direct naar inhoud van 4.5 Verkeer en parkeren
Plan: Wapen van Breskens
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.BPWVB-0001

4.5 Verkeer en parkeren

4.5.1 Verkeer

De nieuwe bebouwing van het Wapen van Breskens biedt ruimte aan 23 appartementen en circa 700 m2 bedrijfsvloeroppervlak voor winkels, lichte horeca of andere commerciële functies.

Door CROW wordt online een (door Goudappel ontwikkelde) rekenmodule ter beschikking gesteld waarmee bepaald kan worden in hoeverre nieuwe functies een verkeersaantrekkende werking hebben.

In deze rekentool 'verkeersgeneratie' moeten diverse gegevens worden ingegeven met betrekking tot de nieuwe ontwikkeling. In de module zijn de volgende gegevens ingevoerd:

Voorzieningen bestaand

  • Hoofdgroep: horeca en (verblijfs)recreatie;
  • Type voorziening: 3-sterren hotels;
  • 14 kamers.

De voorzieningen in de huidige situatie genereren op basis van deze gegevens 37 motorvoertuigbewegingen per dag.

Voorzieningen nieuw

  • Hoofdgroep: winkelen en boodschappen;
  • Type voorziening: wijkcentra (klein);
  • 700 m2 bedrijfsvloeroppervlak;
  • ligging in schil centrum.

De voorzieningen in de nieuwe situatie genereren op basis van deze gegevens 381 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.

Wonen nieuw

  • Ligging: dorps-centrum;
  • Woningtype: woning, koop etage, met garage;
  • Aantal: 23.

De woningen in de nieuwe situatie genereren op basis van deze gegevens 153 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.

In totaal kan dus worden uitgegaan van 381 (nieuwe voorzieningen) + 153 (nieuwe woningen) - 37 (bestaande voorzieningen) = 497 extra motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.

Het aantal motorvoertuigbewegingen in de huidige situatie ter plaatse van de kruising Grote Kade – Molenwater is niet bekend. De gemeente beschikt wel over verkeersgegevens nabij de oostelijke entree van de kern (aansluiting rondweg op Duivelshoekseweg). Het aantal motorvoertuigbewegingen richting de kern bedraagt hier ca. 4100 per gemiddelde werkdag. Behalve deze oostelijke entree zijn er binnen de kern Breskens ook aan de westzijde (Veerhaven) en aan de zuidwestzijde (Oude Rijksweg) uitvalswegen waarlangs gemotoriseerd verkeer de kern in- en uitrijdt. Niet alle verkeer dat de kern inrijdt (regionaal verkeer) zal ook de Grote Kade passeren, anderzijds zal verkeer binnen de kern zelf(lokaal verkeer) juist weer wel langs het plangebied rijden. Het aantal motorvoertuigbewegingen in de huidige situatie is dan ook lastig in te schatten, maar wordt in het kader van dit rekenvoorbeeld gesteld op ca. 10.000 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag. In dat geval bedraagt de toename aan motorvoertuigbewegingen (497/10.000)x100= ca. 5%.

Op zowel de Scheldekade, Grote Kade als het Molenwater geldt een 30 km/uur-regime. De Scheldekade en de Grote Kade zijn uitgevoerd in asfaltverharding en zijn ruim gedimensioneerd. Problemen in de doorstroming zijn hier in de huidige situatie niet aan de orde. Naar verwachting zal een toename van het aantal motorvoertuigbewegingen met 5% evenmin tot problemen in de doorstroming leiden. Wel blijkt het lastig om ter plaatse van de Scheldekade de maximum snelheid van 30 km/uur af te dwingen. Omdat onderhavige ontwikkeling geen betrekking heeft op de inrichting van de Scheldekade en Grote Kade zal hierin als gevolg van de beoogde planologische wijziging weinig wijzigen.

Op basis van voorgaande mag worden aangenomen dat de voorziene herontwikkeling van de locatie Grote Kade 33 geen negatieve effecten heeft op de bestaande verkeerssituatie.

4.5.2 Parkeren

Ten behoeve van de nieuwe functies zal moeten worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid.

Om te bepalen welke maatregelen moeten worden getroffen ten behoeve van de parkeergelegenheid is bekeken hoe groot de parkeerbehoefte is in de huidige situatie, en hoe deze zal zijn in de toekomstige situatie. Voor de bepaling van deze parkeerbehoeften (huidige en toekomstige situatie) is gebruik gemaakt van de kengetallen voor parkeren zoals opgenomen in de ASVV2004 (ASVV2004 – Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom, ISBN 9066284021, CROW , 2e herziene druk, oktober 2004)

Parkeerbehoefte huidige situatie (hotel-restaurant)

  • Aantal hotelkamers: 14;
  • Opp. restaurant (m2 bvo): circa 350;
  • Parkeernorm hotel: per kamer, centrum, niet stedelijk: 0,5 – 1,5;
  • Parkeernorm restaurant: per 100 m2 bvo, centrum, matig stedelijk: 10 – 12;
  • Huidige parkeerbehoefte: (14x0,5)+(3,5x10)=42 [berekening gebaseerd op minimale kengetallen ASVV2004];
  • Huidige parkeerbehoefte: (14x1,5)+(3,5x12)=63 [berekening gebaseerd op maximale kengetallen ASVV2004];
  • Waarvan op eigen terrein: 8 (in de huidige situatie zijn er 8 parkeerplaatsen beschikbaar op eigen terrein);
  • Waarvan in openbare ruimte: 34(minimaal) / 55(maximaal).

Parkeerbehoefte nieuwe situatie (appartementen en commerciële ruimten):

  • 23 appartementen;
  • circa 700 m2 bvo (winkels)
  • Parkeernorm appartementen: per woning, woning midden, centrum, niet stedelijk: 1,3 – 1,5;
  • Parkeernorm winkels: per 100 m2 bvo, centrum, niet stedelijk: 3 – 4,5;
  • Nieuwe parkeerbehoefte: (23x1,3)+7x3)=50,9 parkeerplaatsen [berekening gebaseerd op minimale kengetallen ASVV2004];
  • Nieuwe parkeerbehoefte: (23x1,5)+(7x4,5)= 66 parkeerplaatsen [berekening gebaseerd op maximale kengetallen ASVV2004];
  • Waarvan op eigen terrein: 25 parkeerplaatsen (in de nieuwe situatie zullen er 25 parkeerplaatsen worden gerealiseerd op eigen terrein);
  • In openbare ruimte: 25,9(minimaal) / 41(maximaal).

Netto toename parkeerbehoefte openbare ruimte:

  • Huidige parkeerbehoefte openbare ruimte: 34(min) / 55 (max);
  • Parkeerbehoefte openbare ruimte nieuwe situatie: 25,9(min) / 41(max);
  • Netto afname parkeerbehoefte in de openbare ruimte (gebaseerd op minimale kengetallen): 34 – 25,9 = 8,1 parkeerplaatsen;
  • Netto afname parkeerbehoefte openbare ruimte (gebaseerd op maximale kengetallen): 55 – 41 = 14 parkeerplaatsen;
  • Indien voor de huidige situatie wordt gerekend met de minimale kengetallen en voor de toekomstige situatie met de maximale kengetallen dan is er sprake van een geringe toename in de parkeerbehoefte binnen de openbare ruimte, namelijk: 41 – 34 = 7 parkeerplaatsen.

Het bouwplan voor Het Wapen van Breskens voorziet in de realisatie van 25 parkeerplaatsen op eigen terrein. Binnen de openbare ruimte wordt voorzien in 18 parkeerplaatsen, namelijk:

  • 5 in de vorm van langsparkeren langs de rijbaan van het Molenwater;
  • 13 in de vorm van haaks gestoken parkeren op het pleintje nabij het oorlogsmonument.

De parkeerbalans voor het gehele centrum van Breskens komt er als gevolg van de voorgenomen ontwikkeling als volgt uit te zien:

Parkeerbalans*   Huidige situatie   Nieuwe situatie  
Werkdagavond   -63   -43  
Zaterdagavond   -26   +17  
Werkdagmiddag   -235   -244  
Zaterdagmiddag   -453   -451  

Door het wegvallen van de functie hotel+restaurant wordt de parkeerbalans buiten kantooruren gunstiger. Echter door de komst van een extra commerciële ruimte in het centrum wordt de parkeerbalans gedurende kantooruren iets ongunstiger beïnvloedt.

De maatvoering van de parkeervakken en rijbaan zijn conform de richtlijnen uit de ASVV2004.