direct naar inhoud van 4.6 Wegverkeerslawaai
Plan: Gezondheidscentrum Oude Singel
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0589.BPGZCOudeSingel-OW01

4.6 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied worden een gezondheidscentrum en nieuwe seniorenwoningen mogelijk gemaakt. De bestemming Gemengd staat maatschappelijke voorzieningen en woningen toe. Deze bestemming wordt vanuit de Wet geluidhinder aangewezen als 'andere gezondheidszorggebouwen':

  • a. verzorgingstehuizen;
  • b. psychiatrische inrichtingen;
  • c. medisch centra;
  • d. poliklinieken, en
  • e. medische kleuterdagverblijven.

Andere gezondheidszorggebouwen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van onderwijsgebouwen en woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling (andere gezondheidszorggebouwen) geldt een uiterste grenswaarde van 53 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruikgemaakt.

30 km/h-wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.

Onderzoek

Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de J.J. Vierbergenweg. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Langs het plangebied zijn de Oude Singel, de Gerard Davidstraat en de Hendrik van Viandenstraat gelegen. Deze wegen zijn niet gezoneerd (30 km/h wegen). In het kader van een goede ruimtelijke ordening is beoordeeld of sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 4.

Verkeersgegevens

De verkeersintensiteiten staan vermeld in tabel 4.1. De intensiteit op de J.J. Vierbergenweg is gebaseerd op tellingen en bedroeg in 2010 11.200 mvt/etmaal. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2022 is uitgegaan van een autonome groei van 1% per jaar. Het extra verkeer van 375 mvt/etmaal, zie paragraaf verkeer, is hierbij opgeteld. Voor de J.J. Vierbergenweg is ervan uitgegaan dat 50% zich zal afwikkelen in noordelijke richting en 50% in zuidelijke richting.

Van de Oude Singel, Gerard Davidstraat en Hendrik van Viandenstraat is een aanname gedaan op basis van het aantal woningen en voorzieningen dat door deze wegen ontsloten wordt.

Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

wegvak   2022  
J.J. Vierbergenweg   12.800  
Oude Singel   4.000  
Gerard Davidstraat, Hendrik van Viandenstraat   1.000  

De wegdekverharding op de J.J. Vierbergenweg en de Oude Singel bestaat uit asfalt. Op de Gerard Davidstraat en de Hendrik van Viandenstraat liggen klinkers.

Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de J.J. Vierbergenweg is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op een stedelijke hoofdweg, voor de Oude Singel van een standaardverdeling op een wijkverzamelweg en voor de overige wegen van een standaardverdeling op een buurtverzamelweg.

Resultaten gezoneerde weg

De 48 dB contour ten gevolge van het verkeer op de J.J. Vierbergenweg is op een afstand van 94 m uit de as van de weg gelegen (op de maatgevende waarneemhoogte van 10,50 m). Het plangebied is echter op grotere afstand gelegen zodat aan de gevels van de nieuwe ontwikkeling de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden en sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Resultaten niet-gezoneerde wegen

De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Oude Singel bedraagt op een afstand van 9 m maximaal 54 dB (op de maatgevende waarneemhoogte). Hierbij wordt de maximaal aanvaardbare waarde van 53 dB overschreden.

Ten gevolge van het verkeer op de Gerard Davidstraat bedraagt de maximale geluidsbelasting op een afstand van 5 m 53 dB (op de maatgevende waarneemhoogte) en ten gevolge van het verkeer op de Hendrik van Viandenstraat op een afstand van 9 m 50 dB (op de maatgevende waarneemhoogte). Hierbij wordt de richtwaarde van 48 dB overschreden maar de maximaal aanvaardbare waarde van 53 dB niet.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

De richtwaarde ten gevolge van het verkeer op de omliggende 30 km/h-wegen wordt overschreden. Ten gevolge van het verkeer op de Oude singel wordt zelfs de maximaal aanvaardbare waarde overschreden. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Hiervoor is een aantal maatregelen denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De Oude Singel is een belangrijke wijkontsluitingsweg, de functie van de weg dient voor een goede bereikbaarheid te worden behouden. De maximumsnelheid bedraagt reeds 30 km/h op deze wegen. Functiewijziging, wijziging van samenstelling of snelheid van het verkeer zijn derhalve niet mogelijk en stuiten op overwegende bezwaren van verkeerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van geluidsreducerend asfalt en geluidsreducerende klinkers. Gelet op de geringe ontwikkeling is dit vanuit het oogpunt van kosteneffectiviteit niet doelmatig. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn stedenbouwkundig niet inpasbaar.

Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk of doelmatig zijn om de geluidsbelasting te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard stuiten. Aangezien de maximaal aanvaardbare waarde van 53 dB ten gevolge van het verkeer op de Gerard Davidstraat en de Hendrik van Viandenstraat niet wordt overschreden is sprake van een aanvaardbaar klimaat.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de J.J. Vierbergenweg, de Gerard Davidstraat en de Hendrik van Viandenstraat is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Oude Singel vormt een aandachtspunt. Gelet op het feit dat de woningen langs deze weg een geluidsluwe gevel aan de achterzijde hebben en de binnenwaarde van 33 dB gegarandeerd moet zijn kan worden gesteld dat sprake is van een aanvaardbaar klimaat. Een ander aandachtspunt is dat de geluidsgevoelige functies binnen het gezondheidscentrum, bij voorkeur, niet direct langs de Oude Singel gesitueerd worden.

Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van het gezondheidscentrum en de nieuwe woningen dan ook niet in de weg.