of en welke waterbelangen voor dit plan relevant zijn.


Beoordeling

Binnen het plangebied liggen geen belangrijke oppervlaktewateren, waterkeringen of gebieden die zijn aangewezen voor regionale waterberging. Dit betekent dat er geen primaire waterbelangen worden geraakt. Omdat de bestemmingswijziging in eerste instantie niet leidt tot een onevenredige toename van verharding heeft het plan geen gevolgen voor de waterhuishouding. In gesprek met waterschap op 24 februari 2014 is aangegeven dat er geen verdere maatregelen nodig zijn voor de waterbelangen.

4.3 Archeologie en cultuurhistorie

Archeologie

Sinds 1 september 2007 is de Wet op de Archeologische Monumentenzorg (Wamz) van toepassing. Dit is een herziening van de Monumentenwet 1988. Met deze herziening zijn de belangrijkste bevoegdheden aangaande de archeologie bij de gemeente neergelegd. De gemeenteraad is op grond van de Monumentenwet verplicht bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening te houden met de in de grond aanwezige of te verwachten archeologische waarden.

In verband met deze verplichting heeft de gemeente Putten een archeologische beleid- en verwachtingenkaart opgesteld. Het plangebied ligt op basis van deze archeologische beleid- en verwachtingenkaart in een zone met een hoge archeologische verwachting. In zones met een hoge archeologische verwachting geldt voor bouwplannen met een oppervlakte groter dan 100 m2 een onderzoeksplicht.


In het kader van de aanleg van het kunstgrasveld is in 2006 een archeologisch onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek had betrekking op de gronden in de nabijheid van het plangebied.
De resultaten van dit onderzoek gaven aanleiding om archeologische waarden te verwachten. In het advies is toen aangegeven dat wanneer bij de aanleg van het kunstgrasveld de bodem dieper dan 28 cm geroerd zou worden nader onderzoek noodzakelijk zou zijn. Destijds is geen nader onderzoek uitgevoerd omdat binnen de voorschriften werd ontwikkeld.

Ook met de voorgenomen uitbreiding van de bergingen is de verwachting dat binnen de voorschriften wordt gehandeld. De vloer van de bergingen wordt op het maaiveld gerealiseerd waardoor uitsluitend ten behoeve van de nieuw te realiseren muren minimale bodemroerende activiteiten plaats zullen vinden. Daarnaast omvat de voorgenomen uitbreiding van de bergingen circa 20 m2. De 100 m2 waarvoor de onderzoeksplicht geldt wordt derhalve niet overschreden.

Gelet op bovenstaande en de omvang van de werkzaamheden wordt archeologisch onderzoek in het kader van dit bestemmingsplan niet nodig geacht.


Cultuurhistorie en monumenten

De Modernisering van de monumentenzorg (MoMo) heeft erin geresulteerd dat per 1 januari 2012 het Besluit ruimtelijke ordening is aangepast. Met de wijziging in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro, artikel 3.1.6) per 1 januari 2012 dienen naast de archeologische waarden ook cultuurhistorische waarden te worden meegewogen bij het vaststellen van bestemmingsplannen.

Het gebied dat in aanmerking komt voor de uitbreiding van het sportpark herbergt geen cultuurhistorische waarden. Het aspect cultuurhistorie vormt derhalve geen probleem voor dit bestemmingsplan.

4.4 Conclusie

Uit de beoordeling van de verschillende uitvoeringsaspecten blijkt dat de ruimtelijk relevante aspecten geen belemmering vormen voor de voorgenomen uitbreiding van het sportpark.


Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

5.1 Economische uitvoerbaarheid

Bij het opstellen van een nieuw bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 sub f van het Besluit ruimtelijke ordening onderzoek plaats te vinden naar de economische uitvoerbaarheid van het plan.


Hoewel de gemeente Putten geen initiatiefnemer is van het voorgenomen plan maakt de gemeente toch kosten voor het in eigendom verkrijgen van de betreffende gronden en kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan. Voor de aankoop van de gronden en de plankosten heeft de gemeente financiële middelen beschikbaar gesteld, waarmee de economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan voldoende aantoonbaar is. Daarnaast zijn er geen aanwijzingen die wijzen op een mogelijkheid van planschade.


De economische uitvoerbaarheid van het voorgenomen plan is derhalve verzekerd, een nadere onderbouwing van de financiële haalbaarheid wordt dan ook niet noodzakelijk geacht.

5.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Vooroverleg

Het bestemmingsplan heeft naar verwachting geen betrekking op belangen van de gebruikelijke vooroverleg instanties. Gelet op de inhoud van het bestemmingsplan wordt het plan niet apart voorgelegd aan de verschillende overleginstanties.


Ontwerp terinzagelegging

Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 6 maart 2014 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen op het gemeentehuis te Putten en via de gemeentelijke website en de landelijke voorziening. Binnen deze periode bestond voor belanghebbenden de mogelijkheid om zijn/haar mening over het plan te geven. In deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen. Het bestemmingsplan is ongewijzigd vastgesteld.

Hoofdstuk 6 Juridische vormgeving

6.1 Algemene juridische opzet

Het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan bestaat uit de verbeelding en de regels.

In dit hoofdstuk worden de van het bestemmingsplan deel uitmakende regels van een nadere toelichting voorzien.


Regels

Voorliggend bestemmingsplan is uitsluitend gericht op de uitbreiding van het sportpark "De Eendracht" het aantal regels is daarom beperkt gebleven. De regels regelen de gebruiks- en bouwmoge-lijkheden voor de gronden die deel uitmaken van het bestemmingsplan. Voor de inhoud van de regels is aangesloten bij de regels uit het recent vastgestelde bestemmingsplan Krachtighuizen 2013. Tevens voldoen de regels aan de landelijke standaarden en de wettelijke vereisten. De regels zijn als volgt opgebouwd:

  • 1. Hoofdstuk 1 bevat de begrippen (artikel 1) en een bepaling over de wijze van meten (artikel 2);
  • 2. Hoofdstuk 2 bevat de gebruiks- en bouwmogelijkheden van de bestemmingen.
  • 3. Hoofdstuk 3 bevat de algemene regels die van algemeen belang zijn voor het plan en van toepassing zijn op alle bestemmingen genoemd in hoofdstuk 2;
  • 4. Hoofdstuk 4 bevat de overgangs- en slotregels.


Verbeelding

Het ander juridisch bindende deel van dit bestemmingsplan betreft de verbeelding. De verbeelding heeft uitsluitend betrekking op de gronden waarvoor ten behoeve van de uitbreiding een bestemmingswijziging noodzakelijk is. Op de verbeelding zijn de bestemmingen die in het gebied voorkomen, in beeld gebracht. Aan de gronden die deel uitmaken van dit bestemmingsplan is de bestemming "Sport" gegeven. Gronden met deze bestemming zijn primair bedoeld voor sportieve doeleinden.

Tevens is op basis van de gemeentelijke archeologische beleid- en verwachtingenkaart de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie 2" aan de gronden gegeven. Deze bestemming dient ter bescherming van de mogelijk aanwezige archeologische waarden.