direct naar inhoud van 4.7 Verkeer
Plan: Sluis: bestemmingsplan De Burght - Oostburg
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.006bpbur10-0010

4.7 Verkeer

Auto

De ontwikkeling is gelegen in de gemeente Sluis en wordt primair via de erftoegangswegen Ledelplein, Oprit en de H.A. Callenfelsstraat ontsloten. Via de Oprit is het mogelijk om via Nieuwstraat en de Oude Haven de kom Oostburg aan de westzijde te verlaten en staan in verbinding met de rondweg Oostburg (N 58). De N 58 is een gebiedsontsluitende weg in de gemeente Sluis en provincie Zeeland en vormt de directe verbinding tussen de Belgische grens (bij Sluis) en het fiets-, voetveer van de verbinding Breskens-Vlissingen.

Verkeersintensiteit

In en rondom het plangebied zijn veel 30 km / uur-wegen aanwezig. Voor het akoestisch onderzoek is het Ledelplein aangehouden als de te toetsen weg. Ten eerste omdat hier de hoogste intensiteit wordt verwacht en ten tweede omdat de ontwikkeling zich het dichtst bevindt bij de as van de Ledelplein. De verkeersintensiteit op het Ledelplein is ontleend aan de gebruikte verkeersintensiteiten uit het voorontwerpbestemmingsplan Kom Oostburg. Voor deze weg is uitgegaan van een maximale verkeersintensiteit van 6.000 mvt / etmaal in 2005. Omdat het hier een doorgaande weg betreft is wel uitgegaan van een autonome groei van 1,5% per jaar. Deze autonome groei is gebaseerd op landelijke gemiddelden. Voor de jaren 2010 en 2019 is ook rekening gehouden met de in het voorontwerpbestemmingsplan Kom Oostburg horende verkeersgeneratie op het Ledelplein van 282 mvt/etmaal. In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven.

Verkeersaantrekkende werking

In de beoogde ontwikkeling wordt de mogelijkheid geboden om 34 extramurale appartementen, 31 verzorgingsappartementen en verschillende commerciële- en zorgfuncties (300  m2 bvo) te realiseren. Volgens CROW publicatie 2565 is de verkeersgeneratie in een centrumdorpse omgeving voor huurappartement voor senioren (huur, senioren) 2,6 mvt/etmaal en voor een huurappartement (huur, etage) 4,6 mvt/etmaal. De verdeling van de 300m2 aan commerciële en zorgfuncties is nog niet duidelijk. Daarom is in dit onderzoek uitgegaan van de meest intensieve functie, namelijk die van gezondheidscentrum. Volgens CROW publicatie 272 dient bij een gezondheidscentrum per 100 m2 bvo uitgegaan te worden van een verkeersgeneratie van 17,1  mvt/etmaal. De totale verkeersgeneratie ten gevolge van de ontwikkelingen bedraagt dus 31 * 2,6 + 34 * 4,6 + 3,00 * 17,1 = 288 mvt/etmaal. Omdat niet geheel duidelijk is hoe het verkeer zich zal verdelen over het omliggende wegennet is er vanuit gegaan dat al het gegenereerde verkeer over het Ledelplein rijdt.

Tabel 4.1. Verkeersintensiteiten (afgerond op tientallen)

weg   2009   2010   2020  
  excl. ontw.   incl. ontw.   excl. ontw.   incl. ontw.   excl. ontw.   incl. ontw.  
Ledelplein   6.560   6.840   6.750   7.030   7.780   8.070  

Parkeren

De beoogde ontwikkeling omvat de realisatie van 65 zorgappartementen en een gezondheidscentrum. Het plangebied is gelegen in het centrum van de kern Oostburg dat volgens CBS-gegevens een “niet stedelijke” stedelijkheidsgraad heeft. Er zijn geen parkeerkencijfers bekend voor intra- en/of extramurale appartementen. Er is voor gekozen om voor de intramurale appartementen aan te sluiten bij het kencijfer dat hoort bij verpleeg/verzorgingstehuis. Voor de extramurale appartementen is aangesloten bij de kencijfers die horen bij een serviceflat/aanleunwoning. Volgens CROW publicatie 1826dient rekening gehouden te worden met respectievelijk minimaal 0,5 en maximaal 0,7 en minimaal 0,3 en maximaal 0,6 parkeerplaatsen per woning. Voor de 300 m² aan functies op de begane grond is de exacte invulling niet bekend. Zoals beschreven onder Verkeersaantrekkende werking is daarom uitgegaan van een gezondheidscentum. Aangenomen is dat er ruimte is voor 3 behandelkamers voor een huisarts en/of fysiotherapeut. In tabel 4.2 is de parkeervraag berekend.

Tabel 4.2. Parkeervraag

wat   hoeveel   parkeernorm   parkeervraag  
    minimaal   maximaal   minimaal   maximaal  
intramurale appartementen   31   0,5   0,7   15,5   21,7  
extramurale appartementen   34   0,3   0,6   10,2   20,4  
behandelkamers   3   1,5   2,0   4,5   6  
totaal         30   49  

Per saldo dienen er tussen de 30 en de 49 parkeerplaatsen aanwezig te zijn om de parkeervraag op te kunnen vangen. Omdat de locatie relatief ver verwijderd is van het openbaar vervoersknooppunt aan de Torenweidelaan mag aangenomen worden dat het autogebruik hoog is en uitgegaan dient te worden van de maximale parkeervraag. De parkeervraag is derhalve gesteld op 49 parkeerplaatsen. Binnen het beoogde plan worden 15 parkeerplaatsen gerealiseerd. De overige parkeervraag van 34 parkeerplaatsen (kunnen) worden opgevangen op de omliggende parkeerfaciliteiten op de Markt en het Ledelplein en aan de Langestraat en Schouwburgstraat. Verder zal Woongoed Zeeuws Vlaanderen zorg dragen voor de herindeling van de Schouwburgstraat dat meer parkeercapaciteit zal opleveren.