Plan: | Golfbaan en strandparking Cadzand-Bad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.014bpstr10-VG01 |
Ten behoeve van het bestemmingsplan en MER voor plan Cavelot is voor de huidige, autonome en toekomstige situatie inzicht gegeven in de verkeersintensiteiten in 2020 op de meeste wegen in en rondom de kern Cadzand. Dit inzicht is gegeven met behulp van een verkeerseffectstudie (MER recreatiewoningen Cadzand Bad; Deelrapport geluid voor Ontwikkelingsmaatschappij Cavelot b.v., eindrapport 9T4001.A2; 27 juli 2009; Royal Haskoning). Deze verkeerseffectstudie is als basis gebruikt voor het verkeersonderzoek dat aan dit bestemmingsplan ten grondslag is gelegd .
De uitgangspunten voor dit bestemmingsplan zijn anders dan die in de verkeerseffectstudie voor het MER Cavelot zijn gehanteerd. Hiervoor zijn een aantal overwegingen.
In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven.
Verkeersproductie en –attractie
Binnen het voorliggend bestemmingsplan is uitgegaan van extra verkeerstoename door de beoogde golfbaan op de Lange Strinkweg en Ringbaan Noord (N674). Het parkeerterrein aan de Boulevard de Wielingen is opgeheven. Als compensatie wordt in dit bestemmingsplan een parkeerterrein mogelijk gemaakt dat ontsluit op de Lange Strinkweg. Het grootste deel van het verkeer van en naar dit parkeerterrein zal ook via de Lange Strinkweg en Ringdijk Noord rijden. Vanuit Cadzand-Bad kan tevens gebruik worden gemaakt van de coupure in de Ringdijk Noord om op het parkeerterrein te komen.
Golfbaan
De beoogde approach golfbaan zal uit 9 holes bestaan. In CROW publicatie 272 (Verkeersgeneratie voorzieningen, kengetallen gemotoriseerd verkeer; december 2008; Ede) is aangegeven dat een golfbaan van 18 holes in het buitengebied gemiddeld 174 mvt/etmaal genereert. Voor dit bestemmingsplan is aangesloten bij de kengetallen van een reguliere golfbaan omdat de CROW geen specifeke normen kent voor een approach golfbaan. Bovendien is het niet noodzakelijkerwijs zo dat een kleinere golfbaan ook per definitie minder verkeer genereert dan een reguliere golfbaan.
Parkeerterreinen
Het parkeerterrein Duinhof-zuid heeft een parkeercapaciteit van circa 400 parkeerplaatsen en wordt verplaats naar de beoogde locatie aan de Lange Strinkweg. Het bestaande overloopterrein aan de Lange Strinkweg (200 parkeerplaatsen) wordt iets verplaatst en zorgt daarom niet voor een verandering in de verkeersstromen.
Het parkeerterrein aan de Boulevard de Wielingen is in het hoogseizoen (toeristische topdagen) volledig bezet en in het laagseizoen zo goed als leeg. De bezoekers (toeristen) parkeren hun voertuig op dit terrein omdat zij hoofdzakelijk een recreatief doel hebben. De verkeersgeneratie voor een gemiddelde weekdag per jaar is voor het parkeerterrein moeilijk te bepalen. Door rekening te houden met een 'worst case' scenario is toch een inschatting gemaakt. Als de gemiddelde parkeerbezetting per jaar 25% bedraagt en bezoekers een parkeerplaats 1 maal per dag gebruiken bedraagt de verkeersgeneratie (250 parkeerplaatsen * 25% * 2 mvt/etmaal =) 125 mvt/etmaal.
Tabel 4.1. Verkeersintensiteiten
weg |
huidige situatie 2011 |
autonoom 2022 (incl. Cavelot basisvariant) |
golfbaan en parking | toekomstig 2022 | |||
Lange Strinkweg | 447 | 2.371 | (474 + 50=) +524 |
2.895 | |||
Ringdijk Noord (N674) ri. noord | 2.727 | 3.849 | (-200 + 50=) -150 |
3.699 | |||
Ringdijk Noord (N674) ri. zuid | 2.781 | 4.729 | +274 | 5.003 | |||
Tienhonderdsedijk | 500 | 500 | 500 | ||||
rotonde* | 3.024 |
*Op een rotonde geldt éénrichtingsverkeer. De verkeersintensiteit bedraagt circa 25% van de som van de verkeersintensiteiten van alle armen. Deze uitkomst komt overeen met de wiskundige benadering volgens de methode van Furness.
Verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid
Volgens de principes van Duurzaam Veilig dienen de functie, vorm en het gebruik van een weg in overeenstemming te zijn met elkaar. Als deze overeenstemming aanwezig is mag uitgegaan worden van een goede verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid.
De Lange Strinkweg is gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg in het buitengebied (functie). Op deze weg zit een relatief hoge verkeersintensiteit van ongeveer 3.000 mvt/etmaal (gebruik) de weg wordt voldoende breed (minimaal 5,5 meter) en een vrijliggend fietspad (vorm) en is hierdoor in overeenstemming met deze functie.
De functie, vorm en het gebruik van de Ringdijk Noord zijn ook in overeenstemming met elkaar.
Ook met een verkeerstoename door de beoogde ontwikkelingen in dit bestemmingsplan blijven de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de Lange Strinkweg en Ringdijk Noord goed en gewaarborgd.
Een bestemmingsplan voldoet in de gemeente Sluis aan een goede ruimtelijke ordening als door een bepaalde ontwikkeling geen extra parkeerdruk op de openbare ruimte wordt afgewenteld. De parkeerbalans moet dus ten opzichte van de huidige situatie gelijk blijven of positief zijn. Een parkeerbalans is een vergelijking tussen de parkeervraag en het parkeeraanbod. In tabel 4.2 zijn de huidige en toekomstige parkeervraag en –aanbod weergegeven en de parkeerbalans berekend.
Tabel 4.2. Parkeerbalans
Huidige situatie | Toekomstige situatie | ||
(Voormalig) parkeerterrein Duinhof-zuid | 400 | ||
Overloopparkeerterrein Lange Strinkweg | 200 | ||
Overig parkeren Boulevard de Wielingen | 141 | 141 | |
Nieuw parkeerterrein | 800 | ||
Extra parkeervraag als gevolg aanleg golfbaan | -87 | ||
Parkeerbalans | 741 | 854 |
Conclusie
Uit de berekende parkeerbalans uit tabel 4.2 blijkt een toename van de parkeercapaciteit van circa 100 parkeerplaatsen ten opzichte van de huidige situatie. Hiermee is dus sprake van een positieve parkeerbalans en een goede ruimtelijke ordening.