direct naar inhoud van 4.6 Verkeer
Plan: De Burght - Oostburg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.006bpbur10-VG01

4.6 Verkeer

Auto

De ontwikkeling is gelegen in de gemeente Sluis en wordt primair via de erftoegangswegen Ledelplein, Oprit en de Burg. H.A. Callenfelsstraat ontsloten. Via de Oprit is het mogelijk om via Nieuwstraat en de Oude Haven de kom Oostburg aan de westzijde te verlaten en staan in verbinding met de rondweg Oostburg (N 58). De N 58 is een gebiedsontsluitende weg in de gemeente Sluis en provincie Zeeland en vormt de directe verbinding tussen de Belgische grens (bij Sluis) en het fiets-, voetveer van de verbinding Breskens-Vlissingen.

Verkeersintensiteit

In en rondom het plangebied zijn veel 30 km / uur-wegen aanwezig. Voor het akoestisch onderzoek is het Ledelplein aangehouden als de te toetsen weg. Ten eerste omdat hier de hoogste intensiteit wordt verwacht en ten tweede omdat de ontwikkeling zich het dichtst bevindt bij de as van de Ledelplein. De verkeersintensiteit op het Ledelplein is ontleend aan de gebruikte verkeersintensiteiten uit het bestemmingsplan Kom Oostburg. Voor deze weg is uitgegaan van een maximale verkeersintensiteit van 6.000 mvt / etmaal in 2005. Omdat het hier een doorgaande weg betreft is wel uitgegaan van een autonome groei van 1,5% per jaar. Deze autonome groei is gebaseerd op landelijke gemiddelden. Voor het prognosejaar is ook rekening gehouden met de in het bestemmingsplan Kom Oostburg horende verkeersgeneratie op het Ledelplein van 282 mvt/etmaal. In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven.

Verkeersaantrekkende werking

In de beoogde ontwikkeling wordt de mogelijkheid geboden om 38 extramurale appartementen, 31 verzorgingsappartementen en verschillende commerciële- en zorgfuncties (300  m2 bvo) te realiseren. Volgens CROW publicatie 2565 is de verkeersgeneratie in een centrumdorpse omgeving voor huurappartement voor senioren (huur, senioren) 2,6 mvt/etmaal en voor een huurappartement (huur, etage) 4,6 mvt/etmaal. De verdeling van de 300 m² aan commerciële en zorgfuncties is nog niet duidelijk. Daarom is in dit onderzoek uitgegaan van de zeer intensieve functie gezondheidscentrum. Volgens CROW publicatie 272 dient bij een gezondheidscentrum per 100 m2 bvo uitgegaan te worden van een verkeersgeneratie van 17,1  mvt/etmaal. De totale verkeersgeneratie ten gevolge van de ontwikkelingen bedraagt dus 31 * 2,6 + 38 * 4,6 + 3,00 * 17,1 = 307 mvt/etmaal. Omdat niet geheel duidelijk is hoe het verkeer zich zal verdelen over het omliggende wegennet is er vanuit gegaan dat al het gegenereerde verkeer over het Ledelplein rijdt.

Tabel 4.1. Verkeersintensiteiten (afgerond op tientallen)

weg   2021  
  excl. ontw.   incl. ontw.  
Ledelplein   7.890   8.200  

Parkeren

De beoogde ontwikkeling omvat de realisatie van 69 zorgappartementen, 300 m² detailhandel en 150 m² horeca, waarbij ernaar gestreefd zal worden dat in De Burght zorggerelateerde detailhandel en dienstverlening worden gevestigd (het gezondheidscentrum).

