Plan: | Wapen van Breskens |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.BPWVB-VG01 |
In het kader van 'een goede ruimtelijke ordening' dient voor voorliggende plan het Wapen van Breskens aannemelijk gemaakt te worden dat de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid na realisatie van de nieuwe ontwikkeling voldoende is gewaarborgd. Als referentiekader dienen hiervoor de richtlijnen voor een Duurzaam Veilige weginrichting. Duurzaam Veilig streeft een overeenstemming tussen vorm, functie en gebruik na. Maatgevend jaar voor de toekomstige situatie is het jaar 10 jaar na de vaststelling: in dit geval is dat het jaar 2022. Het onderzoek is gericht op De Grote Kade. Dit is de hiervoor meest relevante weg: deze weg heeft de hoogste intensiteit ten opzichte van de omliggende wegen en is dé weg voor de bereikbaarheid van het Wapen van Breskens.
Functie en vorm
De functie van de Grote Kade is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom (verblijfsgebied). Een erftoegangsweg is een weg van de laagste categorie en heeft primair als functie om verkeer vanaf aangrenzende straten en percelen te ontsluiten.
Een erftoegangsweg is bestemd voor alle bestuurders en kent een snelheidsregime van 30 km/uur. Fietsers en gemotoriseerd verkeer worden op een erftoegangsweg gemengd afgewikkeld. De functie van een erftoegansweg wordt geaccentueerd door de weg uit te voeren met een elementen verharding zoals klinkers. De inrichting en vormgeving van de Grote Kade is in overeenstemming met de functie die de weg kent.
Gebruik
Uitgangspunten Duurzaam Veilig
Als richtlijn wordt binnen de verkeerskundige vakwereld aangehouden dat een erftoegangsweg geen hogere verkeersintensiteit kent dan maximaal circa 6.000 mvt/etmaal (afhankelijk van de locale situatie). Overstijgt de verkeersintensiteit deze waarden, dan is het wenselijk aan de weg een gebiedsontsluitende functie toe te kennen. Hier hoort een weginrichting bij waarbij het verkeer in snelheid en richting van elkaar wordt gescheiden om de doorstroming en verkeersveiligheid te kunnen waarborgen. Overigens is in specifieke gevallen een hogere verkeersintensiteit aanvaardbaar.
Uitgangspunten huidige en autonome verkeersintensiteit ('worstcase')
Van de Grote Kade zijn geen verkeersgegevens bekend. De weg waarvan wel gegevens bekend zijn en die zich het dichtst bij de Grote Kade bevindt is de Duivelshoeksweg (wegvak tussen de N675 en Deltahoek). Dit wegvak ligt in het verlengde van de Grote Kade en betreft één van de invalswegen van Breskens. De verkeersintensiteit op dit wegvak van de Duivelshoekweg bedroeg in 2010 volgens de verkeersstromenkaart van de provincie Zeeland 4.100 mvt/werkdagetmaal. Voor dit verkeeronderzoek is deze verkeersintensiteit als uitgangspunt gehanteerd. Hiermee is sprake van een 'worstcase'-scenario. De verkeersintensiteit op de Grote Kade zal in werkelijkheid immers veel lager zijn dan dat op de Duivelshoekweg. Tussen de Deltahoek en het Molenwater sluiten namelijk verschillende wegen aan, zoals Papendrecht en de ontsluitingswegen van het bedrijventerrein Deltahoek. Het verkeer op deze zijwegen zal voor een belangrijk deel van en naar de N675 rijden zonder dat zij de Grote Kade gebruiken.
Op basis deze 4.100 mvt/werkdagetmaal is de autonome verkeersintensiteit voor 2022 berekend en als uitgangspunt gehanteerd: deze bedraagt circa 4.730 mvt/werkdagetmaal. Deze autonome verkeersintensiteit is bepaald door rekening te houden met een autonome groei van 1,2% per jaar. Deze groei wordt door de gemeente in de regel gebruikt en sluit aan bij de landelijke gemiddelden.
Verkeersgeneratie
Ten opzichte van de situatie in 2010 zal door de beoogde ontwikkelingen extra verkeer op de wegen rondom het plangebied worden gegenereerd. Het gegenereerde verkeer is bepaald uitgaande van kengetallen uit de CROW publicaties 256 en 272 en het beoogde programma. Dit programma omvat de bouw van 22 appartementen en het realiseren van 700 m² bruto vloer oppervlakte (bvo) voor commerciële voorzieningen.
