Plan: | Wapen van Breskens |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.BPWVB-0001 |
De nieuwe bebouwing van het Wapen van Breskens biedt ruimte aan 23 appartementen en circa 700 m2 bedrijfsvloeroppervlak voor winkels, lichte horeca of andere commerciële functies.
Door CROW wordt online een (door Goudappel ontwikkelde) rekenmodule ter beschikking gesteld waarmee bepaald kan worden in hoeverre nieuwe functies een verkeersaantrekkende werking hebben.
In deze rekentool 'verkeersgeneratie' moeten diverse gegevens worden ingegeven met betrekking tot de nieuwe ontwikkeling. In de module zijn de volgende gegevens ingevoerd:
Voorzieningen bestaand
De voorzieningen in de huidige situatie genereren op basis van deze gegevens 37 motorvoertuigbewegingen per dag.
Voorzieningen nieuw
De voorzieningen in de nieuwe situatie genereren op basis van deze gegevens 381 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.
Wonen nieuw
De woningen in de nieuwe situatie genereren op basis van deze gegevens 153 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.
In totaal kan dus worden uitgegaan van 381 (nieuwe voorzieningen) + 153 (nieuwe woningen) - 37 (bestaande voorzieningen) = 497 extra motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.
Het aantal motorvoertuigbewegingen in de huidige situatie ter plaatse van de kruising Grote Kade – Molenwater is niet bekend. De gemeente beschikt wel over verkeersgegevens nabij de oostelijke entree van de kern (aansluiting rondweg op Duivelshoekseweg). Het aantal motorvoertuigbewegingen richting de kern bedraagt hier ca. 4100 per gemiddelde werkdag. Behalve deze oostelijke entree zijn er binnen de kern Breskens ook aan de westzijde (Veerhaven) en aan de zuidwestzijde (Oude Rijksweg) uitvalswegen waarlangs gemotoriseerd verkeer de kern in- en uitrijdt. Niet alle verkeer dat de kern inrijdt (regionaal verkeer) zal ook de Grote Kade passeren, anderzijds zal verkeer binnen de kern zelf(lokaal verkeer) juist weer wel langs het plangebied rijden. Het aantal motorvoertuigbewegingen in de huidige situatie is dan ook lastig in te schatten, maar wordt in het kader van dit rekenvoorbeeld gesteld op ca. 10.000 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag. In dat geval bedraagt de toename aan motorvoertuigbewegingen (497/10.000)x100= ca. 5%.
Op zowel de Scheldekade, Grote Kade als het Molenwater geldt een 30 km/uur-regime. De Scheldekade en de Grote Kade zijn uitgevoerd in asfaltverharding en zijn ruim gedimensioneerd. Problemen in de doorstroming zijn hier in de huidige situatie niet aan de orde. Naar verwachting zal een toename van het aantal motorvoertuigbewegingen met 5% evenmin tot problemen in de doorstroming leiden. Wel blijkt het lastig om ter plaatse van de Scheldekade de maximum snelheid van 30 km/uur af te dwingen. Omdat onderhavige ontwikkeling geen betrekking heeft op de inrichting van de Scheldekade en Grote Kade zal hierin als gevolg van de beoogde planologische wijziging weinig wijzigen.
Op basis van voorgaande mag worden aangenomen dat de voorziene herontwikkeling van de locatie Grote Kade 33 geen negatieve effecten heeft op de bestaande verkeerssituatie.
Ten behoeve van de nieuwe functies zal moeten worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid.
Om te bepalen welke maatregelen moeten worden getroffen ten behoeve van de parkeergelegenheid is bekeken hoe groot de parkeerbehoefte is in de huidige situatie, en hoe deze zal zijn in de toekomstige situatie. Voor de bepaling van deze parkeerbehoeften (huidige en toekomstige situatie) is gebruik gemaakt van de kengetallen voor parkeren zoals opgenomen in de ASVV2004 (ASVV2004 – Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom, ISBN 9066284021, CROW , 2e herziene druk, oktober 2004)
Parkeerbehoefte huidige situatie (hotel-restaurant)
Parkeerbehoefte nieuwe situatie (appartementen en commerciële ruimten):
Netto toename parkeerbehoefte openbare ruimte:
Het bouwplan voor Het Wapen van Breskens voorziet in de realisatie van 25 parkeerplaatsen op eigen terrein. Binnen de openbare ruimte wordt voorzien in 18 parkeerplaatsen, namelijk:
De parkeerbalans voor het gehele centrum van Breskens komt er als gevolg van de voorgenomen ontwikkeling als volgt uit te zien:
Parkeerbalans* | Huidige situatie | Nieuwe situatie |
Werkdagavond | -63 | -43 |
Zaterdagavond | -26 | +17 |
Werkdagmiddag | -235 | -244 |
Zaterdagmiddag | -453 | -451 |
Door het wegvallen van de functie hotel+restaurant wordt de parkeerbalans buiten kantooruren gunstiger. Echter door de komst van een extra commerciële ruimte in het centrum wordt de parkeerbalans gedurende kantooruren iets ongunstiger beïnvloedt.
De maatvoering van de parkeervakken en rijbaan zijn conform de richtlijnen uit de ASVV2004.