Het plangebied is gelegen in het centrum van de kern Oostburg dat volgens CBS-gegevens een “niet stedelijke” stedelijkheidsgraad heeft. Er zijn geen parkeerkencijfers bekend voor intra- en/of extramurale appartementen. Er is voor gekozen om voor de intramurale appartementen aan te sluiten bij het kencijfer dat hoort bij verpleeg/verzorgingstehuis. Voor de extramurale appartementen is aangesloten bij de kencijfers die horen bij een serviceflat/aanleunwoning. Volgens CROW publicatie 1826dient rekening gehouden te worden met respectievelijk minimaal 0,5 en maximaal 0,7 en minimaal 0,3 en maximaal 0,6 parkeerplaatsen per woning. Aangezien de bestemmingsplanregels niet uitsluiten dat ook mensen die niet in De Burght wonen van de commerciële ruimten gebruik zullen gaan maken, wordt zekerheidshalve uitgegaan van een hoge parkeernorm, te weten die voor commerciële dienstverlening (met baliefunctie) en commerciële horeca. In tabel 4.2 is de toekomstige parkeerbehoefte berekend.

Tabel 4.2. Parkeerbehoefte

Onderdeel bouwplan   Hoeveel   Parkeernorm   Parkeerbehoefte
 
  Aantal /
m² bvo  
ppl per woning / 100 m² bvo   minimaal   maximaal   gemiddeld  
Intramurale appartementen   31   0,5-0,7   15,5   21,7   18,6  
Extramurale appartementen   38   0,3-0,6   11,4   22,8   17,1  
Horeca   150 m² bvo   5,0-7,0 / 100 m² bvo   7,5   10,6   9  
Detailhandel/
dienstverlening  
300 m² bvo   2,3-2,5 / 100 m² bvo   6,9   7,5   7,2  
Totaal       41,3   62,6   52  

De parkeerbehoefte zal, uitgaande van deze hoge normen voor horeca en detailhandel/dienstverlening in verhouding tot het verwachte gebruik van die ruimten, in de toekomstige situatie dus op gemiddeld 52 parkeerplaatsen uitkomen.

Om te kunnen bepalen wat de toename van de parkeerbehoefte ten opzichte van de oude situatie is, is in tabel 4.3 de parkeerbehoefte uitgaande van de voormalige Burght berekend.

Tabel 4.3 parkeerbehoefte voormalige Burght

Onderdeel bouwplan   Hoeveel   Parkeernorm   Parkeerbehoefte
 
  Aantal /
m² bvo  
ppl per woning / 100 m² bvo   minimaal   maximaal   gemiddeld  
Intramurale appartementen   78   0,5-0,7   39   54,6   46,8  
Horeca   140 m² bvo   5,0-7,0 / 100 m² bvo   7   9,8   8,4  
Detailhandel/
dienstverlening  
54 m² bvo   2,3-2,5 / 100 m² bvo   1,2   1,4   1,3  
Totaal       47,2   65,8   56,5  

In de oude situatie was er dus sprake van een parkeerbehoefte van gemiddeld 57 parkeerplaatsen indien ermee rekening wordt gehouden dat ook in de oude situatie mogelijk mensen die niet in De Burght woonden gebruik maakten van de commerciële ruimten. Indien met dit laatste geen rekening wordt gehouden, dan was er sprake van een gemiddelde parkeerbehoefte van 47 parkeerplaatsen. In de oude situatie waren 9 parkeerplaatsen op het terrein van De Burght aanwezig.

Binnen het beoogde plan worden 15 parkeerplaatsen gerealiseerd. De overige benodigde parkeerplaatsen (kunnen) worden opgevangen op de omliggende parkeerfaciliteiten op de Markt en het Ledelplein en aan de Langestraat en Schouwburgstraat. Verder zal Woongoed Zeeuws Vlaanderen zorg dragen voor de herindeling van de Schouwburgstraat, waarbij wordt gestreefd naar het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen, voor zover de beschikbare ruimte dat toelaat.

Dit, samen met de maatregelen tot regulering van het parkeren in het centrum van Oostburg als is verwoord in de (op 23 december 2009 vastgestelde gemeentelijke) "Parkeervisie 2010-2013", is zoals in paragraaf 2.2 reeds is gemeld een adequate oplossing voor de parkeerproblematiek. In redelijkheid kan worden gesteld dat voldoende ruimte voor opvang van de parkeervraag aanwezig is.