CROW publicatie 256 (Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden; vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer; okt 2007; Ede) geeft aan dat voor woningen in een “centrum dorpse” woonmilieutype 7 mvt/werkdagetmaal/woning gebruikt mag worden als verkeersgeneratie. Het woonmilieutype is gebaseerd op de ligging van het plangebied en gegevens van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). De verkeersgeneratie voor de beoogde appartementen bedraagt hiermee 154 mvt/werkdagetmaal.
De beoogde commerciële voorziening ligt in het schil van het centrum en wordt gezien als een (klein) wijkcentrum. Het verkeersgeneratie kengetal bedraagt volgens CROW publicatie 272 (verkeersgeneratie voorzieningen – kengetallen gemotoriseerd verkeer; december 2008; Ede) voor een gemiddelde werkdagetmaal 59,8 mvt/per 100 m² bvo. De verkeersgeneratie van de commerciële voorzienig bedraagt daarmee 419 mvt/werkdagetmaal.
Het gegenereerde verkeer zal zich in verschillende richtingen afwikkelen. Het is niet duidelijk welke richting welk aandeel voor zijn rekening neemt. Er is voor gekozen uit te gaan van een maximale toename op de Grote Kade zonder rekening te houden met een verdeling. Hiermee is wederom sprake van een “worst case”-scenario.
Toekomstige verkeersintensiteit
De maximale verkeersintensiteit op de Grote Kade volgens zal in dit “worstcase”-scenario inclusief ontwikkeling in 2022 niet meer bedragen dan circa 5.300 mvt/werkdagetmaal (4.730 + 154 + 419). Met deze verkeersintensiteit wordt voldaan aan de uitgangspunten die vanuit Duurzaam Veilig worden gehanteerd (maximaal van 6.000 mvt/etmaal).
Verkeersafwikkeling en Verkeersveiligheid
De vormgeving en het gebruik van de Grote Kade zijn in overeenstemming met de functie van de weg. Voldaan wordt aan de principes van Duurzaam Veilig. Ook na het realiseren van de beoogde ontwikkelingen kan het verkeer rondom het plangebied verkeersveilig en goed worden afgewikkeld.
Geconcludeerd kan dan ook worden dat wordt voldaan aan 'een goede ruimtelijke ordening'. Het aspect Verkeer staat daarmee de ontwikkeling niet in de weg.
Algemeen
Naar aanleiding van de overleg- en inspraakprocedure is het bouwplan aangepast en besloten een nieuw (geactualiseerd) parkeeronderzoek door RBOI-Middelburg te laten uitvoeren op basis van de CROW publicatie 182 (Parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering; sept. 2008; Ede). Deze paragraaf geeft een rapportage van de resultaten hiervan.
Onderzoek
Uitgangspunten en resultaten
Bij het realiseren van nieuwe ontwikkelingen is het van belang dat sprake is van een sluitende parkeerbalans. Dit betekent dat ten gevolge van een nieuwe ontwikkeling geen extra parkeerdruk op de omgeving mag ontstaan. De parkeerdruk wordt bepaald door een vergelijking tussen het voorziene parkeeraanbod en de vraag/parkeerbehoefte.
De huidige en toekomstige parkeerbehoefte is bepaald door de aantallen van de te realiseren eenheden te vermenigvuldigen met de daarbij horende parkeernormen en aanwezigheidspercentages. De parkeernormen en aanwezigheidspercentages zijn ontleend aan de CROW publicatie 182 (Parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering; sept. 2008; Ede).
Bij het bepalen van de parkeernorm is rekening gehouden met een “niet stedelijke” verstedelijkingsgraad (bron: CBS) en een stedelijke zone “schil/overloop gebied”. De aanwezigheidspercentages zijn toegepast omdat aangaande voorliggende ontwikkeling in de oude en nieuwe situatie meerdere functies gebruik konden en kunnen maken van dezelfde parkeervoorzieningen. Voor de verschillende periodes van de dag/week zijn deze percentages weergegeven in tabel 5 van genoemde publicatie. Op basis van die tabel is uitgegaan van de meest maatgevende perioden (koopavond en zaterdagmiddag). Voor het hotel (welke niet in de tabel voorkomt) zijn de aanwezigheidspercentages voor woningen en het samenvallen van de koopavond en vrijdagavond als uitgangspunten gehanteerd.
De planontwikkeling voorziet in de toekomstige situatie in de realisering van:
Op basis van voorgaande uitgangspunten zijn in de volgende tabellen voor de huidige en toekomstige situatie de berekende parkeerbehoefte, het parkeeraanbod en de parkeerbalans bepaald en weergegeven.
