Plan: | Waalre |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0866.BP00162-0201 |
Hoogh Waalre
Recentelijk is de nieuwbouwwijk 'Hoogh Waalre' gerealiseerd. Deze wijk is mogelijk gemaakt door bestemmingsplan 'Waalre-Noord, fase 1a' dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 1 oktober 2009. Aangezien dit plan nog niet voldeed aan de inmiddels geldende digitale verplichtingen, is het opgenomen in dit bestemmingsplan. Bestemmingsplan 'Waalre-Noord, fase 1b Heistraat Noord en bosvilla's' is niet opgenomen in dit bestemmingsplan, aangezien dit een ontwikkelingsplan is en nog gerealiseerd moet worden.
Voormalig Kendix-terrein
Met het oog op een herontwikkeling van het voormalige Kendix-terrein, vlakbij de Markt in het centrum van Waalre, is eerder (2011 / 2012) een bestemmingsplanprocedure doorlopen. De plannen voorzien in een herontwikkeling van deze voormalige bedrijfslocatie met woningbouw in de vorm van zowel grondgebonden woningen als appartementen. Het bestemmingsplan 'Kendix-terrein' is door de gemeenteraad vastgesteld op 19 juni 2012 en sinds 8 augustus 2012 onherroepelijk. Vanwege de ligging in de kern Waalre is er voor gekozen dit bestemmingsplan over te nemen in het bestemmingsplan 'Waalre'. Feitelijk is daarmee niet direct sprake van een nieuwe ontwikkeling, maar van het overnemen van een reeds vastgesteld en onherroepelijk plan.
Voormalig tankstation Texaco en garagebedrijf Dereumaux
In de Centrumvisie Waalre-dorp is een herontwikkeling van deze locatie aangemerkt als 'sleutelproject' voor de uitvoering van de Centrumvisie. In deze visie is op lange termijn ter plaatse van het garagebedrijf Dereumaux en omgeving een ontwikkeling voorzien in woningbouw met een mix van functies. Daarnaast is als doel bij een herontwikkeling op deze plek gesteld dat de bestaande parkeerdruk rondom de Bus moet worden verlicht door het realiseren van extra parkeergelegenheid.
De nu geplande en in dit bestemmingsplan opgenomen herontwikkeling voorziet in de realisatie van meer dan 100 parkeerplaatsen op de voormalige locatie van garagebedrijf Dereumaux. Hiermee wordt een wezenlijke bijdrage geleverd aan het oplossen van de bestaande parkeerproblematiek in het centrumgebied van Waalre-dorp en wordt (parkeer)ruimte geboden aan nieuwe initiatieven in het gebied. De herontwikkeling is gericht op een versterking van het centrumgebied. Ook wordt de Albert Heijn een uitbreidingsmogelijkheid geboden en wordt de realisatie van een inpandige laad- en losmogelijkheid mogelijk gemaakt.
In het bestemmingsplan wordt eveneens voorzien in een ontwikkeling op de plek van het (voormalige) Texaco benzinestation aan de Willibrorduslaan. Hier is een ontwikkeling gedacht met een invulling in de vorm van een gebouw, deels in twee bouwlagen, deels in drie bouwlagen met (bewoonbare) kap, met commerciele functies op de begane grond en wonen op de verdiepingen.
Ten aanzien van de economische en financiele uitvoerbaarheid van het plan voor de herontwikkeling geldt dat de gemeente met de eigenaar/ontwikkelaar in overleg is met betrekking tot het sluiten van een anterieure overeenkomst. Deze overeenkomst is op het moment van ter inzage leggen van het ontwerpbestemmingsplan nog niet tot stand gekomen. Voordat het bestemmingsplan Waalre wordt vastgesteld zal de anterieure overeenkomst moeten zijn gesloten, zodat de economische en financiele haalbaarheid van de ontwikkeling gewaarborgd is.
Met de nu voorgenomen herontwikkeling van het terrein van het garagebedrijf blijven overigens ook andere ontwikkelingen en invullingen in de toekomst mogelijk. In een dergelijk geval zal te zijner tijd een (nieuwe) ruimtelijke procedure benodigd zijn.
Brede school Waalre
Deze brede school is bedoeld ter vervanging en uitbreiding van de bestaande capaciteit aan basisscholen, peuterspeelzalen en kinderopvang in en/of in de directe omgeving van de kern Waalre. Op de herbouw anticiperend is de bestaande bouwhoogte aangepast van 6 meter naar 7,5 meter. Op deze manier kunnen er twee bouwlagen worden gerealiseerd. Daarnaast is het bouwvlak aan de zijde van de sporthal vergroot. De stedenbouwkundige en ruimtelijke impact die deze wijzingen met zich meebrengen zijn minimaal, maar zorgen voor meer vrijheid qua situering en vormgeving. Het perceel behoudt de functie 'Maatschappelijk'.
Plan Dassenberg
Plan Dassenberg, gelegen op het binnenterrein aan de achterzijde van de Bergstraat en Daslaan, is grotendeels gereed. De voorziene vrijstaande woningen aan de Bergstraat zijn tot op heden niet gerealiseerd. Er is voor gekozen om 1 vrijstaande woning te vervangen door een tweekapper, die qua maatvoering nagenoeg gelijk is aan hetgeen in het verleden voorzien is. Deze wijziging heeft niet of nauwelijk invloed op de bestaande woonomving, aangezien de stedenbouwkundige impact van deze wijziging nihil is. Om te voldoen aan de parkeernorm zullen er desgewenst aan de Daslaan 3 extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Daarnaast is er per woning ruimte voor 1 parkeerplaats op eigen terrein aan de voorzijde van de woning. Deze parkeersituatie is vergelijkbaar met die van de naastgelegen bestaande woningen. Qua maatvoering en situering is eveneens aansluiting gezocht bij de bestaande woningen. Tevens is de voorgevelrooilijn in tact gelaten, zodat het regelmatige straatbeeld behouden blijft.
Toekomstige ontwikkelingen
Met overige eventuele toekomstige ontwikkelingen is geen rekening gehouden. Hiervoor dient t.z.t. een aparte ruimtelijke procedure te worden doorlopen. Bestemmingsplannen die ten tijde van de ter inzage legging van dit bestemmingsplan nog niet zijn vastgesteld, worden niet opgenomen in dit bestemmingsplan.
Heuvelstraat 6
Het pand Heuvelstraat 6 is door brand grotendeels verloren gegaan. Reeds voor de brand is ingestemd met de splitsing van het pand, zonder het toekennen van extra uitbreidingsmogelijkheden buiten de vergunningsvrije mogelijkheden. De stedenbouwkundige en ruimtelijke impact van het intern splitsen van het pand is nihil. Daarnaast wordt rekening gehouden met de authentieke uitstraling van het pand door