Plan: | Villa Treeswijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0866.BP00149-0001 |
Voor het onderhavige bestemmingsplan "" worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
De verkeersaantrekkende werking is beperkt.
Er wordt niets gewijzigd aan het bebouwd oppervlak van de hoofdgebouwen, zijnde de villa en de langgevelboerderij die aanwezig zijn op het landgoed.
Er wordt geen beplanting aangetast dan wel vernietigd.
Er vindt geen toename van het verhard oppervlak plaats.
Om een inschatting te maken van de verkeersaantrekkende werking van dienstverlening en daarmee samenhangend het benodigd aantal parkeerplaatsen, wordt gekeken naar het bruto-vloeroppervlak. Daarbij is uitgegaan van het worstcasescenario, namelijk dat zowel de villa als de dienstwoning voor kantoren worden gebruikt - wonen heeft immers een beperktere verkeersaantrekkende werking. Het totale oppervlak (bvo) van de villa (twee verdiepingen), de langgevelboerderij en de bijgebouwen bedraagt 744 m².
Er is een inschatting gemaakt van het benodigde aantal parkeerplaatsen op basis van een worstcasescenario. Hiervoor is uitgegaan van het bruto vloeroppervlak.
De verkeersgeneratie voor de kantoorfunctie (publicatie 256 CROW) met een administratief/zakelijk karakter betreft 8 motorvoertuigbewegingen per etmaal per 100 m2. Dit resulteert op deze locatie in 60 verkeersbewegingen per etmaal. Voor dienstverlening zijn geen algemene kencijfers bekend. Echter voor een praktijkruimte, bijvoorbeeld een fysiotherapeut, wordt gerekend met een verkeersaantrekkende werking van 28 ritten per werkdag en 3 parkeerplaatsen per praktijk. Dit is vergelijkbaar met de verkeersaantrekkende werking van kantoren.
Het benodigd aantal parkeerplaatsen (CROW, ASVV 2004) voor kantoor bedraagt gemiddeld: 2,1 pp per 100 m2 bvo. Voor Villa Treeswijk komt dit uit op 16 parkeerplaatsen. Een parkeerplaats heeft een gemiddeld oppervlak van 25 m². Op het aangeduide parkeervlak van 670 m², kunnen ongeveer 26 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Dat is ruim voldoende om invulling te kunnen geven aan het worstcasescenario; er is hier dan ook sprake van overdimensionering. Voor deze ruime parkeeroplossing is gekozen om in geval van pieken ook voldoende parkeergelegenheid te hebben, omdat er geen alternatieven in de nabijheid zijn. Dit zou de landschappelijke en natuurlijke waarden van het gebied niet ten goede komen.