Tabel Parkeerbehoefte
Aantal / oppervlak | Normfunctie en norm |
Parkeerbehoefte minimum - maximum gemiddeld |
|||||||
bij 100% bezetting |
(obv. aanwezig- heidspercen-tage) |
||||||||
koopavond | zaterdagmiddag | ||||||||
Huidige situatie |
|||||||||
3 sterren hotel |
14 kamers | hotel: 0,5 à 1,5 ppl/kamer |
7 - 21 ppl
gem. 14 ppl |
6 - 19 ppl
gem.13 ppl (90%) |
4 - 13 ppl
gem. 9 ppl (60%) |
||||
restaurant |
350 m2 bvo | restaurant: 10 à 12 ppl/100 m2 bvo |
35 - 42 ppl
gem. 39 ppl |
33 - 40 ppl
gem. 37 ppl (95%) |
25 - 30 ppl
gem. 28 ppl (70%) |
||||
totale parkeerbehoefte |
42 - 63 ppl
gem. 53 ppl |
39 - 59 ppl
gem. 50 ppl |
29 - 43 ppl
gem. 36 ppl |
||||||
Toekomstige situatie |
|||||||||
appartementen |
22 | woningen, goedkoop: 1,3 à 1,5 ppl/woning |
29 - 33 ppl
gem. 31 ppl |
26 -30 ppl
gem. 28 ppl (90%) |
17 -20 ppl
gem. 28 ppl (60%) |
||||
commerciële voorziening |
700 m2 bvo | wijkcentra: 3 à 4,5 ppl/100 m2 bvo |
21 - 32 ppl gem. 27 ppl |
21 - 32 ppl gem. 27 ppl (100%) |
21 - 32 ppl gem. 27 ppl (100%) |
||||
totale parkeerbehoefte |
50 - 65 ppl
gem. 58 ppl |
47 - 62 ppl
gem. 55 ppl |
38 - 52 ppl
gem. 45 ppl |
Tabel Parkeerbalans
|
Bezetting minimum-maximum gemiddeld |
||||
100% | (obv aanwezigheidspercentage - CROW) | ||||
koopavond | zaterdagmiddag | ||||
Huidige situatie |
|||||
totale parkeerbehoefte |
42-63 ppl
gem. 53 ppl |
39 - 59 ppl
gem. 50 ppl |
29 - 43 ppl
gem. 36 ppl |
||
aanwezig op eigen terrein |
8 ppl | 8 ppl | 8 ppl | ||
bestaande parkeerdruk in openbare ruimte |
34 - 55 ppl gem. 45 ppl |
31- 51 ppl
gem. 42 ppl |
21- 35 ppl
gem. 28 ppl |
||
Toekomstige situatie |
|||||
totale parkeerbehoefte |
50 -65 ppl
gem. 58 |
47 - 62 ppl
gem. 55 ppl |
38 - 52 ppl
gem. 45 ppl |
||
planontwikkeling voorziet in realisering 24 ppl op eigen terrein en 18 extra extra ppl in openbare ruimte |
42 ppl | 42 ppl | 42 ppl | ||
toekomstige parkeerdruk in openbare ruimte |
8 -23 ppl
gem 16 ppl |
5 -20 ppl
gem 13 ppl |
-4 - 10 ppl
gem 7 ppl |
||
Verschil / effect ontwikkeling |
|||||
totale toename parkeerbehoefte |
8 - 2 ppl
gem. 5 ppl |
8 - 3 ppl
gem. 6 ppl |
9 ppl min./max./gem. |
||
totaal extra parkeerplaatsen op eigen terrein en in openbare ruimte |
34 ppl | 34 ppl | 34 ppl | ||
totale afname parkeerdruk in openbare ruimte |
26 -32 ppl
gem 29 ppl |
26 -32 ppl
gem 29 ppl |
min./max./gem. 25 ppl |
Voorgaande tabellen tonen aan dat uitgaande van elk daarin aangegeven scenario de beoogde ontwikkeling leidt tot een substantiele afname van de parkeerdruk in de openbare ruimte.
Conclusie
Uit parkeeroogpunt kan worden geconcludeerd dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Als gevolg van de voorziene realisering van 34 extra parkeerplaatsen en het handhaven van de 8 op eigen terrein reeds bestaande parkeerplaatsen neemt ongeacht het gekozen parkeerscenario de parkeerdruk in de omgeving af.