direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en geluid
Plan: Zoeterwoude, Dorp-West
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0638.BP00001-0001

4.3 Verkeer en geluid

Verkeersintensiteiten

De verkeersgegevens zijn verstrekt door de gemeente voor de jaren 2007 en 2020 op de Noordbuurtseweg en de Dirk van Santhorstweg en voor de jaren 2005 en 2020 op de Burg. Detmersweg. De verkeersprognoses voor het jaar 2010 zijn gebaseerd op de aangeleverde cijfers (2005 of 2007 en 2020). Voor de voertuigverdeling op de Burg. Detmersweg is uitgegaan van een standaard verdeling voor een provinciale weg. Er is geen reden om aan te nemen dat de daadwerkelijke voertuigverdeling afwijkt. Voor de Noordbuurtseweg en de Dirk van Santhorstweg is uitgegaan van de voertuigverdeling volgens de laatst bekende gegevens.

Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten (mvt/etmaal)

  2007   2010   2020  
Burg. Detmersweg (N206) ten noorden van de Dirk van Santhorstweg   19.650   21.200   27.200  
Burg. Detmersweg (N206) ten zuiden van de Dirk van Santhorstweg   16.000   17.400   22.800  
Noordbuurtseweg   4.500   4.550   4.800  
Dirk van Santhorstweg   4.850   5.000   5.600  

Tabel 4.3 Voertuigverdeling

Burg. Detmersweg (N206)          
voertuigverdeling   dag   avond   nacht   etmaal  
motoren   0,7%   1,5%   0,7%   0,83%  
lichte mvt   85,3%   92,0%   85,3%   86,42%  
middelzware mvt   9,1%   4,5%   9,1%   8,33%  
zware mvt   4,9%   2,0%   4,9%   4,42%  
uurpercentage   6,7   2,7   1,10    

Noordbuurtseweg en Dirk van Santhorstweg  
voertuigverdeling   dag   avond   nacht   etmaal  
lichte mvt   94,3%   94,3%   94,3%   94,3%  
middelzware mvt   3,8%   3,8%   3,8%   3,8%  
zware mvt   1,9%   1,9%   1,9%   1,9%  
uurpercentage   7   2,6   0,7    

Wegverkeerslawaai

Beleid en normstelling

In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. Volgens artikel 74 van de Wet geluidhinder is de breedte van een geluidszone afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (stedelijk of buitenstedelijk).

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De voorkeurgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld dove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.

Zijn maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van landschappelijke, stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard, dan kan - onder bepaalde voorwaarden - een verzoek tot vaststelling van (een) hogere waarde(n) worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude. De in de Wet geluidhinder vastgelegde uiterste grenswaarde mag daarbij niet worden overschreden. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkelingen geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB (nieuwe woningen versus bestaande wegen).

Zoals uit het voorgaande kan worden geconcludeerd, geldt voor straten die zijn ondergebracht in een 30 km/h-gebied geen wettelijke geluidszone en is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau. Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Bij gebrek aan wettelijke normen kunnen uitsluitend de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh worden gehanteerd. Daarnaast is van belang dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.

Onderzoek

Het bestemmingsplan betreft een consolidering van de planologisch bestaande situatie. Er is sprake van één ontwikkeling binnen het plangebied (de kinderboerderij aan de Miening). Dit betreft geen realisering van een geluidsgevoelige bestemming. Omdat in dit bestemmingsplan (in planologische zin) geen andere ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt, kan onderzoek naar wegverkeerslawaai achterwege blijven.