Plan: | Intratuin IJsselstein |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0331.01Intratuin-OB01 |
Ontsluiting autoverkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer
Het tuincentrum Intratuin IJsselstein wordt vanaf de Weg der Verenigde Naties ontsloten. In oostelijke richting, via de Weg der Verenigde Naties, Baronieweg en Hogebiezenweg is een ontsluiting richting het centrum van IJsselstein aanwezig. Vanuit westelijke richting ontsluit de Boveneind Zuidzijde het tuincentrum richting de N204 en N210. In zuidelijke richting gaat de Weg der Verenigde Naties over in de provinciale weg N210. De N210 vormt de verbinding tussen Schoonhoven en de Rijksweg A2 bij IJsselstein. De Weg der Verenigde Naties is gelegen buiten de bebouwde kom en is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 70 km/h. De Baronieweg en Hogenbiezenweg zijn eveneens gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximum snelheid van 50 km/h. De Boveneind Zuidzijde is een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een 60 km/h-regime. De provinciale weg (N210) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximum snelheid van 80 km/h.
Tot aan de entree van het tuincentrum Intratuin IJsselstein ligt parallel langs de Weg der Verenigde Naties een vrijliggend fietspad met tweerichtingsverkeer. De Boveneind Zuidzijde beschikt conform de inrichting van een erftoegangsweg in het buiten gebied over (fiets)suggestiestroken. Binnen de bebouwde kom van IJsselstein wordt het langzaam verkeer langs de gebiedsontsluitingswegen gescheiden van het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld conform de inrichting van Duurzaam Veilig.
Er is een bushalte gesitueerd op circa 150 m afstand van de locatie ter hoogte van de Ing. F.E.D. van Enschedeweg. Deze halte wordt bediend door de busdienst die Gouda via Benschop met Nieuwegein verbindt.
Parkeren
IJsselstein behoort volgens het CBS tot “niet stedelijk” gebied. Voor de Intratuin IJsselstein zijn parkeerkencijfers voor een tuincentrum aangehouden met een ligging “rest bebouwde kom”, conform publicatie 182 (CROW, 2008). In onderhavig bestemmingsplan wordt de bruto vloeroppervlakte (bvo) van de Intratuin IJsselstein van 6250 m2 uitgebreid naar 9510 m2. De parkeerbehoefte zal tussen de 210 en de 257 parkeerplaatsen bedragen. Bij de bepaling van parkeerbehoefte is uitgegaan van minimum en maximum parkeernorm van respectievelijk 2,2 en 2,7 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Voor het bepalen van de verkeersgeneratie is uitgegaan van publicatie 272, verkeersgeneratie voorzieningen (CROW). De vergroting van het bestaande tuincentrum heeft een verkeersaantrekkende werking. Voor de berekening van dit extra verkeer is eveneens uitgegaan van een ligging “rest bebouwde kom”. Hierbij is uitgegaan van een groot tuincentrum waarbij de buitenruimte verhoudingsgewijs kleiner zijn. De verkeersgeneratie bedraagt 33,3 mvt/weekdagetmaal per 100 m2 bvo.
Bestaande situatie: | Nieuwe situatie: | Verschil: | |
Oppervlakte | 6.250 m2 bvo | 9.510 m2 bvo | 3.260 m2 bvo |
Verkeersgeneratie | 2.075 mvt/etm. | 3.175 mvt/etm. | 1.100 mvt/etm. |
De toename van de verkeersbewegingen ten gevolge van de uitbreiding van de Intratuin bedraagt circa 1.100 mvt/etmaal. Dit verkeer zal via de Weg der Verenigde Naties en de Baronieweg worden afgewikkeld.
De Weg der Verenigde Naties (N210) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Op deze wegen wordt een verkeersintensiteit lager dan 20.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. De intensiteit op de Weg der Verenigde Naties tussen de ir. F.E.D. van Enschedeweg en de Weg der Verenigde Naties bedroeg in 2006 14.900 mvt/etmaal en tussen de Weg der Verenigde Naties en de Parklaan 14.500 mvt/etmaal (tellingen provincie Utrecht). Uitgaande van een autonome verkeersgroei van 1% per jaar bedraagt de intensiteit in 2020 respectievelijk 17.100 mvt/etmaal en 16.700 mvt/etmaal. Inclusief de ontwikkeling bedraagt de maximale intensiteit dan 18.200 mvt/etmaal. Deze intensiteit ligt onder de maximaal aanvaardbare intensiteit.
De Baronieweg is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Voor dergelijke wegen wordt doorgaans een verkeersintensiteit van 5.000 tot 15.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. De verkeersintensiteit op de Baronieweg zal in 2020 8.000 mvt/etmaal bedragen (gemeente IJsselstein). Inclusief de ontwikkeling bedraagt de intensiteit dan 9.100 mvt/etmaal, deze intensiteit ligt onder de maximaal toelaatbare intensiteit op deze weg.
Gesteld kan dan ook worden dat zowel de Weg der Verenigde Naties als de Baronieweg voldoende ingericht zijn om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken.
Conclusie
De ontsluiting van het Tuincentrum Intratuin te Benschop is voor het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Voor het tuincentrum dienen tussen de 210 en 257 parkeerplaatsen te worden gerealiseerd om te kunnen voldoen aan de parkeerbehoefte. Het extra verkeer ten gevolge van de uitbreiding bedraagt ca 1.100 mvt/etm. De Weg der Verenigde Naties en de Baronieweg zijn voldoende ingericht om dit extra verkeer in voldoende mate te kunnen afwikkelen. Het aspect verkeer staat de uitvoering van dit plan dan ook niet in de weg.