direct naar inhoud van 4.8 Luchtkwaliteit
Plan: Wapen van Breskens
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.BPWVB-0001

4.8 Luchtkwaliteit

Door SenterNovem/InfoMil en het ministerie van VROM is een rekeninstrument ontwikkeld om eenvoudig en snel te onderbouwen of een plan 'niet in betekenende mate' bijdraagt aan de luchtkwaliteit: de NIBM-tool. De tool is gebaseerd op het Besluit niet in betekenende mate bijdragen. Voor de planlocatie Wapen van Breskens is gebruik gemaakt van deze NIBM-tool.

In de rekentool dienen het weekdaggemiddelde en het aandeel vrachtverkeer van de extra voertuigen als gevolg van het plan ingevoerd te worden. Om het weekdaggemiddelde te bepalen is gebruik gemaakt van de CROW-tool voor verkeersgeneratie. Daarbij zijn de volgende gegevens ingevoerd:

Voorzieningen bestaand

  • Hoofdgroep: horeca en (verblijfs)recreatie;
  • Type voorziening: 3-sterren hotels;
  • 14 kamers.

De voorzieningen in de huidige situatie genereren op basis van deze gegevens 10 motorvoertuigbewegingen per dag.

Voorzieningen nieuw

  • Hoofdgroep: winkelen en boodschappen;
  • Type voorziening: wijkcentra (klein);
  • 700 m2 bedrijfsvloeroppervlak;
  • ligging in schil centrum.

De voorzieningen in de nieuwe situatie genereren op basis van deze gegevens 381 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.

Wonen nieuw

  • Ligging: dorpscentrum;
  • Woningtype: woning, koop etage, met garage;
  • Aantal: 23.

De woningen in de nieuwe situatie genereren op basis van deze gegevens 153 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.

In totaal kan dus worden uitgegaan van 381 (nieuwe voorzieningen) + 153 (nieuwe woningen) -10 (bestaande voorzieningen) = 524 extra motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.

Voor het aandeel vrachtverkeer wordt uitgegaan van gemiddeld 1 vrachtauto per weekdag in verband met winkelbevoorrading. Dus een aandeel van 1/650 = 0,2% (afgerond).

Invoer van 524 extra voertuigen en 0,2% vrachtverkeeraandeel in de NIBM-tool levert een maximale bijdrage op van 0,56 µg/m3 NO2 en 0,15 µg/m3 PM10. De grens voor 'Niet in betekenende mate bijdragen' is 1,2 µg/m3. De bijdrage van het extra verkeer is dus niet in betekenende mate.

Conclusie

De toename van het aantal motorvoertuigbewegingen als gevolg van de voorgenomen herontwikkeling van de locatie kan zodoende worden beschouwd als 'niet in betekenende mate bijdragend' aan een verslechtering van de luchtkwaliteit. Op basis van het besluit NIBM geldt voor de herontwikkeling van de locatie van het Wapen van Breskens een vrijstelling van onderzoek naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit.