direct naar inhoud van 4.11 Wegverkeerslawaai
Plan: Kustwerk Nieuwvliet
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpkustwerk12-ON01

4.11 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling en beoordelingskader

Het Plan Kustwerk bevat geen ontwikkelingen die behoeven te worden getoetst aan de Wet geluidhinder. Recreatiewoningen zijn in dat opzicht wettelijk niet beschermd. Er worden ook geen nieuwe openbare wegen gerealiseerd.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is wel onderzoek nodig naar:

  • de toename van geluid bij woningen en recreatieverblijven;
  • de geluidsbelasting bij de geplande recreatiewoningen en -verblijven.

Conclusies onderzoek

Geluidsbelasting bestaande (recreatie)woningen omgeving

Als gevolg van de ontwikkelingen in het plangebied treedt een extra verkeersaantrekkende werking op. Vooral het verkeer langs de route Adornisdijk-Lampzinsdijk-Sint Bavodijk neemt toe. Hierdoor neemt ook de geluidsbelasting bij de bestaande woningen en recreatiewoningen in enige mate toe. De maximale toename bedraagt 1,45 dB en die komt voor ter plaatse van een bestaande woning aan de Adornisdijk. Omdat de toename minder dan 1,5 dB bedraagt (de grens voor reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder), wordt de geluidssituatie ter plaatse van de bestaande woningen als 'goed' beoordeeld.

Geluidsbelasting nieuwe recreatieverblijven

In de zones langs wegen, ter plaatse van de bestaande en beoogde recreatieterreinen, is sprake van een verhoogde geluidbelasting als gevolg van het wegverkeer. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is echter wel onderzocht in hoeverre ter plaatse van de beoogde woningen wordt voldaan aan de waarde van 48 dB, de voorkeursgrenswaarde voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen. Alleen langs de Adornisdijk is sprake van de ontwikkeling van nieuwe verblijfsrecreatie op relatief korte afstand van de weg. Uit het onderzoek blijkt dat in nagenoeg het gehele uitbreidingsgebied de waarde van 48 dB (voorkeursgrenswaarde op de gevel van woningen) niet wordt overschreden. Alleen in een smalle strook langs Adornisdijk ligt de geluidsbelasting boven deze waarde.

Binnen het bestaande recreatieterrein wordt de afstand van de recreatieverblijven die het dichtst op de wegen staan enigszins vergroot door de aanleg/ verbreding van de afschermende groenstroken.

Voor overige wegen geldt dat de afstand tot de beoogde ontwikkelingen zo groot is dat er ook wordt voldaan aan de waarde van 48 dB(A). In het beoogde verblijfsrecreatiegebied is sprake van een goed recreatie- en verblijfsklimaat.

Conclusie

Geconcludeerd wordt dat de Wet geluidhinder, onderdeel wegverkeerslawaai, de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg staat. Er is geen sprake van een reconstructiesituatie. Er zijn geen maatregelen noodzakelijk om hinder door wegverkeerslawaai te beperken of voorkomen.