direct naar inhoud van 2.2 Kwaliteitsverbetering
Plan: De Branding Cadzand-Bad
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpbranding11-ON01

2.2 Kwaliteitsverbetering

Centrum van Cadzand-Bad

Nieuwe eigentijdse gebouwen die invulling geven aan het karakter van een badplaats zijn passend en noodzakelijk in de beoogde ruimtelijke structuur van het centrum van Cadzand-Bad. Op deze markante plek krijgt de badplaats dan ook een nieuw gezicht met gebouwen die allure uitstralen. Dit zal een onmiskenbare impuls geven aan het dorp en de beleving van de badplaats.

De Branding

Het voorliggende plan voor De Branding bestaat uit verschillende onderdelen, zie ook figuur 2.3. De Branding bestaat uit de bouw van een nieuw appartementencomplex (54 appartementen) met bijbehorende commerciële ruimten (350 m² brutovloeroppervlak), berging en een (gedeeltelijk ondergrondse) parkeervoorziening. Om te komen tot de gewenste kwaliteitsimpuls worden de architectuur en de inrichting van de buitenruimte hoogwaardig vormgegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpbranding11-ON01_0006.jpg"

Figuur 2.3. Ontwerp De Branding en Strandhotel

Een nieuwe en aantrekkelijke ruimtelijke situatie

Het nieuwe Strandhotel met daarnaast De Branding worden in vorm en bouwmassa (verspringende hoogtes en rooilijnen) afgewisseld. Hierdoor worden de gebouwen vanuit verschillende gezichtsposities steeds anders beleefd. Geen recht-toe-recht-aan-gebouw, maar een diversiteit in volumes.

Ook vestiging van commerciële functies in het gebouw draagt bij aan een grotere levendigheid in de ruimtelijke uitstraling. In dat opzicht voegt de opzet van De Branding (in combinatie met het Strandhotel) wezenlijk meer toe aan de centrumfunctie van dit gebied, ten opzichte van de huidige situatie. Nu is een bezoek aan het restaurant en hotel sterk functioneel gericht. In de toekomst is er veel meer te doen. De strook tussen de boulevard en het strand zal als het ware betrokken worden bij het centrumgebied. Het centrumgebied van Cadzand-Bad wordt aantrekkelijker om te vertoeven, te bezoeken en om opnieuw een keer terug te komen. Het centrumgebied en het dorp zelf krijgen meer de uitstraling van een badplaats.

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpbranding11-ON01_0007.jpg"

Figuur 2.4. Indeling De Branding en het Strandhotel in de nieuwe situatie

Renovatie en uitbreiding Strandhotel

Het plan voor het Strandhotel bestaat uit verschillende onderdelen.

  • Gebouw I: bestaand hotel. Dit is het bestaande gebouw van het Strandhotel (thans 38 kamers). Dit gebouw wordt vergroot (van vier naar vijf verdiepingen) en geheel gerenoveerd, resulterend in 37 hotelkamers met keuken en een dakterras. In dit gebouw zijn onder meer een restaurant (het internationaal bekende restaurant Pure C) en een zwembad met wellnessvoorzieningen beoogd.
  • Gebouw II: nieuwbouw hotel. Het gaat om een nieuw te bouwen vleugel aan het bestaande Strandhotel waarin 33 nieuwe hotelkamers zijn voorzien. In de nieuwe situatie krijgt het Strandhotel in totaal 70 hotelkamers.
  • Gebouw III: appartementen tussen hotel en toren. Dit betreft een nieuw te bouwen appartementencomplex (27 appartementen) waarbij qua vormgeving en architectonische uitstraling wordt aangesloten bij de gebouwen I en II.
  • Gebouw IV: toren. Ook dit is een nieuw te bouwen appartementencomplex (20 appartementen). Dit gebouw wordt vormgegeven als een markant herkenningspunt in de vorm van een toren.
  • Gebouw V: appartementen aan boulevard. Dit nieuwe gebouw wordt vrijstaand gebouwd van het grotere complex en zal 15 appartementen en de ontbijtzaal van het Strandhotel huisvesten.
  • Gebouwen VI en VII: commerciële ruimten. Het betreft twee nieuw te bouwen paviljoens waarin commerciële functies zijn bedacht, al dan niet al dan niet aan het hotel gerelateerd.

De vormgeving en architectuur worden afgestemd op Het Strandhotel. Op deze wijze ontstaat een samenhangend geheel dat het centrum van Cadzand-Bad een kwaliteitsimpuls geeft. Zoals hiervoor aangegeven in hoofdstuk 1 doorloopt dit plan een zelfstandige planologische procedure.

Verkeer en parkeren

Verkeersontsluiting

Het appartementencomplex De Branding wordt met het Strandhotel ontsloten via de Boulevard De Wielingen.

Parkeren

Het plan voor De Branding omvat een ondergrondse parkeerkelder voor in totaal 105 parkeerplaatsen. In paragraaf 4.5.2 wordt hier nader op ingegaan.

Strandopgang

Grenzend aan het plangebied is een nieuwe strandopgang voorzien tussen De Branding en het Strandhotel. Deze openbaar toegankelijke strandopgang vormt een rechtstreekse verbinding tussen het centrum van Cadzand-Bad en het achterliggende Duinplein enerzijds en De Branding en het Strandhotel met het Noordzeestrand anderzijds.